• Carla77

Moderkaka i framvägg? En nackdel?

Har moderkakan i framvägg och nu undrar jag vad ni tycker har det samma. Är det en nackdel att den "ligger som ett lock" ut mot magen? (Är i v.30)
    Läser och hör en massa mammor som pratar om hur de kan se barnets fötter sparka genom huden osv. Jag personligen tycker inte min bebis rör sig så överdrivet mkt. Har inte gjort det heller på de 3 UL vi gjort... Känner lite sparkar då och då men inte så mkt att jag t.ex inte kan sova om nätterna som en tjej skrivit om osv.
    Så vad tycker ni eller finns det ngn som haft både och? Framvägg och bakvägg? Vad hade du för erfarenheter?

• Svar på tråden Moderkaka i framvägg? En nackdel?
  • Tiger Af Lilja

Jag har i framvägg.
    Kände inte sparkar förrän v.24 tror jag.
    Är i v.27 nu.
    Känner dock utan på magen ibland.
    Vissar dagar känner jag mer sparkar andra mindre ibland nästan inget alls mer än 1-2 sparkar.

• Hattifnatt

Jag hade moderkakan i bakväggen grav nummer 1 och i framväggen grav nummer 2.

Skillnaden var enbart hur mycket det sparkade, tycker jag, sparkarna uppfattades mycket dovare och med bakåt/åt sidorna under graviditet nummer två, och de där rörelserna man ser under magen var påtagligt mindre när den låg i framväggen ( under graviditet nummer 1 var magen ett hela-havet-stormar ibland).

Någon annan direkt nackdel kan jag inte påstå att jag märkte.

• Sterna

Det här är min tredje graviditet och de två tidigare gångerna har moderkakan legat i framvägg men nu i bakvägg och den enda skilnaden jag märker är att magen rör sig mycket mer, sparkarna är tydligare.
    Annars finns ingen nakdel av att ha den i framvägg.

• AnneSophie
    Hattifnatt skrev 2007-09-03 09:26:26 följande:
    Jag hade moderkakan i bakväggen grav nummer 1 och i framväggen grav nummer 2. Skillnaden var enbart hur mycket det sparkade, tycker jag, sparkarna uppfattades mycket dovare och med bakåt/åt sidorna under graviditet nummer två, och de där rörelserna man ser under magen var påtagligt mindre när den låg i framväggen ( under graviditet nummer 1 var magen ett hela-havet-stormar ibland).Någon annan direkt nackdel kan jag inte påstå att jag märkte.
    Instämmer med ovan (första graviditeten moderkakan fram och andra graviditeten moderkakan bak).

Taking the long way around
  • Kajsa79

jag upplever den här bebisen som lugnare än ettan opch har t.o.m varit på extrakontroll pga minskade fosterrörelser såhär mot slutet av grav (är i v 39 nu), men allt var bra så det kanske har att göra med att moderkakan är i framvägg den här gången? Däremot kände jag fosterrrörselse jättetidigt den här gången, mkt tidigare än med ettan men det var väl för att jag visst evad jag skulle känna efter

• tussimamma

Moderkaka i framvägg har jag och haft även vid nån tidigare graviditet (eller alla??)
    Kände fosterrörelser i v.17 och då var moderkakan helt föreliggande. Den har sakteliga vandrat uppåt men jag har känt fosterrörelser hur mycket som helst! Bebisen sparkar välriktade sparkar på revbenen. YES!
    Vet inte riktigt hur högt upp moderkakan har kommit, ligger väl fortfarande ganska lågt, ska på ul i övermorgon. Och var för några veckor sen- då var moderkakan iaf så högt upp att den inte borde vara ivägen vid förlossning. Framvägg kan ju betyda ganska många olika ställen antar jag?

• tussimamma

Tillägg- är i v.35 nu.

• svalan77

hade moderkakan i framvägg, dock ganska högt upp och jag kände rörelser tidigt, redan v17. Enda nackdelen var att hans hjärtljud gick ner under förlossningen när jag skulle stå på knä, fast så fort jag vände på mig var han ok igen.

• Energica

Jag har moderkakan i framvägg och min man lyckades känna första rörelsen i vecka 18. Då hade jag själv känt rörelser i några dagar.

En fråga: Kan moderkakan komplicera eventuellt kejsarsnitt om den ligger där snittet görs? Har någon erfarenhet?

• DIVGRL

Hallå hallå!!

På mitt UL i v 19 så sa läkaren att jag hade den oxå i Framvägg. Jag började känna sparkar rätt så tidigt ändå. Nu är det full aktivitet i magen (v28) och jag ser på magen när den sparkar.

För mig har det inte inneburit något alls att ha moderkakan där men sen samtidigt sa läkaren att den kan växa sig uppåt med..så den kanske har vandrat vidare =)

• Suzisuze

Har inte hört ngt om kakans placering, frågade med läkaren(barnmorskan..) som gjorde UL och hon sade att det kvittar. allt e ok sålänge den inte ligger så långt ner s¨den täpper till livmodermunnen. Så fram eller bak, låt kära naturen få bestämma. Vi människor vill idag så gärna veta llt, planera allt och bestämma allt. Vad skönt att bebis slipper höra våra konstiga funderingar

• silverpudel

Väntar första barnet och är i vecka 34 imorgon. Min ligger i framvägg och jag kände fosterrörelser väldigt tidigt, v 16 även min sambo fick känna dem. Bebisen har sparkat sedan dess varje dag gånger multi. Magen ser ibland ut som hela havet stormar. Det är mycket fart på den här bebisen. Jag har dock aldrig vaknat en enda gång nattetid pga att den sparkar. Tror att bebisar sparkar olika mycket så det är nog inte så mycket att fundera på. Min vännina fick sitt första för en vecka sedan och den bebisen var väldigt lugn i magen men hur frisk som helst. Lycka till med graviditeten.

• Dianthus

Jag har moderkakan i framvägg. Jag kände sparkar i v17 och nu i v27 är det jättemycket aktivitet där inne och jag vaknar ibland på natten av sparkarna. Har dock inget att jämföra med eftersom det här är mitt första barn. Jag har nog en livlig krabat där inne .

Svar på tråden Moderkaka i framvägg? En nackdel?