• vofflan

Hur länge håller hemmagjord pizzasallad?

Jag äter pizza sallad varje dag, undrar bara hur länge den håller, när skulle ni slägt den?

( det blev visst två "hur länge håller" trådar nu på fm)Fundersam hoppas ni orkar svara

• Svar på tråden Hur länge håller hemmagjord pizzasallad?
  • yava

håller i ca fyra dagar i tätslutande burk. gör liten mängd åt gången så är du på säkra sidan. usch, yrkesvana. är sjukskriven från mitt köksjobb och svarar nu frenetiskt på alla frågor om mat och bak. hihihi. saknar jobbet lite faktiskt......

• vofflan

Efter just 4 dagar brukar den se ofräch ut,

• yava

om den ser ofräsch ut ska du inte äta den. hur gör du pizzasalladen? alla gör olika och finns tusen olika recept.

• Muminski

4 dagar... hmm jag skulle kunna säga en vecka. Gissa hur länge salladen man köper på restaurangen har förvarats... Ni vill inte veta.

Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • yava

fyra dagar är en gräns vi har på vårat jobb men som sagt hur är receptet? vissa förväller vitkålen innan och då är det klart att den blir dålig tidigare.

• vofflan

2liter kål, koka olja, vinäger o vatten häll över

blanda i rivna morötter, paprika o lök, färdigt

• yava

neej...
    riv färsk vitkål med osthyvel eller liknande tjocklek. blanda olja, salt, svartpeppar, vitvinsvinäger och ev lite salt. häll över och krama vitkålen med dressingen. det ska knaka i kålen! tillsätt röd paprika om du vill men inte ett måste.

detta är ett recept som vi kör på på jobbet och även hemma och då håller vitkålen!
    anledningen till att din verkar dålig tidigare är någ den kokta dressingen! får den svalna???

• yava

om du häller över varm blandning så gäller samma sak för salladen som med maten...max 2 dygn. den blir ju tillagad.

• mamsen76

Jag gör med ättika och vatten, smakar precis som på pizzeria dåSkrattande

För mig håller den sig längre än 4 dagar, brukar ha den i en burk med rikligt med vätska.

På sophögen låg en giraff......
  • mamsen76

Jobbade på pizzeria som 15-åring och där användes det ättika, inte vinäger.

På sophögen låg en giraff......
  • yava

vi använder det oxå på jobbet men där handlar det om vem som gör den!Glad anledningen till vinäger är att man oftare har det hemma i ett hushåll men på jobbet finns alla varianter.

• vofflan

Synd, den är godare med kokt olja på, jag får göra mindre, men det är lite slabbigt att göra det så det är skönt när man slipper varannan dag,

• yava

det tycker jag låter utmärkt! man ska aldrig vika från ett vinnande koncept!

Svar på tråden Hur länge håller hemmagjord pizzasallad?