• Anonym (orolig)

hur jobbigt ätr det egentligen att vara gravid?

Mår man dåligt jämt? är man dundertrött varje dag? är det tungt och svårt att andas? Är det en sån påfrestning för kroppen som alla säger?
    jag har hört så mycket negativt om hur det är att vara grvaid nu så nu känner jag mig jätte stressad och orolig!!

• Svar på tråden hur jobbigt ätr det egentligen att vara gravid?
  • susye

det är väl olika från person till person en del mår kanonbra o andra skitdåligt

• cloudberry79

Det varierar ju så mycket från person till person. En del har jättejobbiga graviditeter från dag 1 till förlossning, medan en del knappt har några besvär av det alls. Det går liksom inte att generalisera. De flesta följer väl någon form av standardmall där man är trött och lite illamående i början, mår bra i mitten och får problem med rygg och sånt i slutet på grund av tyngden.

Ängeln Adrians mamma med pyret i magen - BF 6 januari 2008
  • Hannah76

Jag har inte tyckt att det har varit ett dugg jobbigt att vara gravid under någon av mina två graviditeter. Det är så olika från person till person. Vissa drabbas av krämpor, medans andra skonas. Sen tror jag att det blir vad man gör det till också.

• Helgona

Det beror helt på......
    Jag har aldrig mått dåligt, aldrig haft ont....gått upp en del i vikt men inte lidit av detta.
    Jag tror på att kroppen är bygd för att vara gravid. Jag tror på att kvinnor gjort detta i årtusenden o klarar av detta så varför skulle då inte jag fixa det??

CARPE DIEM
  • Anonym (lycklig)

Upplevde mina båda graviditeter som underbara trots foglossning och tillfällig ischias! Man får ju liksom ställa det i relation till vad man får och fokusera på det trevliga... Skulle inte brytt mig om jag så blivit sängliggande i flera månader för jag njöt av mina barns närvaro i magen till 100%!

Lustigt förresten att du går och oroar dig för det redan innan du är gravid, det brukar snarare vara så att man bara ser det i rosenrött innan det sker. Vad beror det på?

• Sanna 85

Jag tyckte det var mysigt att vara gravid förutom det hemska illamåendet som jag hade fram tills vecka 18 annars älskade jag det!

• Amatea

Jag tror också det blir vad man gör det till. Jag har en kompis som fullt ärligt tror att INGEN i hela världen mår så dåligt som hon gör nu när hon är gravid. Hon tror att hon ska bli sjukskriven från v.15 och framåt; pga metallsmak i munnen, illamående och trötthet. (!) Hon upplever säkert sin graviditet som jobbig (och jag vågar inte tänka på hur hon ska känna det sista veckorna då det ÄR rätt jobbigt med andning, sömn och otymplighet).

Jag hade foglossning och illamående vissa veckor men upplevde inte det som jobbigt utan mer som irriterande att inte kunna funka som vanligt. Jobbigt var det bara sista 2 veckorna så jag bara satt och pustade framför tv:n och knappt kunde andas plus att jag sov dåligt.
    Mellan v.15-30 brukar jag knappt känna mig gravid över huvudtaget för övrigt, känns som vanligt förutom magen.

• Anonym (orolig)

är så rädd att kroppen inte ska klara av det..detta med andingen låter ju hemskt jobbigt..men det ärminget som kan vara farligt? om an tar det lugnt och vilar mycket?

• cloudberry79

Det är bättre att vara aktiv och röra på sig ordentligt än att ta det lugnt och vila.. Till exempel foglossning blir för de allra flesta sämre av att man sitter stilla mycket, då är det bättre med lagom träning. Att fortsätta röra på sig och motionera regelbundet gör att man får en lättare graviditet än om man sätter sig på röven i nio månader.

Ängeln Adrians mamma med pyret i magen - BF 6 januari 2008
Svar på tråden hur jobbigt ätr det egentligen att vara gravid?