• wannabee mom

frågor om renovering

hitta ingen renovering rubrik så de får väll passa här.

jaghar flyttat hem till min mamma på södermalm nu efter 3 år. så jag bor i ett fint rum med högt tak och balkong... värsta lyxet.... probllemet är att det är gulnat tak och bruna väggar... mycket osmakligt. så jag gnäller lite tillmin mamma och hon sa att vi ska fixa det där... men när sa hon inte och jag har redan hört det där ett par... nästan 10 år nu. så jag tänkte... nått måste jag kunna göra själv... arbetslös som jag är har jag mycket tid på händerna.

min mammas killa skulle då hjälpa till men de har man ju börjat tvivla en del på.. men han snackar om microlit väv som man tydligen måste ha... men jag hajjar nada... varför inte bara rengöra, slita bord fult, kanske spackla och sen dra på lite färg?? eller vill folk bara motarbeta mig????

• Svar på tråden frågor om renovering
  • Vildblomman

jag är ingen hejare på renovering, men vi gjorde hemma så att vi rev tapeterna, slipade till ojämnheter, spacklade, och slipade och forsatte så tills det blev ämnt och fint, sedan tapeterade vi, men man kan ju måla om man vill...

• wannabee mom

ja asså väggarna är ju ett problem i sig men taket är ju det som dom kommer med som undanflyckt. ingen som vet nått om tak.

tack ändå föresten :)

• musli

Är det sprickor i taket eller väldigt poröst eller andra fel? Annars förstår jag inte varför man ska sätta microlit-väv.....

• Vildblomman

vi målade bara vårat tak. är det gammalt är det ju ojämnt och så redan från början... tvätta med målar tvätt och sedan måla.

• wannabee mom

det är mycket sprickor men annars vet jag inte... gammalt hus men jag e inte direkt den som ställer mig på en stege för att mysa med mitt gulnade tak.

• wannabee mom

men är det så svårt att sätta upp och så dyrt som min styv far säger?? känns otroligt mycket som att dom bara motarbetar mig.

• wannabee mom

hhehee... nja... jo dom e lite stora :( inte nog med att huset är gammalt så har min syrra bot här inne och hon är ganska duktig på att smälla i dörrar och skrika högt så de e skrickor lite överallt här inne.

• EmmAhh

Är väggarna väldigt ojämna tycker jag du ska riva ner gamla tapeter, spackla det värsta, slipa och sedan sätta upp easy cover. Blir mycket jämnare och finare. Därefter spacklar du skarvarna och sliper de. sist målar du eller tapetserar.

Taket bör du måla först.

• wannabee mom

så... om jag ska fixa i mitt rum så verkar de som att jag behöver microlit väv men hur mycket kostar det då?

• musli

Glasfiberväv (målarfilt) kostar på byggmax 149:- för 25 meter...

• wannabee mom

okay tack... då e de inte sååå dyrt ändå... men jag får jobba på att få dom mer entuseastiska på att fixa de fulaste rummet i hela huuuuset (har inte sett alla lägenheter men man kan ju alltid gissa)

• vision42

Ett gammalt tak med limfärg brukar man sätta microlit för att förhindra nya sprickbildningar.
    Det är stor skillnad på limfärg som är vanligt i gamla hus och vanlig tagfärg.
    Är det mycket sprickor i taket ? så kan det vara nödvändigt att skrapa bort allt och spackla  innan man sätter upp microliten.

Dyrt? nej
    Svårt ? nej
    Samma sak gäller väggar i gamla hus, bort med gammal tapet grunda , spackla och mickrolit för att förhindra sprickbildningar som är vanligt på  putsade gamla väggar.

Lycka till! 

• wannabee mom

tack för ett rakt och bra svar. nu återstår ju som sagt bara att få in föräldrarna på de... hatar värkligen att bo i de här bruna fula rummet som de e nu... älskar rummer i sig men hatar hur de set ut.

Svar på tråden frågor om renovering