• Pumpalicious

Hur får man en utekatt att vänja sig att vara inne?

Vi har en liten kattkille på två år, som varit utomhuskatt sen starten. Han är inne ungefär 8h om dagen, och resten är han ute. Och han STORM trivs ute!
    Kissen är vår lilla ögonsten och vi älskar honom otroligt mycket..
    Nu väntar vi barn och måste flytta till ett större ställe.
    Bor nu i en stuga på 40kvm, och har börjat leta efter annat boende.

Tyvärr har vi funnit det väldigt svårt att hitta ett ställe där han kan vara ute. Nu har vi eventuellt hittat en lägenhet som vi gillar - men man får inte ha katter lösa i det området.

Hur ska vi få honom att vänja sig att vara inne? Är det ens möjligt? Vi vill verkligen inte behöva skiljas från vår lille kattkille men samtidigt måste vi prioritera att familjen växer..

• Svar på tråden Hur får man en utekatt att vänja sig att vara inne?
  • Catti41

Man måste ha väldigt mkt tålamod för kisse kommer ju inte vänja sig direkt. Men kan man stå ut med ett förfärligt mjauande i några veckor så brukar de flesta katter jag känner vänja sig. Redan nu kan ni ju börja med att se till att han sover inne, eller har perioder på dagen då han inte går ut.

• Pumpalicious

Finns det risk att han blir väldigt olycklig och rent av deprimerad?

• iidalinnéa

Gå ut med han i sele?

• Agamemnon

Nu gjorde vi tvärtom, vande innekatter vid att vara ute, men jag tror att om han har nog med "action" inne borde det gå: olika klös- och klättermöjligheter, kanske kattgräs (iofs pinkar våra på det...), leksaker, vattenskålar,....

• Pumpalicious

Sele kommer aldrig att fungera, så fort man sätter på honom en sele skjunker han i hop och vägrar ta ett steg..

Ush jag känner mig som världens hemskaste matte som tar bort hans frihet att gå ut

• Agamemnon
    Pumpalot skrev 2007-09-03 11:01:43 följande:
    Finns det risk att han blir väldigt olycklig och rent av deprimerad?
    Nja, risken finns väl alltid men jag tror inte att den är stor om man tar sig tid och som sagt ser till att han har lite omväxling. Det går säkert jättebra!
  • EmmAhh

Min utekatt blev innekatt när vi flyttade. Jag upplevde att han blev deprimerad, så det blev tillslut att vi köpte en kompis till honom. Nu verkar han mycket lyckligare, även om dem inte ville bli bästisar på en gång. ;) Båda mina katter får gå ut och sitta på balkongen när de vill (förutom nattetid) och det gillar dem! :)

• iidalinnéa

Känner du ingen som kan ta hand om eran lilla katt så länge då?
    Så han kan vara ute & leka?

Förstår att det känns jobbigt =/ Har själv 2 katter.

• Pumpalicious
    EmmAhh skrev 2007-09-03 11:04:56 följande:
    Min utekatt blev innekatt när vi flyttade. Jag upplevde att han blev deprimerad, så det blev tillslut att vi köpte en kompis till honom. Nu verkar han mycket lyckligare, även om dem inte ville bli bästisar på en gång. ;) Båda mina katter får gå ut och sitta på balkongen när de vill (förutom nattetid) och det gillar dem! :)
    har du inglasad balkong?

Har också tänkt på att köpa ny katt, men känns riskabelt innan bebisen kommer - ifall dom har svårt att vänja sig..
Svar på tråden Hur får man en utekatt att vänja sig att vara inne?