• Aurora Adine

Induktionshäll som tjuter?

Vi ska renovera köket, och tycker att induktionshäll är det självklara valet. Fast i helgen var vi hos min syster som har indutionshäll, och den tjöt/surrade jättehögt när man använde den. De berättade att en bekant till dem hade samma problem. Är detta nåt som ni andra har erfarenhet av?
    Jag är ljudkänslig och speciellt för den typen av höga tjutande ljud, så jag skulle förmodligen bli galen av att använda en spis med det lätet..

• Svar på tråden Induktionshäll som tjuter?
  • TheMilky

Går den på alla faser? Kolla det. Alla trefas grejer har små motorer i sig, och om en fas går sönder i säkringskåpet, då kan denna motor gå sönder, och börja pipa.

• Vilhelmina

Vår häll kan surra ibland med vissa kokkärl. Men det är inget högt ljud.

• Aurora Adine
    TheMilky skrev 2007-09-03 12:58:58 följande:
    Går den på alla faser? Kolla det. Alla trefas grejer har små motorer i sig, och om en fas går sönder i säkringskåpet, då kan denna motor gå sönder, och börja pipa.
    Fast i syrrans fall vet jag att det bara är tvåfas på spisen, så det kan inte vara det heller.
  • Aurora Adine
    Vilhelmina skrev 2007-09-03 13:02:50 följande:
    Vår häll kan surra ibland med vissa kokkärl. Men det är inget högt ljud.
    Nej, vi funderade lite på om det var pga grytorna, men det är likadant med alla deras grytor. Antar att det kan surra lite av magneterna, men för min del är "lite surr" ett förfärligt och påfrestande oväsen.
  • SVejsan

Vad vi kom underfund var att kastrullvalet är ganska viktigt...
    Det kommer ett högfrekvent(surr) ljud från vissa kastruller (särskilt om de har små diametrar, ) med locket på! Våra stora kastruller låter inget ting om oavsett locket eller ej, medan den minsta så går det inte att ha lock på fullt. då låter/surrar det högt det... När ni köper hör efter vilka kastruller de rekommenderar?
    (För oss så funkar IKEAs favoritserie för all utom den lilla (när man har lock på...))
    Bekanta har anders petter som för oljud!

• TheMilky

Hmm... underligt. Det är inget som är trasigt på den då. Det ska ju liksom inte pipa om spisen. Visserligen gick det krypström i vår gamla, men det blev bara mer spännande att laga mat :)

• Aurora Adine
    SVejsan skrev 2007-09-03 13:10:09 följande:
    Vad vi kom underfund var att kastrullvalet är ganska viktigt...Det kommer ett högfrekvent(surr) ljud från vissa kastruller (särskilt om de har små diametrar, ) med locket på! Våra stora kastruller låter inget ting om oavsett locket eller ej, medan den minsta så går det inte att ha lock på fullt. då låter/surrar det högt det... När ni köper hör efter vilka kastruller de rekommenderar?(För oss så funkar IKEAs favoritserie för all utom den lilla (när man har lock på...))Bekanta har anders petter som för oljud!
    Aha, så då kan det vara grytorna ändå då. Vad jag vet använder hon Ikeas 365-serie, och vi använde både stora och små grytor utan lock. Ska höra med försäljarna vad de säger angående detta, för det är ju inte roligt att lägga ner en massa pengar på en häll som man inte orkar med sen.
  • Aurora Adine
    TheMilky skrev 2007-09-03 13:14:59 följande:
    Hmm... underligt. Det är inget som är trasigt på den då. Det ska ju liksom inte pipa om spisen. Visserligen gick det krypström i vår gamla, men det blev bara mer spännande att laga mat :)
    Nej, den är inte alls trasig, och den är dessutom ny.
    Krypström låter onekligen spännande, men inget jag önskar mig.
  • Angelven
    TheMilky skrev 2007-09-03 12:58:58 följande:
    Bara ren nyfikenhet från en elektronikingenjör, vad i allsindar gör en motor i en 3-fas spishäll ?

Mvh
    /Angelven
  • Aurora Adine

Nu har jag fått ett svar från en försäljare av induktionshällar: Om kastrullens botten är för tunn uppstår detta ljud pga vibrationerna från magneten. Så det var helt enkelt grytorna det berodde på ändå.

Tack för alla svar!

• TheMilky
    Angelven skrev 2007-09-03 19:04:25 följande:
    Bara ren nyfikenhet från en elektronikingenjör, vad i allsindar gör en motor i en 3-fas spishäll ?Mvh/Angelven
    Inte nu en motor i den bemärkelsen, men på ESA-kursen jag nyss gick så förklarade de detta genom att säga just 3 fasmotor.
  • SVejsan
    Angelven skrev 2007-09-03 19:04:25 följande:
    Bara ren nyfikenhet från en elektronikingenjör, vad i allsindar gör en motor i en 3-fas spishäll ?Mvh/Angelven
    En normal gammeldags spishäll har inte motorer och den är trefas! Utan den brukar vara rent resistiv..
    Men en del av induktionshällarna har faktiskt fläktar(motorer)... Men det är inte beroende på att det är trefas utan snarare att man vill kyla av hällen fortare... :
  • musmamman

våran har surrat var överslag ett jobbigt ljud. Den nya surrar lika dant nu ska ringa repratören igen jippi

Svar på tråden Induktionshäll som tjuter?