• Solstice

Mönster till mamma-byxor??

Hej, jag har lessnat på att leta efter mamma-byxor som passar eller somi nte kostar skjortan så jag tänkte ta och sy mig ett par egna eller ev sy om ett par befintliga som jag kan tänka mig att offra. Är det någon som har mönster eller bra beskrivning på hur detta skall gå till. Är inte intresserad av tips på var man kan KÖPA byxor.

• Svar på tråden Mönster till mamma-byxor??
  • MaddeMamman

www.smattochmatt.com/
    Jag tycker det är dyrt att köpa mönster.
    Sy på ett avklippt linne eller tröja som är töjbart ex lycra/elestan, med den klippta sidan mot byxlinnigen (byxor med resår eller snörning) så får du en tunn och behaglig mudd som räcker över magen utan att sitta åt. ca 15-20 cm mitt fram och 10-15 cm mittbak.
    Hemma går jag i för stora mjukisbyxor eller tajts som jag vänt bakofram

• MaddeMamman

PS byxorna som jag använt köpte jag på Vero modas rea DS

• Solstice

Tack, jag funderar på att göra något liknande. Hittade nämligen två par billiga jeans som jag tänkte klippa av linningen på och sy dit något stretch material. Det är nog kanske inte så svårt som jag fått för mig..

• MaddeMamman

Har du ett strechigt linne som du inte använder så funkar det till mudd. gummiband behövs ju inte om det går över magen. stör mig på att alla jeans-mammabyxor i affärerna alltid har svart mudd. trist när man vill ha vit blus el tröja.

• Solstice

Ja, det är ju perfekt! Har ett linne med bra stretch i som jag kan undvara och det stämmer som du säger att det alltid är en mörk mudd fast jag oftast använder en ljus topp.

Svar på tråden Mönster till mamma-byxor??