• NiXxI

Kostnad för installera diskmaskin?

Någon som har ett hum om vad kostnaden ligger för att installera en diskmaskin. Det är inte förberett alls för en, så antingen behövs det en ventil under eller en helt ny blandare.

En Loppa och en Räka och mitt livs verk är fulländade
  • Svar på tråden Kostnad för installera diskmaskin?
  • Katjan

Vi ska ha stambyte nu till höstern.

I papprerna som vi fick står det att;
    kökskran med diskmaskinavstängning över kran kostar 900:-
    Förberedelse för diskmaskin (el,vatten och avlopp) 1800:-

Utökning av central samt ev. framdragning el från proppskåp tillkommer.
    (framdragning av el från central 1375

Det är vad firman som ska renovera min lägenhet tar betalt för det =/.
    Finns säkert o få billigare...

(¯`°?.¸ ღ ♥ Fenix 070707 ♥ ღ ¸.?°´¯)
  • NiXxI

Himalya, vad dyrt...men, får väl kolla runder bland vvs-folket

Tack för ditt svar.

• Venusmannen

Jag bedömer att Goldenticket ovan har bra koll på detta.

En hyfsad kran med diskmaskinsavstängning ligger på runt 800 - 1000 kr.

Sedan är det elbiten, som är mer svårbedömd. Men är det inte allt för krångligt så fixar nog en elektriker det för runt 1 500 kr, under förutsättning att det finns plats kvar i elcentralen.

• NiXxI

Okej...men själva el-delen är fixad och klar...det är enbart vvs-biten som jag är nyfiken på

• NiXxI

Jaså, nej!
    Men i grovköket är elkontakterna redan förberedda för ytterligare maskiner och diskmaskinen kommer att stå precis intill dörren in till grovköket. De som bor i samma radhus och som har diskmaskin har dragit elkontaken in till grovköket.

• Venusmannen

Diskmaskinen bör anslutas till en egen säkring. En diskmaskin anses som vara fast ansluten, och skarvsladdar in till intilliggande rum är inte acceptabelt mer än kortvarigt.

• NiXxI

Märkligt ju, då grannarna har anlitat fackmän och alla tre har samma lösning
    Detta uttag i grovköket (ett utav fyra uttag som finns i grovköket) går på egen säkring (två utav uttagen går på egna säkringar, det lediga och det andra som är till tvättmaskinen)
    Men, jag får väl höra med VVS-killen när han kommer

• Venusmannen

Ja, jag skall väl inte "rista in det i sten" innan man har sett det på plats. Kanske är grovköket och det vanliga köket ansett som ett utrymme? Spontant är ju min uppfattning att det lediga uttaget i grovköket är förberett för en torktumlare.

Allt handlar ju om elsäkerhet. I framtiden är det ju möjligt att någon annan kommer att bo där, och någon helt annan kommer dit och skall reparera något. Då är det ju viktigt att inte elledningar är dragna kors och tvärs.

• Miss Lau

Vi betalade 2500 kr för att installera vår diskmaskin (fast det var inkl. montering av ny blandare och lite rördragning för det) Plus att grannen som är elektriker fixade något med proppskåpet och elkontakten innan.

Svar på tråden Kostnad för installera diskmaskin?