• Kianas Mami

Jätte ont i handleden o handen..vad är detta?

Har en värk i armen, handleden o handen..känns som att det sittewr i muskeln eller i någon nerv...känns lite som när man har mjölsyra, fast det gör ont sammtidigt o värker...är i vecka 29..nån som vet var det kan vara? Smärtan kommer o går. och håller i sig ett tag...

• Svar på tråden Jätte ont i handleden o handen..vad är detta?
  • LyNxQ

Domnar handen bort? (speciellt tummen, pekfingret och långfingret) Isåfall kan det vara karpaltunnelsyndrom.
    Man kan få det när musklerna runt karpaltunneln i handleden svullnar upp och klämmer åt nån nerv.
    Oftast försvinner det efter förlossningen, annars kan man operera.
    Det finns skenor som man kan ha på natten för att minska smärtan

• LyNxQ

"brännande och stickande känslor i handen. Smärta i handleden och upp i underarmen.
    När tillståndet förvärras kan andra symptom gradvis uppkomma; domningar i handen, försvagad greppfunktion, förtvinande av vissa handmuskler, framförallt i tumbasen."

(ur min läkarbok)

• Persikan

Prata med din barnmorska så kan du få remiss till en arbetsterapeut. Jag fick också ont i handlederna och tappade all kraft men det gick över efter förlossningen.

• Kianas Mami

är detta vanligt? o något allvarligt?

• Nätsurfaren

Hej! Det är ganska vanligt. Man kan få skenor för handleden för att underlätta smärtan, hos arbetsterapeut, som gör utprovningen och beställningen på din vårdcentral! Det bästa är att göra det redan nu så du blir bättre till efter förlossningen! Lycka till!

• LyNxQ

Om det nu är karpaltunnelsyndrom (googla lite vet jag!) så är det vanligt, framför allt hos kvinnor mellan 40-60år.
    Svullnaden som orsakar karpal... kan orsakas av diabetes eller förekomma under en graviditet. Karpaltunneln kan också förträngas av en ledsjukdom som ledgångsreumatism eller en handledsfraktur.
    Man kan också få det av arbete som innebär repetitiva handrörelser som tex arbete vid tangentbord vilket kan orsaka inflammation i handledens senor..

Alltså vanligt, ofarligt men obehagligt.. (men det kan ju som sagt leda till muskelförtvining)
    Men får man det under graviditeten så försvinner det oftast efter förlossningen..

Jag känner för övrigt 3 personer som har opererad sej för detta. Det är en relativt lätt operation

• augusti2007

Hade också karpaltunnelsyndrom vid första graviditeten, fick handledsskydd av arbetsterapeut. Det gick över direkt efter förlossningen.

• Vovsingen

Hoppas att du fått hjälp! Karpaltunnelsyndrom är vanligt under graviditeten eftersom man svullnar upp lite grann i hela kroppen. Just i handleden är det redan trångt och då blir det lätt att nerverna ut i handen blir tillklämda och det börjar pirra och domna i handen. Ännu värre blir det om man råkar ha handleden kraftigt böjd en längre stund (t ex när man sover). Efter förlossningen försvinner svullanden och också besvären. Handledsskydden man kan få av arbetsterapeuten brukar funka bra. Således som tidigare sagt, ofarligt, vanligt, lättbehandlat.

Min far brukar alltid få karpaltunnelsyndrom på våren när han efter en lång passiv vinter går ut på vedbacken och hugger ved några heldagar. Musklerna svullnar lite grann av all träning och då blir det för trångt. Så klagar han och mor letar upp hans skenor och så brukar det gå bra igen...

• Mejas mamma

Gör mycket morgongympa för händerna, men fortsätt även under dagen med övningar som knyt ihop och sträck ut!

Svar på tråden Jätte ont i handleden o handen..vad är detta?