• Anonym

finns det nån jurist här inne eller nån på föräskringskassan?

Håller på och överklagar till länsrätten angående sjukersättning. Eftersom jag fyllde i papperen fel och skrev att jag jobbade 5 % mer än jag var sjukskriven så håller försäkringskassan på och bråkar. Jag har fått avslag på överklagan hos föräkringskassan och skickade i somras in överklagan till Länsrätten. I fredags fick jag yttrandet från försäkringskassan som fullsträndigt sågar mig med fotknölarna. Jag känner att jag inte klarar detta fikonspråk själv och hålla på och strida. Vad har jag för möjligheter/rättigheter?
    Anledningen till att jag fyllt i fel är att jag är hopplös med siffror och det blir ju inte bättre av att jag har en utmattningsdepression som gör sig påmind alltsom oftast. Ibland kommer jag inte ens ihåg mitt telefonnr, hur ska jag då klunna fylla i en blankett från försäkringskassan. Till saken hör att jag bad min man korrläsa det innan jag skickade in det. han tolkade det också fel och som grädde på moset gjorde också min arbetsgivare detsamma. Alltså tror den puckade försäkringskassan att jag är en fuskare när jag skriver att jag jobbar 80 % istället för 75 %. Herregud, skulle jag vilja fuska skulle jag väl kunna göra det ordentligt och inte avrunda åt FEL håll!!!
    Min fråga är: Vad kan jag göra nu? Jag har på mig fråm tills den 10:e att svara på brevet och skicka in kompletterade uppgifter. vad kostar en jurist? vad kan man få för rättshjälp i ett sånt här fall.
    Till råga på allt har försäkringskassekillen varit odräglig och plump och helt utan koll på hur man bemöter sjuka människor!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-03 16:12:40:
    Ok, så här står det:
    Fk har penetrerat ingiven klagoskrivelse och bevekelsegrunderna som framhålls till stöd för yrkandet om kvarts sjukskrivning för ifrågavarande period. Frågan är altså hurvida xx arbetsförmåga kan anses vara nedsatt med minst en fjärdedel. Det finns ett antal variationer på temat arbetstid för den aktuella perioden.

Första budet kommer från xx själv när hin i "begärna om sjukpenning" noterar att hon vill ha ersättning med en femtedel. Vid kontroll med anställd inom xx arbetsplats tillkännasges att xx arbetat 9, 16, 23 och 28/2. XX hade då avstått från arbete hela dagar vilket innebar att det relaterat till hennes 40 timmarsvecka överenstämde med 20% frånvaro pga sjukdom.

XX har i telefonsamtal med fk samma dag låtit meddela att hon begärt ersättning på fel nivå då hon under kvarts sjukskrivning arbetar enligt följande: måndag-onsdag 8 tim, tors 6 timmar och fredagar ledigt.

2007-04-03 har arbetsgivaren på XX uppgrag ingivit en skrivelse i vilken nedtecknats att XX under ifrågavarande sjukperiod arbetar 8 tim måndag och ons samt sju timmar tisdagar och torsdagar pch fredagar ledigt.

Senaste redogörelsen i nu aktuell klagoskrivelse lutar sig alltså mot tjänstgöringsrapporten som nu försetts som kopia till klagoskrivelsen. med denna som underlag kan konstateras att XX har varit helt frånvarande på arbetet pga sjukdom 9, 16, 23, 28/2 och 1/3. Isolerar man februari månad stämmer detta med uppgiften försäkringskassan fick per tel av arbetsgivaren 2007-03-16 vilket innebär 20 % frånvaro pga sjukdom.
    Vad avser den 1/2 kan noteras att denna enligt arb.giv intygande av den 3 april bode ha inneburit 7 tim och alltså inte hel frånvaro - då detta datum inföll på en tordag.

Det finns inte heller någonting nedtecknat i tjänstgöringsrapporten avseense lägre antal arbetade timmar vissa dagar vilket XX hävdat och som ockås krävs för att -i tillägg till de hela dagarna med frånvaro- harmoiera med 25% frånvaro under aktuell ersättningsperiod.

Ena annan aspekt på rätten till sjukpenning utgörs av det faktum att sjukpenning per definition är dagersättning. Detta innebär att utgångspunkten är, att man varje dag skall avstå från arbete i sådan omfattning som graden sjukskrining anger. Är det medicinskt styrkt att förlägga arbetstiden på annat sätt kan försäkringskassan sanktionera sådan avvikelse från grundregeln. I detta ärende har denna fråga aldrig dryftats vilket innebär att man även skulle kunna ifrågasätta nedsättningens omfattning på basis av att XX ett stort antal dagar arbetat heltid.

