• Mea 83

Hög feber efter vaccination. Vad göra?

Min lilla tjej på 5 månader har hög feber 38,6 grader. Hon har fått en spruta idag (vaccination). Det var vid 10.30, det är nu på kvällen som feber hela tiden har stigit. Hon har även kräkts. Man blir ju himla orolig. Vad ska jag göra? Råd och tips mottages tacksamt.

• Svar på tråden Hög feber efter vaccination. Vad göra?
  • Familj Amstaff

ge henne lite alvedon, d hade ja gjort men om du e osäker så ring sjukhusrådgivningen eller va d heter på hmm nummer 1177 tror ja d e, d e 4 siffror iaf vet ja, antingen 1177 eller 7711.

• Sandie86

Ringa akuten o fråga om råd?

• Bejjan

Många barn kräks av hög feber, ge alvedon och ha på så lite kläder på som möjligt och få i henne vätska.

• missteddy

38,6 är inte så farligt barn kan ha över 40 grader utan några problem ge henne att dricka och blir den högre ge henne febernedsättande

• Mrscaro

ge henne alvedon(supp) o vätska. badda henne lite med vatten, så hon kyler av sig...om hon förlorar mkt vätska så ska du nog kolla med läkare om du måste ge henne vätske ersättning.

• Lilo83

håller med dom flästa andra ge alvedon vätska och håll bara ett vakande öga, det brukar gå bort av sig själv

• 71an

Det är inte farligt. Ge alvedon som sagt. Om du är orolig ring och prata med en sköterska på sjukvårdsupplysningen. Min son fick också feber 38.9. Det var så hela natten men dagen efter var det runt 38.3 kanske.
    Men jag förstår att det känns oroligt när det är första febern kanske?

• Mea 83

Tack för snabba svar!

71an: ja det är första feber så man blir ju himla orolig.

Hon kräks bara när jag ger henne vatten. Tänker ringa och höra vad de säger.

• Dundermusen

Många små barn kräker när de får feber... en del redan när de har runt 37,9. Eftersom hon kräker av febern så bör man ge febernedsättande för att hon ska kunna behålla vätskan. Febern i sig är ju inte farlig.

• Mea 83

Har gett alvedon nu. Så nu ska vi vänta och se om febern går ner. Hoppas hon mår bättre snart.

• Dundermusen

Det gör hon säkert
    Håll henne sval bara, inget varmt täcke när hon sover och så
    Lycka till!

• Kristall V

Du ska iaf tala om att hon fått feber (och tala om hur mycket/lite feber och hur länge) och kräkts och om hon fått andra symptom på sprutan för BVC för då kan det hända att de skjuter upp de övriga vaccinationstillfällena några månader/år, det kan hända att hon inte är mogen riktigt att få dem sa min BVC läkare iaf. Min dotter reagerade nämligen starkt på första vaccinationssprutan och därför har hon släpat efter sedan dess (nu är hon dock 5 år och har kommit ikapp)

Det är säkerligen ingen fara iaf, men är man orolig så ska man absolut ringa sjukvårdsupplysningen....bättre en gång för mycket än en gång för lite

• Bejjan

Hur mår lilltjejen idag då? Hoppas att hon mår bättre!

• Mea 83

Bejjan: Tack för omtanken. Hon har mått bättre idag men har varit slö. Ingen feber iallafall, men kräkts en gång. Hoppas hon är sig själv imorgon.

Svar på tråden Hög feber efter vaccination. Vad göra?