Grytbitar av Ytterfilé (nöt)
Vi skulle köpte grytbitar för att göra Kalops men ser nu att det är Grytbiar av Ytterfilé.
Duger dom till Kalops? eller är det nån som har nåt förslag på vad vi kan hitta på istället?
Vi skulle köpte grytbitar för att göra Kalops men ser nu att det är Grytbiar av Ytterfilé.
Duger dom till Kalops? eller är det nån som har nåt förslag på vad vi kan hitta på istället?
Jag är värdelös på att laga mat men hjälper dig att puffa upp tråden lite grann
Jag gjorde en gryta med paprika, lök och persilja. Stekte allt, sen hälde jag på en redning av mjölk och mjöl. Lite soja. Sen i med massa ärtor på slutet. Salt och peppar.
Blev jättegott!
Tack för tipset - men ärtor är inte i min smak så det går bort.
Fler förslag?
Lägg i köttet i en stor gryta med morötter, lök, paprika, bacon, vitlök, vita bönor, smulad köttbuljong. Häll på lika delar krossade tomater och vatten, lägg i några lagerblad. Koka upp, dra ner värmen och låt småsjuda ca 1,5-2 h. Voila, köttgryta från balkan!
Det duger jättebra till kalops! Det är bara att låta köttet koka/puttra i såsen tills det blir mört, testa dig fram.
Det blev kalops en den fick koka vädligt mycket längre än vanligt men till slut var det mört och gott
Ytterfilé är ett ganska fint kött, inte alls mkt fett & därmed lite segare och behöver längre koktid. Här har jag ett gott recept på kalops :
kryddburken.wordpress.com/2007/03/08/sondagskalops/
Ett annat med högrev, men det går utmärkt med ytterfilé, förläng koktiden en aning bara!
kryddburken.wordpress.com/2007/05/01/kottgryta-med-vitlok-gjord-pa-hogrev/