• Disco

Hård mage, över gå till katrinplommondryck, HUR!?

Min son, 3,5 månader äter NAN och Bifidus. Har ätit Bifidus två gånger per dag för att hålla magen i trim och då skött magen varannan dag. Tills nu..., han skötte inte magen på 4 dagar förra veckan TROTS att vi gav extrados av Bifidus etc. Kontaktade Sjukvårdsupplysningen som sa att jag kunde ge katrinplommondryck trots att han inte är 4 månader ännu. Gav en extraslurk Lactulos på fredagkvällen och han skötte magen på lördag morgon, REJÄLT! Nu har det gått två dagar igen trots Bifidus samt Lactulos upptill....Så nu beslöt jag mig för att prova katrinplommandryck istället, denna Bifidus kostar 90 kr paktetet och som det är nu räcker det i tre dagar! HUR skall jag göra på bästa sätt? Strunta helt och hållet i Bifidus imorgon och bara ge Katrinplommondrycken?! Hur mycket isåfall, en tsk?! Eller en tsk morgon och kväll?! ELLER!? Nån som vart i liknade situation eller kan det här med krångelbajseri på sina fem fingrar?! Rådvill mamma...

• Svar på tråden Hård mage, över gå till katrinplommondryck, HUR!?
  • marre81a

messmör ska tydligen hjälpa..

• Ensan

Ja, vi har också haft problem med detta. Men jag har aldrig testat katrinplommondryck, så det kan jag egentligen inte hjälpa dig med! Men jag tycker en tsk låter väldigt lite!! Är han så stor som 3,5 månad så kan han väl få en slurk i en nappflaska?? Testa 20-30 ml och se om det hjälper!

Vi har hållt på med Laktulos tills för några veckor sen, då gick min 10månaders-kille från 20 ml om dagen till inget alls - över en natt! Knepet?? Jo, jag började ge honom köpt burkmat i stället för min hemmalagade!! Visst ska hemmalagat vara bäst, men tydligen inte i alla avseenden! Nu får han burkmat en gång om dagen och vår mat en gång, och magen funkar bra utan minsta Laktulosdroppe!!

Hur mycket laktulos ger ni er son?? Kanske dags att öka dosen? Prata med BVC, han ska ju inte behöva bli så hård i magen, stackarn!!
    Lycka till!!

• Disco

tack för svaren. Har gett lite extraslurkar Lactulos, han skötte magen med bravur i lördags. Igår var tredje dagen utan nåt så han fick både ett par tsk katrinplommondryck och lite lactulos, och det gav resultat.., även idag. idag har han fått 1 mål Bifidus och två tska katrinplommondryck...Håll tummarna!

• Ensan

Ger du Laktulos varje dag?? I så fall är det nog dags att höja dosen lite om magen fortsätter krångla!

Om du inte ger varje dag ska du nog överväga att börja med det, eftersom det verkar förebyggande!!

Håller tummarna för er - vet hur ont det gör på de små stackarna som är hårda i magen!! (Och hur ont det gör i mamma att titta på!!)

• Disco

Tack ENSAN; han får fortsatt bifidus och nu också katrinplommondryck. Hoppas att vi skall slippa Lactulostillägget. Vill prova om det fungerar för att slippa kladda med Lactulos också.., med ger det inte så lång tid. påbörjar "högdos" Lactulos innan helgen om han inte skött magen imorgon, fredag. Gav du med sked? Eller har du nåt annat tips?! Just nu har vi Lactulos tom på parkettgolvet..., häärligt klibbigt att fastna med sockarna i..., hihihi!

• Lilla Kimi

Hej! Ha i en tesked katrinplommondryck i flaskan varje gång han ska äta.. (eller så ofta du tror det behövs) Det hjälper bra och är inte farligt!

Lycka till!

when it´s dark enough you can see the stars..
  • Ensan
    Disco skrev 2007-09-06 10:13:01 följande:
    Gav du med sked? Eller har du nåt annat tips?! Just nu har vi Lactulos tom på parkettgolvet..., häärligt klibbigt att fastna med sockarna i..., hihihi!
    Jag gjorde precis så som de säger att man INTE ska göra... Jag blandade det i vällingen/ersättningen!! De säger att man inte ska göra det ifall barnet inte äter upp allt, men det har aldrig varit något problem med vår matglada kille!
    Det blev mer kladdigt när han blev större, och jag fick blanda det i gröten eller maten för att han inte åt från flaska alla målen, men då hände det att jag gav direkt från doseringssprutan. Det gick ganska bra, trots allt. Det är ju "sött och gott"!!
    Sen gick jag över till att ge hela dosen på morgonen, i stället för att dela upp den på hela dagen. Märkte ingen större skillnad, men kunde sänka några ml när han fick allt på en gång! (Risken är förstås större att de blir gasiga då!)
  • Disco