Med hänvisning till vad som ovan anförts och med beaktande av vad som i övrigt kommer till uttryck i det för klagan aktuella beslutet finner Försäkringskassan att det inte kan anses styrkt att XX arbetsförmåga under aktuell period varit nedsatt ned minst en fjärdedel.

Föräskringskassan bestrider därför bifall till XX yrkande."

• Svar på tråden finns det nån jurist här inne eller nån på föräskringskassan?
  • Anonym

ok, så facket går med på det alltså? Fler tankar?

• Anonym (fd FKanst)

Hej!

Jag har tidigare jobbat med sjukpenning på fk. Jag förstår inte riktigt din fråga, har du fått avslag på din sjukersättning för att du skrev att du arbetade 80% istället för 75%?

Om det är det enda problemet kan väl din handläggare ringa din arbetsgivare och få styrkt hur mycket du arbetar? Det måste ju i vilket fall som helst styrkas innan beslut fattas, så jag förstår inte riktigt....

Har du lust att förklara lite mer så ska jag försöka att hjälpa dig tolka det fk har skrivit!

• olympia71

har lixom någon ovan fått hjälp av fackets jurister. helt suveränt, otroligt kunniga, pålästa, engagerade och superdrivna. och bäst av allt, fackavgifterna har man ju redan betalat...

• Anonym

Dessutom brukar det finnas rättshjälp i hemförsäkringen - har jag använt mig av mycket efter att en snäll filur bestämde sig för att parkera sin bil i baksätet på min, medan jag satt i!!!

• Anonym

Ok, så här står det:
    Fk har penetrerat ingiven klagoskrivelse och bevekelsegrunderna som framhålls till stöd för yrkandet om kvarts sjukskrivning för ifrågavarande period. Frågan är altså hurvida xx arbetsförmåga kan anses vara nedsatt med minst en fjärdedel. Det finns ett antal variationer på temat arbetstid för den aktuella perioden.

Första budet kommer från xx själv när hin i "begärna om sjukpenning" noterar att hon vill ha ersättning med en femtedel. Vid kontroll med anställd inom xx arbetsplats tillkännasges att xx arbetat 9, 16, 23 och 28/2. XX hade då avstått från arbete hela dagar vilket innebar att det relaterat till hennes 40 timmarsvecka överenstämde med 20% frånvaro pga sjukdom.

XX har i telefonsamtal med fk samma dag låtit meddela att hon begärt ersättning på fel nivå då hon under kvarts sjukskrivning arbetar enligt följande: måndag-onsdag 8 tim, tors 6 timmar och fredagar ledigt.

2007-04-03 har arbetsgivaren på XX uppgrag ingivit en skrivelse i vilken nedtecknats att XX under ifrågavarande sjukperiod arbetar 8 tim måndag och ons samt sju timmar tisdagar och torsdagar pch fredagar ledigt.

Senaste redogörelsen i nu aktuell klagoskrivelse lutar sig alltså mot tjänstgöringsrapporten som nu försetts som kopia till klagoskrivelsen. med denna som underlag kan konstateras att XX har varit helt frånvarande på arbetet pga sjukdom 9, 16, 23, 28/2 och 1/3. Isolerar man februari månad stämmer detta med uppgiften försäkringskassan fick per tel av arbetsgivaren 2007-03-16 vilket innebär 20 % frånvaro pga sjukdom.
    Vad avser den 1/2 kan noteras att denna enligt arb.giv intygande av den 3 april bode ha inneburit 7 tim och alltså inte hel frånvaro - då detta datum inföll på en tordag.

Det finns inte heller någonting nedtecknat i tjänstgöringsrapporten avseense lägre antal arbetade timmar vissa dagar vilket XX hävdat och som ockås krävs för att -i tillägg till de hela dagarna med frånvaro- harmoiera med 25% frånvaro under aktuell ersättningsperiod.

