• Mamma till viljestark dotter

Vad äter man för grönsaker/sallad till fisk, kött, pannkaka osv???

Har inte fått vanan från min mamma att äta grönsaker/sallad till maten. Försöker introducera det till min dotter som älskar de mesta grönsakerna, men vet inte vad som passar till vilka maträtter. Ni som är vana: vad äter man till pannkaka, köttgryta, kokt fisk, korv osv???

• Svar på tråden Vad äter man för grönsaker/sallad till fisk, kött, pannkaka osv???
  • LillaÄrtan

Pannkaka äter man glass till

Du väljer ju helt själv vad du vill servera till maten....
    Rivna morötter, tomater & gurka o sånt brukar vi ha till maten här hemma.....

~ Sofie, mamma till världens finaste lilla ärta, Julie 051215 & Kotten i magen Bf 071023 ~
  • Dino78

Till pannkaka har vi aldrig grönsaker men till annan mat har vi alltid det.
    Brukar antingen bli vanlig sallad (sallad, tomat, gurka och lök samt olja+vinäger har vi) eller kokta grönsaker (ärtor, morötter, majs, paprika, bönori olika blandningar)
    Tycker t ex att kokta grönsaker gör sig bättre till köttbullar och potatis medan vanlig sallad är bäst till spaghetti och köttfärssås.
    Är ju en smaksak.

DIF i själ och hjärta
  • Miss Love

Till kött, fisk och korv kan man ju ha alla slags grönsaker. Till pannkaka tycker jag rivna morötter passar jätte bra.

• Anniqa84

Till fisk tycker jag det är godast med rivna morötter.

Morötterna blir oxå väldigt goda om man river i ett äpple oxå, eller sätter krossad ananas :)

• Yvonne81

vad äter man till

pannkaka: Jag brukar lägga till extra grönsaker under andra måltider under dagen när jag serverar pannkaka. Men jag ger färska bär och frukter i samband med pannkaka!

köttgryta: Alla möjliga kokta grönsaker! Brysselkål, blomkål, morötter, ärtor osv.

kokt fisk: Min favvis till fisk är rivna morötter. Min mamma gillar bättre kokta morötter och blomkål till fisk!

korv: Brukar jag göra tomat och gurksallad.

osv??? Finns en miljon färska sallader man kan göra! :o) Titta i en kokbok och slå upp sallad! Man kan även göra gratänger till t.ex kött är det super smarrigt med en brocoli och purjogratäng!

• Fusion

hmm inga grönsaker till pannkakor iaf...
    Till kött kan det bli broccoli eller ärtor,majs,paprika blandning
    Kokt fisk blir det väl vanlig slanggurka och tomat
    korv vet i sjutton , men är det potatismos till så kanske lite inlagd paprika ..

• Lima80

Ts: Ett tips om du gör pannkaka är att riva ett par morötter i smeten, det blir saftiga och lite söta pannkakor och så får man ju i sig grönsaker på ett smidigt sätt. För att göra dem ännu matigare kan man byta ut vetemjölet mot dinkel, blanda i vetekli osv, fast det är ju lite OT.

• marre726

Vi brukar ha Keso till pannkakor med sylt. Ok, Keso är ju ingen grönsak... Men medans jag steker pannkakorna brukar ungarna få gnaga på morotsstavar...

• annca

Ugnspannkaka/fläskpannkaka: strimlad vitkål med lingon eller ananas.
    Vanlig pannkaka: när, inga grönsaker där inte!

Alla annan mat:
    Tomatsallad med rödlök och basilika
    Bönsallad med rödlök och fetaost
    Haircot vertes (kokade elelr på burk då) med hackad lök
    Chiligurka (pressgurka med vinäger och chili)
    Wokade grönsaker
    Mimimajs,  skivade oliver och ruccola

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Anniqa84

Till kött är det gott med kokta minimorötter faktiskt..
    och till grillat brukar vi äta rödlök,tomater och lite svartpeppar .Eller bara göra en sallad med gurka,tomaten,isbergsallad, och italiensk salladkrydda :)

• Jen 82

till pannkaka brukar vi äta stav grönsaker, gurka och morot och kanske blomkål.

• Annse71

Till pannkaka är gurkstavar och morotsstavar populärt. Något annat gott är skivad banan som man antingen lägger på och äter direkt eller rullar in som crepes och kör ett par minuter i mikron, gott mellanmål!!

Svar på tråden Vad äter man för grönsaker/sallad till fisk, kött, pannkaka osv???