• Anonym (tandis)

ang tandställning

Ska skaffa tandställn.nästa månad,har inte haft möjlighet tidigare.Nu är det så att jag är livrädd för att gå till tandis,var säkert 6 år sen sist.Nu innan dom sätter dit tandställningen ,sa hon när jag var där för konsultation,så ska dom ta röntgen bilder.Kan man laga tänderna även om man har tandställing????Om nu inte hålet sitter mitt där själva grejen ska sitta så klart.
    Gör det ont att ha ställingen i början??Spänner???Är det svårt att äta???Fastnar all mat???Jag ska bara ha uppe.
    Usch jag är såååååå nervös så jag skakar bara jag tänker på det......o tänk om det är massa hål....nästan så jag ångrar mig.Men måste dom verkligen röntga först???är det för att se hur rötter o sånt går eller varför??kommer ej ihåg riktigt vad hon sa(var så nervös)men tar dom avtryck på tänderna??Hur gör dom det isåfall??

• Svar på tråden ang tandställning
  • atten

Jag har haft tandställning i vuxen ålder, om jag minns rätt så var jag 22 då övre rälsen sattes in. Hade den knappt 1½ år och räls i nedre käken i ett halvt år.
    Jag tror att de tar röntgenbilder för att kolla hur tänderna ligger så att de kan planera hurudan tandställning man ska ha och hur den ska spännas och så, samt hur mycket plats det finns mellan tänderna. Det är nog nödvändigt att röntga.
    Då jag hade tandställning hade jag inga hål som behöva lagas, så den saken vet jag inget om. Men jag tror att risken för hål faktiskt minskar, för man är tvungen att vara hemskt noggrann med tandhygienen. Jag var också några gånger till tandskötare som putsade tänderna, jag får ganska lätt tandsten.
    Ja, det gör ont att ha tandställningen i början. Det är svårt att äta. Jag åt mest flytande soppor och joghurt ett par dagar efter att jag fått ställningen. Jag spände min ungefär en gång i månaden och då var det likadant - flytande i ett par dagar. Men det var värt all möda! Även om jag hatar ostsoppa i dagens läge, har inte ätit det sen jag blev av med tandställningen... . Jag är hemskt glad över att jag vågade ha tandställning, för jag fick jättefina tänder! Nu har jag fortfarande en löstagbar tandställning på nätterna, kallas för retentionsbåge. Det är för att inte tänderna ska gå tillbaka. I nedre käken har jag en metallbåge fastsatt innanför tandraden i samma syfte. Egentligen har jag tillåtelse att sluta använda retentionsbågen, men jag vågar inte riktigt, av rädsla för att tänderna ska bli sneda igen...
    Fråga gärna mera om du vill! Som sagt så ångrar jag inte en sekund att jag fick mina tänder fixade, trots att det ibland var mindre roligt. Lycka till!

Mamma i november 2007
  • Anonym (tandis)

Ja jag ska oxå få en tråd innanför tänderna efter dom tagit ut vanliga så att dom håller sig kvar.Sen skulle jag få en skena att ha i på natten.Den kanske jag alltid får ha men det spelar ju ingen roll på natten.Min ställning kommer förhoppningsvis bara att sitta i ett halvår trodde hon.Hoppas det!!
    Vadå gjorde det så ont att du inte ens kunde tugga dagarna efter??Kanske blir bättre om man tar alvedon ???Jag ska gå var 6:e v o dra åt tråden.
    Skaver det på överläppen oxå eller??
    Åh jag är så nervös,skulle kunna fråga hur mycket som helst.Känner mig så löjlig.Har alltid varit rädd för tandläkaren.
    Men jättetack för ditt svar.Ska försöka tänka som dig att det är värt det!!Ska härda ut!!Och först o främst ska jag inte ringa återbud för nu ska jag klara av detta så jag slipper skratta m stängd mun jämt.

• atten

ett par dagar efter att tandställningen spänts så gick det nog inget vidare att tugga. att t.ex. bita av en bit rågbröd var inte att tänka på. men visst gick det att äta typ makaroner och annat lättuggat, fast det nog gjorde lite ont. jag föredrog soppor och sånt. det låter kanske värre än det var. minns inte att jag nånsin tog värktabletter, det kunde kanske ha hjälpt.
    jag tyckte inte att rälsen skavde, men det är säkert individuellt. fråga på bara om du undrar över nåt. jag tycker att det inte finns några dumma frågor!
    jag hejar på dig! för mig var det nog motivationen att slippa sneda tänder som gjorde att jag tog mod till mig, just det där att kunna le med en vacker tandrad, härligt!

Mamma i november 2007
  • MissLilo

Jag hade tandstännign i 3 år som tonåring.
    PC h jag efter att ha dragit ut 4 tänder och sen skulel spänna tandställningen...det gjorde ont i någgra dgaar efteråt och man kude ibt äta något hårt. Hade jätteont, men så hade jag en låg smärttröskel oxå.

VIsst, jag fick svaksår i munnen var inte skänt ska jag säga!!
    FIck nåt gummialtigt av tandläkaren att lägg apå de platttor som skavde och cte hjälpte väldigt mycket! Skavet försvann. Du får fråga efter det om du inte får det.

Men äta äpple utan att skära de i bitar och knäckebröd är iten att rekommendera! Eller annan mat som kan göra att de lossnar. Suget var stort och jag kunde inte hålla mmig, slutade med att jag fick en akuttid för att limma fast plattan som lossnat.
    Hände ett antal ggr då jag inte visste m det gick o äta, men det vissade sig att det inte gick(var olika asker jag testade) TYp majskorv går inte o äta bla.

Sen skulel jag äta et äpple normalt efter det...gick inte...kom ju inte ihåg hur man gjorde. Så klasskamrateran skrattade gtott nr jag som 17 åring hade glömt bort en sån löjlig sak.

Ett tips är att köpa flortabletter oxå då man lättare får hål i tänderna, och köpa en liten tandborste, för annasr e det svårt o rengöra. Så först den vanliga tandborsetm, sen den lilla för att rengöra mellan plattorna och sen floortabletter. och sen munsköjer som tar bort plack för säkerthets skull.

• MissLilo

Men värsat skavvde det på undeläppen.

• atten

jag använde specialtandborstar, såna med ett litet dike i. de var riktigt bra. sen när jag fick ta bort tandställningen så hade jag köpt två nya fina vanliga tandborstar. problemet var bara att de var för hårda och jag hade ont ett tag efter att ställningen var borta. så jag fick gå och köpa en extra mjuk borste följande dag . minns också det där med äpplen. men jag hade faktiskt aldrig lös nån platta.

Mamma i november 2007
  • norgesessan

en gång jag hadde stramat (i min ungdom), så var jag så sugen på et par chokladbitar..jag smulade isönder bitarna med en kniv, så jag fick in det i munnen så det smälte...tror jag hadde fjädrar som höll i hop bettet också..

Svar på tråden ang tandställning