Ena annan aspekt på rätten till sjukpenning utgörs av det faktum att sjukpenning per definition är dagersättning. Detta innebär att utgångspunkten är, att man varje dag skall avstå från arbete i sådan omfattning som graden sjukskrining anger. Är det medicinskt styrkt att förlägga arbetstiden på annat sätt kan försäkringskassan sanktionera sådan avvikelse från grundregeln. I detta ärende har denna fråga aldrig dryftats vilket innebär att man även skulle kunna ifrågasätta nedsättningens omfattning på basis av att XX ett stort antal dagar arbetat heltid.

Med hänvisning till vad som ovan anförts och med beaktande av vad som i övrigt kommer till uttryck i det för klagan aktuella beslutet finner Försäkringskassan att det inte kan anses styrkt att XX arbetsförmåga under aktuell period varit nedsatt ned minst en fjärdedel.

Föräskringskassan bestrider därför bifall till XX yrkande."

• Anonym

Det är Bolibompatid så det kanske inte finns nån här som kan hjälpa mig men här är brevet jag fått från försäkringskassan. Vad kan jag göra?

• Anonym (fd FKanst)

Ok. Förstår jag det rätt om jag tolkar det som att fk menar att du enligt tjänstgöringsrapporten har arbetat 32 timmar/vecka istället för 30?

Stämmer det som står i tjänstgöringsrapporten? Om det skulle vara så att du av misstag har arbetat flera timmar än 30/vecka har du inte rätt till någon sjukpenning, där är fk's regler hårda. Det du kan göra om du bara har arbetat 30 timmar/vecka är att lämna in en tydlig skrivelse från din arbetsgivare där de specificerar precis hur du har arbetat så att det inte går att missförstå.

Fk har rätt i att de kan neka sjukpenning för att du inte har minskat varje arbetsdag med 25%, alltså två timmar. Det du kan göra är att be din sjukskrivande läkare att skriva ett intyg där det framgår att det inte påverkat din arbetsförmåga negativt att fördela din arbetstid på annat sätt.

Jag hoppas att det kanske blev lite tydligare. Om inte får du gärna fråga om du undrar något mer! Lycka till!

• Anonym

jag har pratat med både läkare, arbetsgivare och försäkringskassan och förklarat att om jag överhuvudtaget skulle kunna jobba under den här tiden så var arbetstiden tvungen att vara flexibel. Eftersom jag var sjukskriven pga utmattning (har tidigare varit sjukskriven i 1,5 år pga utmattningsdespression) och är vis av den erfarenheten så är det så att jag orkar mer vissa dagar. Om jag har en tuff arbetsuppgift på onsdag så är jag sängliggande på torsdag osv. Alltså är det orimligt att jobba halva dagar. Men enligt arbetsgivaren så ska jag skriva så här som jag gjort. jag har hela tiden fått hjälp av dem (eftersom jag inte kan mitt eget tel.nr under den här tiden...).
    Läkaren har lyssnat med ett halvt öra och jag har inte lyckats få fram vad jag behövde när jag var hos läkaren eftersom jag inte hade nåt minne.
    Försäkringskassan har verligen inte heller varit till nån hjälp när jag sagt det här och inte upplyst om att man kan få dispens om man ansöker.

Mina frågor är:
    1. Kan jag ansöka om det här i efterhand?
    2. Kan Fk verkligen isolera februari månad på det här viset? Då kan har ju komma fram till helt orimliga slutsatser!

• Anonym (fd FKanst)

1. Du har ju tid på dig att inkomma med ytterligare uppgifter, så visst har du möjlighet att tillföra information. Som sagt, be läkaren om ett skriftligt intyg att det inte påverkade din arbetsförmåga negativt att du arbetat hela dagar och sedan varit ledig. Det är bra om det snarare kan ses som positivt.

2. Hur länge var du sjukskriven? Vanligtvis räknar man på arbetstiden veckovis.

Men den viktigaste frågan är om du har arbetat 30 eller 32 timmar/vecka? Har du arbetat 32 timmar/vecka har du inte rätt till någon ersättning oavsett intyg från läkaren.

• Anonym

Jag HAR jobbar 30 tim, men hur ska jag kunna bevisa det? Först var jag sjukskriven 25 %, därefter 100% och sedan 50 %. jag har inte fått nån ersättning på hela våren. Vi har levt på en lön.
    men den här överklagan gäller alltså första perioden och då var jag sjuk från ....ja herregud...du ser vilken nollkoll jag har. jag fixar inte att vara sjuk och ha en hjärna och nu är jag ju någorlunda frisk!
    jag ska ta reda på dagar och återkomma.

