• Längta

*att bli gravid på egen hand? Vi är utredda

att bli gravid på egen hand? Vi är utredda och förklarade oförklarligt barnlösa. Under min IVF-behandling gjordes många VUL och man upptäckte då en cysta som växte i takt med stilmuleringen. Vet ni om en cysta kan avgöra att man inte blir gravid sängkammarvägen?

• Svar på tråden *att bli gravid på egen hand? Vi är utredda
  • neta007

Hejsan.
    En väninna till mig hade det problemet för ett antal år sedan. Dom hade försökt bli gravida i över 2 år, när hon fick veta att hon hade en cysta. Läkarna sa att den var troligen orsaken till att dom inte lyckades. Den opererades bort och en kort tid därefter blev hon gravid.

Det är nog olika i olika fall, men i deras fall berodde barnlösheten på hennes cysta.

• Naira

Hej!
    Har precis fått reda på att jag har en cysta i vänster äggstock på 6cm pga mina IVF.En cysta kan växa från en mens till en annan berättade min läkare.Ska äta p-piller i 3mån för att se om den försvinner annars blir det operation.
    Min kompis hade en cysta i livmodern som hon opererade bort och fick rådet att inte bli med barn på 6mån.Sen blev hon med barn men fick missfall i andra månaden.Nu är hon i 5 månaden och mår bra.
    Jag tror det är som neta 007 säger att det är olika från fall till fall.

Kram Naira

• Stampelina

Hej
    Jag har en cysta på 9,5 cm som de skall operera bort på tis.
    På min IVF klinik har de tömmt den 4 gg men den kommer tillbaka hela tiden nu sist var det för jag blev gravid men det slutade i ma i v9 dock hade det inget med cystan att göra.
    De kollade igen efter 3 mån och då var den 6,2 cm och skulle enligt dem ha försvunnit helt dock åkte jag in akut 3 dagar senare pga av svårta smärtordå hade den växt 3,5 cm på 3 dagar och vridit sig därför tar de nu bort den.
    Min läkare sa att den kan både hämma kroppen vid äl och tom orsaka mf.
    Lycka till Caroline

• Längta

Usch! Så sa dem inte till mig...att det kunde påverka så alltså. Min cysta växte i samband med hormonstimuleringen vid IVF och blev ca 4 cm. När de plockade ägg sög de ur innehållet och så blev jag ju faktiskt gravid. Graviditeten fick ett sorgligt slut då fosteret visade sig inte utvecklas normalt så jag fick avbryta graviditeten i v 18. Nu blir jag såklart orolig om cystan kan ha spelat in på något sätt. Vet inte om den har kommit tillbaka men ingen har sagt något vid UL. Vet inte heller om jag fick den enbart i samband med stimulering eller om jag har cystor lite då och då utan att känna av dem. Suck, tänk om det är därför det inte funkar...

Svar på tråden *att bli gravid på egen hand? Vi är utredda