Problem kan bli att styrka att mopeden ej är trimmad. I övrigt får mopeden ej köras i en högre hastiget än vad som är tillåtet, även om detta är möjligt.
Så fort mopeden, oavsett klass, ändras från typbesiktigat utförande (uttryckt i nationell mopeds typintyg, EU-moped klass 1 och 2 via CoC-dokumentet) avseende mopedens utväxling eller prestanda anses den som trimmad.
Försäkringsbolag kan neka ersättning för skada som drabbat trimmat fordon (även t.ex. stöld eller vagnskada). Försäkringsbolaget kan återkräva ersättning som lämnas till tredje part (t.ex. ersatt genom lagkrav via trafikförsäkringen) vilket kan bli väldigt dyrt om det är fråga om en personskada.
Myndigheterna anser att förälder till omyndigt barn har skyldighet att tillse att barnet inte begår olaglig handling (som t.ex. att framföra trimmad moped) och kan döma vårdnadshavare som godkänt, inte kontrollerat eller inte hindrat barnet att köra trimmad moped på annat ställe än inhängnat område (i juridisk mening är inte t.ex. villatomt inhängnat område, ej heller privat väg). Vårdnadshavare kan dömas till såväl ekonomiskt straff (böter) eller administrativt straff (prick i körkort, indraget körkort etc). Är föraren myndig faller ansvaret direkt på föraren.
Leverantörerna av mopederna ersätter inte tekniska fel som annars skulle fallit under garantin vid otrimmat fordon.
Men framför allt: De flesta mopeder är inte tekniskt utrustade med bromsar och chassi för de hastigheter som ibland förekommer.
Glöm inte heller bort att föraren därutöver kan bli fälld för t.ex. vårdslöshet i trafik om mopeden framförs i för hög hastighet på fel ställe som t.ex. hög hastigheter på cykelbana, även om där inte finns någon formell hastighetsgräns. Vanliga cyklar har ju t.ex. ingen hastighetsbegränsning på cykelbanan medan nationell moped i princip inte går fortare än 40. EU-moped klass 1 får formellt inte framföras på cykelbanor även om det sker i låg hastighet.