• Anonym (fd FKanst)

Jag förstår att det är tungt ekonomiskt men det måste också vara jobbigt psykiskt att känna sig ifrågasatt. Har du återgått i arbete nu?

Har du blivit nekad sjukpenning för perioden när du är helt och halvt sjukskriven också? I så fall på vilken grund, alltså skriver de att din arbetsförmåga inte är nedsatt eller är det också pga krångel med arbetstiden?

Du behöver inte svara om du inte vill, jag försöker bara få en helhetsbild för att kunna hjälpa dig på bästa sätt

• Anonym

som jag minns (- men det är inget att lita på)så var det så här. jag var till läkaren den 26/1 och blev sjukskriven 25 % jag gjorde då upp med arb.givaren att jag var ledig fredagar och slutade tidigare på torsdag. Alltså från och med 2/2-29/3. Då blev jag heltidssjuk och var det fram tills 2/5 då jag började jobba halvtid.

• Anonym

Ja, det är väldigt tufft att känna sig ifrågasatt! Tack för att du är förstående, det har jag inte mött tidigare från nån på FK! Min handläggare var varit hemsk och jag blir sjuk varje gång jag är i kontakt med dem på nåt sätt.
    Anledningen till att de nekar ersättning för de gångerna vet jag inte. Det är kanske för att den första perioden måste godkännas. Fk har tidigare bråkat om mitt läkaryttrande då hon som sjukskrev mig på 25% skrev väldigt slarvigt. Då fick jag inte godkänt vilket jag iofs förstår. Sen hann förstås den läkaren sluta och den nya kunde inte intyga hur jag hade mått en månad tidigare... Alltså blev det mitt fel.
    Numer går jag hos psykolog 1 gg per vecka.

• Anonym (fd FKanst)

Minns du hur du arbetade 26/1-1/2?

Jag anser att de borde se på hur du har arbetat veckovis och inte utesluta den 1/3. Det verkar konstigt tycker jag, utifrån den informationen jag har fått här. Det skulle jag anmärka på i en skrivelse till FK.

Om du är med i facket kanske du kan få hjälp därifrån med att gå igenom dokumenten och formulera dig?

• Anonym

Grejen är ju att man inte kan dra alla sjuka över en kam. När jag var som sjukast för 3 år sedan så kunde en person som var gipsad från topp till tå vara mer lämplig att arbeta än jag. Jag bara låg. jag kunde inte köra bild för jag bara körde vilse, jag kunde inte använda blandaren på diskbänken för jag fattade inte hur den funkade, än mindre en växellåda.
    Ibland visste jag inte vilken dag på året det var, eller vilken årstid. Jag visste inte om min son hade fyllt år eller om vi hade haft semester... Det var hemskt. och DÅ ska man kunnaha kontakt med myndigheter och fylla i blanketter. Ha Ha!

• Anonym

Jag hade en läkartid kl 14.00-15.00 därefter jobbade jag kväll fast jag var så stressad att jag hade frossa, det kommer jag ihåg eftersom jag hjälpte ungdomarna att sätta på videon och poppa popcorn och satt bredvid dem med yllekofta och dunjacka och huttrade... Jag jobbade halvdag på torsdag och var ledig på fredag.

• Anonym

...eller jag vet faktiskt inte hur det var v. 5 måste nog kolla tj.rapporten eftersom jag ser att jag kunde ha slutat tidigare på tisdag och måndag och onsdag också.

• Anonym

Vad gör du idag? Du nämnde att du jobbar med nåt annat.

• Anonym (fd FKanst)

Det verkar som att du är i en jättetuff situation. Jag hoppas att din familj och dina vänner stöttar dig för det behövs för att orka med! Idag jobbar jag med helt andra saker men jag bär med mig mina erfarenheter från att ha mött människor i liknande situationer som din. Det är viktigt att se människan bakom ärendet också, den som är sjuk måste bli humant bemött även om man ges ett negativt besked.

Då verkar det som att arbetsoförmåga pga sjukdom inte är styrkt för de perioderna, dvs ditt läkarintyg beskriver inte din arbetsoförmåga tillräckligt. Det är vanligt att läkarintyg skrivs dåligt så det är mycket möjligt att det finns mer information om ditt tillstånd i din patientjournal. En annan läkare på vårdcentralen borde i så fall kunna skriva ett mera utförligt läkarintyg utifrån journalen.

Svar på tråden finns det nån jurist här inne eller nån på föräskringskassan?