Jag har haft tandställning i vuxen ålder, om jag minns rätt så var jag 22 då övre rälsen sattes in. Hade den knappt 1½ år och räls i nedre käken i ett halvt år.
Jag tror att de tar röntgenbilder för att kolla hur tänderna ligger så att de kan planera hurudan tandställning man ska ha och hur den ska spännas och så, samt hur mycket plats det finns mellan tänderna. Det är nog nödvändigt att röntga.
Då jag hade tandställning hade jag inga hål som behöva lagas, så den saken vet jag inget om. Men jag tror att risken för hål faktiskt minskar, för man är tvungen att vara hemskt noggrann med tandhygienen. Jag var också några gånger till tandskötare som putsade tänderna, jag får ganska lätt tandsten.
Ja, det gör ont att ha tandställningen i början. Det är svårt att äta. Jag åt mest flytande soppor och joghurt ett par dagar efter att jag fått ställningen. Jag spände min ungefär en gång i månaden och då var det likadant - flytande i ett par dagar. Men det var värt all möda! Även om jag hatar ostsoppa i dagens läge, har inte ätit det sen jag blev av med tandställningen...
. Jag är hemskt glad över att jag vågade ha tandställning, för jag fick jättefina tänder!
Nu har jag fortfarande en löstagbar tandställning på nätterna, kallas för retentionsbåge. Det är för att inte tänderna ska gå tillbaka. I nedre käken har jag en metallbåge fastsatt innanför tandraden i samma syfte. Egentligen har jag tillåtelse att sluta använda retentionsbågen, men jag vågar inte riktigt, av rädsla för att tänderna ska bli sneda igen...
Fråga gärna mera om du vill! Som sagt så ångrar jag inte en sekund att jag fick mina tänder fixade, trots att det ibland var mindre roligt. Lycka till!