finns det nån jurist här inne eller nån på föräskringskassan?
Håller på och överklagar till länsrätten angående sjukersättning. Eftersom jag fyllde i papperen fel och skrev att jag jobbade 5 % mer än jag var sjukskriven så håller försäkringskassan på och bråkar. Jag har fått avslag på överklagan hos föräkringskassan och skickade i somras in överklagan till Länsrätten. I fredags fick jag yttrandet från försäkringskassan som fullsträndigt sågar mig med fotknölarna. Jag känner att jag inte klarar detta fikonspråk själv och hålla på och strida. Vad har jag för möjligheter/rättigheter?
Anledningen till att jag fyllt i fel är att jag är hopplös med siffror och det blir ju inte bättre av att jag har en utmattningsdepression som gör sig påmind alltsom oftast. Ibland kommer jag inte ens ihåg mitt telefonnr, hur ska jag då klunna fylla i en blankett från försäkringskassan. Till saken hör att jag bad min man korrläsa det innan jag skickade in det. han tolkade det också fel och som grädde på moset gjorde också min arbetsgivare detsamma. Alltså tror den puckade försäkringskassan att jag är en fuskare när jag skriver att jag jobbar 80 % istället för 75 %. Herregud, skulle jag vilja fuska skulle jag väl kunna göra det ordentligt och inte avrunda åt FEL håll!!!
Min fråga är: Vad kan jag göra nu? Jag har på mig fråm tills den 10:e att svara på brevet och skicka in kompletterade uppgifter. vad kostar en jurist? vad kan man få för rättshjälp i ett sånt här fall.
Till råga på allt har försäkringskassekillen varit odräglig och plump och helt utan koll på hur man bemöter sjuka människor!!!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-03 16:12:40:
Ok, så här står det:
Fk har penetrerat ingiven klagoskrivelse och bevekelsegrunderna som framhålls till stöd för yrkandet om kvarts sjukskrivning för ifrågavarande period. Frågan är altså hurvida xx arbetsförmåga kan anses vara nedsatt med minst en fjärdedel. Det finns ett antal variationer på temat arbetstid för den aktuella perioden.
Första budet kommer från xx själv när hin i "begärna om sjukpenning" noterar att hon vill ha ersättning med en femtedel. Vid kontroll med anställd inom xx arbetsplats tillkännasges att xx arbetat 9, 16, 23 och 28/2. XX hade då avstått från arbete hela dagar vilket innebar att det relaterat till hennes 40 timmarsvecka överenstämde med 20% frånvaro pga sjukdom.
XX har i telefonsamtal med fk samma dag låtit meddela att hon begärt ersättning på fel nivå då hon under kvarts sjukskrivning arbetar enligt följande: måndag-onsdag 8 tim, tors 6 timmar och fredagar ledigt.
2007-04-03 har arbetsgivaren på XX uppgrag ingivit en skrivelse i vilken nedtecknats att XX under ifrågavarande sjukperiod arbetar 8 tim måndag och ons samt sju timmar tisdagar och torsdagar pch fredagar ledigt.
Senaste redogörelsen i nu aktuell klagoskrivelse lutar sig alltså mot tjänstgöringsrapporten som nu försetts som kopia till klagoskrivelsen. med denna som underlag kan konstateras att XX har varit helt frånvarande på arbetet pga sjukdom 9, 16, 23, 28/2 och 1/3. Isolerar man februari månad stämmer detta med uppgiften försäkringskassan fick per tel av arbetsgivaren 2007-03-16 vilket innebär 20 % frånvaro pga sjukdom.
Vad avser den 1/2 kan noteras att denna enligt arb.giv intygande av den 3 april bode ha inneburit 7 tim och alltså inte hel frånvaro - då detta datum inföll på en tordag.
Det finns inte heller någonting nedtecknat i tjänstgöringsrapporten avseense lägre antal arbetade timmar vissa dagar vilket XX hävdat och som ockås krävs för att -i tillägg till de hela dagarna med frånvaro- harmoiera med 25% frånvaro under aktuell ersättningsperiod.
Ena annan aspekt på rätten till sjukpenning utgörs av det faktum att sjukpenning per definition är dagersättning. Detta innebär att utgångspunkten är, att man varje dag skall avstå från arbete i sådan omfattning som graden sjukskrining anger. Är det medicinskt styrkt att förlägga arbetstiden på annat sätt kan försäkringskassan sanktionera sådan avvikelse från grundregeln. I detta ärende har denna fråga aldrig dryftats vilket innebär att man även skulle kunna ifrågasätta nedsättningens omfattning på basis av att XX ett stort antal dagar arbetat heltid.
Med hänvisning till vad som ovan anförts och med beaktande av vad som i övrigt kommer till uttryck i det för klagan aktuella beslutet finner Försäkringskassan att det inte kan anses styrkt att XX arbetsförmåga under aktuell period varit nedsatt ned minst en fjärdedel.
Föräskringskassan bestrider därför bifall till XX yrkande."