Tack Ensan. Just det är vårt problem.., att han inte äter upp allt alla mål...Så jag får söla på med sked, laddad med handdukar och haklappr...Har gett "massor" med katrinplommondryck nu, hoppas på resultat idag innan lunch..Annars kommer morsan med Lactulosen....(han måste ju skrämmas upp lite...HIHIHI)

• Lilla Kimi

Ett tips är att gå till apoteket och köpa en lite plastspruta som du kan dra upp lite katrinplommondryck och ge med. Lägg sprutan i sidan av mungipan och tryck försiktigt.. Fick det tipset när jag matade min flicka i början (hon är lite prematur).. Då fick jag ge henne all mat på det sättet förutom när hon hade sond.. Funkar fin-fint!

when it´s dark enough you can see the stars..
  • Disco

Har Lactulos över hela vardasrummet nu känns det som. Försökte först med en spruta, men det kom ut lika fort igen. Hämtade då en sked och gav honom med den, fungerade bättre när man kan "möta" och sleva in igen...Demonstrerade inte iaf så lite smaskens är det nog. VILL BARA ATT LILLSKITEN SKALL SKITA SOM HAN SKALL!!! Den lilla magen mår ju perkola annars. Katrinplommondrycken bet då inte på honom iaf...Men snart börjar det nog växa sviskon ifrån honom, hihihi! jaja, han sitter här brevid och jollrar så bra mår han iaf...Håll tummarna!!

• Ensan

Jag har en bekant som hade samma problem, att dottern inte åt upp all välling med laktulos i... Hon brukade blanda två flaskor välling och ge barnet den med laktulos i först, för att säkert veta att hon fick det i sig! Lite extra disk, förstås, men man slipper kladdet!!

Disco skrev 2007-09-07 13:41:24 följande:
    Har Lactulos över hela vardasrummet nu känns det som. Försökte först med en spruta, men det kom ut lika fort igen. Hämtade då en sked och gav honom med den, fungerade bättre när man kan "möta" och sleva in igen...Demonstrerade inte iaf så lite smaskens är det nog. VILL BARA ATT LILLSKITEN SKALL SKITA SOM HAN SKALL!!! Den lilla magen mår ju perkola annars. Katrinplommondrycken bet då inte på honom iaf...Men snart börjar det nog växa sviskon ifrån honom, hihihi! jaja, han sitter här brevid och jollrar så bra mår han iaf...Håll tummarna!!
  • Liiii

Håller med emelita prova att ge kartrinplommon pure. Det har jag börjat ge min son som är 3 mån och som har oxå problem med hård mage. Har provat laktulos på honom men det blev han värre av fick massor med magknip (har kolik) sen så pga koliken så äter han mjölkfritt så man kan inte ge han bifilus eller messmör i ersättningen som bvc tipsar om.

Jag körde med att ge 1 tsk pärondryck + 1 tsk olja i ersättningen varje dag ibland bytte jag ut pärondrycken till morotsjuice. men nu kör jag katrinplommon pure och det funkar kanon. Han har nu skött magen varje dag och det har han inte gjort sedan jag ammade. Tänkte även börja med lite päronpure så han inte blir för van med katrinplommon.

• mami84

Katrinplommonpuren är kanon! Jag ger min dotter några skedr efter varje mål. Hon är 4 månader nu fast vi började med det när honvar 3 månader.

It's all about family
  • augusti06

Jag gav min dotter kartrinplommon pure när hon var ca 3,5 mån hade rådfrågat bvc först och hon sa att det gick bra dom säger att päron pure ger samma effekt men inte på min dotter blandade det sen med gröten efter hon blev 4 månader om inte det hjälper kontakta bvc för att få hjälp, lycka till

• Disco

Tack återigen för alla tips. Katrinplommondrycken hade kunnat kvitta..provade pureen men han greppade inte direkt det där med konsistensen ännu, att han skulle svälja. Vänar tills han är 4 månader fyllda om ett par veckor så kanske han är mer mogen för det. Han får Lactulos nu ett par ml per dag, har funkat hittils iaf. Men visst klibbar och klabbar det....

Svar på tråden Hård mage, över gå till katrinplommondryck, HUR!?