• Edna

Badkar eller duschhörna/kabin

Hej!
    Jag och gubben min har svårt för att bestämma oss vad vi ska ha i badrummet, duschhörna/kabin eller badkar. Hur har ni det hos er? Hur har ni resonerat när vi gjorde ert val i ovanstående dilemma? Tusen tack till alla snälla själar som svarar på detta inlägg!!

• Svar på tråden Badkar eller duschhörna/kabin
  • strojes

Edna: Nu har vi ducsh i tvättstugan och badkar i badrummet så vi slipper välja. Men om vi inte hade två ställen att ha dusch/badkar på skulle det absolut bli badkar. Dels har vi barn så då vill jag absolut ha badkar men så är det ju skönt att kunna lägga sig i ett varmt bad med nån god doft i ibland så det hade blivit badkar för mig även utan barn.

• Helena78

Vi har tidigare haft badkar men slängde ut det i sommar & satte in duschväggar istället...

• pluttmaja

Badkar!! vi var utan i en månad, trodde inte att jag skulle överleva.

• Helena78

Jag tycker det är så härligt att slippa badkaret... det var en befrielse att få ut skiten. Dessutom blev det ju mycket bättre om plats i badrummet

• Pumpkin

Badkar, definitivt! Älskar att krypa ner i badet och mysa med skum och tända ljus. Speciellt nu när det blir kyligare ute.

• Edna

Det är så svårt att fatta ett beslut.. Det som talar för badkaret är som ni redan nämnt mysstunderna, framtida barn, och det som talar för duschhörna/kabin är mer plats samt mindre ånga i badrummet. Om någon med badkar har en bra lösning för hur slippa ångan överallt i badrummet så tala gärna om den, då blir valet väldigt enkelt!
    I somras såg jag världen bästa badkar utomlands, det var som ett vanligt badkar, men halva badkaret var avskärmat, som en kabin, som en telefonhytt placerad på badkaret. det fanns glasdörrar som man öppnar och går in genom och vips så duschar man som i en kabin. I övrigt kunde man använda badkaret som vanligt, det var bara att pusha undan glasdörrarna och mysa bäst man ville. Lite flummigt förklarat, hoppas att ni förstår. F*n jag skulle fotat det. Det badkaret uppfyller alla mina behov, synd bara att det finns i södra europa...

• Venusmannen

Jag tror du kan hitta "kombinerade badkar/dusch" som du beskriver även i Sverige. Sedan finns det ju duschkabiner med inbyggt badkar (www.bt-trading.se under Massagedusch/ångbastu).

Fukten i ett badrum är inget problem med en väl anpassad ventilation.

• Juno

Det blir imma med duschkabin också om ventilationen inte är tillräcklig. Dessutom är kabin ett h-vete att hålla ren och det samlas massa smuts under som inte går att ta bort med mindre än att montera ner skiten. KAnske finns bättre och mer lättstädade varianter än den vi hade men hemma hos oss blir det aldrig kabin igen.
    Jag hade valt badkar med ett snyggt duschdraperi. I mitt dröm badrum finns det både ett stort badkar och en dusch med väggar av betongglas

• Karpet

Vi har både badkar och duschkabin och jag skulle inte vilja vara utan något utav det. Badkaret använder bara vår dotter i princip och hon tycker att det är så roligt att bada badkar så jag skulle inte vilja ta ifrån henne det.

Duschen används varje morgon och det känns också nödvändigt. Vem har tid att ta ett bad varje morgon? Dessutom är vattenförbrukningen lägre med dusch, om man inte duschar skitlänge.

• Juno

Karpet: Man kan duscha i badkaret om man har ett ordentligt draperi

• Pumpkin

Vi duschar i badet, blir väl kanske bara 1-2ggr/vecka under vardagarna som man badar och då är det på kvällen

• Karpet

Ja, det är klart. Det skulle jag välja om jag bara fick plats med antingen badkar eller duschkabin.

Juno skrev 2007-09-04 10:46:16 följande:
    Karpet: Man kan duscha i badkaret om man har ett ordentligt draperi
  • linlus

Badkar, finns inte i detta hus och har saknat det och nu när man har barn, så får man hålla på med baljor och ösa ut vatten och få ryggknäck.
    Badkar då får du ju dusch oxå.

• Gestilja

Badkar absolut! Skulle inte klara mig utan d Vi håller på och gör tillval till vårat nya hem nu och det står högst upp på listan: Sååå skönt en kall vinterdag eller ruskig höstdag!

• Edna

Tack alla för era svar! Lutar nu mer åt badkarshållet..

Svar på tråden Badkar eller duschhörna/kabin