• Veladis

När kan katten gå ut efter kastrering

Vår kattpojke på ett år kasterades i fredags. Nu börjar han bli rastlös här hemma, eftersom han är van vid sina turer i skogen och på gården.

Hur länge ska man vänta innan man kan släppa ut honom?

• Svar på tråden När kan katten gå ut efter kastrering
  • Pollyanna

Några veckor bör du hålla honom inne för han kan vara fertil ett tag efter kasteringen.Från Nordiska (Rexringenhttp://www.rexringen.nu/r exkatt/vardadinrex.html):Att tänka på:En hankatt kan fortsätta vara fertil och bli far till kattungar även en tid efter kastreringen. Om du har en okastrerad honkatt hemma så se gärna till att hon får p-piller ytterligare någon vecka eller två så slipper du oplanerade kattungar.En hona som går en längre tid på p-piller kan drabbas av livmoderinflammation och juvertumörer. Om du inte har tänkt att ta kattungar, kastrera henne istället.En kastrerad katt är lugnare och behöver inte lika mycket mat som en okastrerad katt. Var uppmärksam på din katts vikt så att den slipper bli överviktig.
    [/citat]

• Pollyanna

Ursäkta, råkade få med för mycket från Nordiska rexringen i första inlägget. Läs inlägg nr 2 istället.

• Rottis77

På kliniken jag jobbar på brukar vi säga ungefär 3-5 dagar (om allt ser ok ut), men att man ska hålla koll på såret i dagar.

• Veladis

Jag släppte faktiskt ut honom en stund idag innan jag hade fått något svar på den här tråden. han var bara ute nån timme innan han ville in igen och sedan dess har han sovit. Så jag natar att det var för tidigt...
    Han får vara inne ett par dagar till i allafall...

• sanna77

Jag hade absolut väntat tills såret läkt ordentligt. Vår ena katt fick en inflammation i såret efter kastreringen, så vi fick åka tillbaka och få penicillin. Det är kanske inte så vanligt, men om det skulle hända är det bra om man har uppsikt över katten. Släpper man ut katten vet man inte när man ser den igen, ibland tar de ju små promenader.

Svar på tråden När kan katten gå ut efter kastrering