• Emeraldy

Måste barn äta kvällsfika?

Vår tjej på 16 månader får en flaska välling innan läggdags, vilket hon älskar. Jag tycker också det är rätt skönt att veta att det blir lite välling senare, om hon har ätit dåligt till middag.

Häromkvällen satt jag dock och funderade... Själv åt jag aldrig nånting efter middagen som barn (möjligtvis välling när jag var riktigt liten, men inte sen jag slutade med det). Tyvärr har jag lagt mig till med ovanan att kvällsfika som vuxen.

"Måste" barn äta kvällsfika? När dottern slutar med välling, är det då nödvändigt att hon får t ex en smörgås eller liknande istället? Vi brukar äta middag runt 17-tiden.

Barn behöver kärlek, särskilt när de inte förtjänar den.
  • Svar på tråden Måste barn äta kvällsfika?
  • Smilla27

Tycker att det beror på när de går o lägger sig. Min pojke som snart är 8år brukar ta en frukt eller en macka till kvällsfika om vi äter middag vid 17 tiden.
    Tösen på 2år äter fortfarande välling.

• Tildes mor

Vår dotter blir 3 år i december. Hon äter lunch på dagis, mellis vid 15 och kvällsmacka vid 17.30 och har så gjort sedan hon var mindre. Hon lägger sig vid 18.30.

Vår son är 11 månader. Han äter lunch vid 12, mellis vid 15 och gröt vid 17.30 och oftast sedan en vällingflaska vid sänggång vid 18.30.

• Tumbling down

Vi ger alltid kvällfika, tycker det blir ett för långt uppehåll utan mat annars. Jag själv äter också någonting på kvällen annars blir jag så hungrig mitt i natten.

• Emeraldy

Anledningen till att jag funderar är att dottern utan problem kan vänta med frukost i två timmar när hon vaknar. Då borde hon ju rimligtvis kunna vara utan kvällsfikat istället...?

Tildes mor:
    Äter ni ingen middag?

Barn behöver kärlek, särskilt när de inte förtjänar den.
  • frittepillan

Min lilla tjej äter välling innnan hon somnar. Men dom stora killarna som är 4 och 6 äter middagen klockan 17.30 och sedan inget mer förrän på morgonen.

• Lilu
    Tildes mor skrev 2007-09-04 09:46:35 följande:
    Vår dotter blir 3 år i december. Hon äter lunch på dagis, mellis vid 15 och kvällsmacka vid 17.30 och har så gjort sedan hon var mindre. Hon lägger sig vid 18.30.Vår son är 11 månader. Han äter lunch vid 12, mellis vid 15 och gröt vid 17.30 och oftast sedan en vällingflaska vid sänggång vid 18.30.
    Äter ni alltså ingen middag?
    (¯`°?.¸ ღ Stolt mamma till Linus 010716 & Lucas 030510 ღ ¸.?°´¯)
  • Lilu

Mina killar äter en yougart vid kl. 19 innan de går och lägger sig. Men jag åt inte någonting innan jag lade mig när jag var liten. Så jag tycker egentligen att de inte borde behöva det, förutsatt att de äter riktig middag.

(¯`°?.¸ ღ Stolt mamma till Linus 010716 & Lucas 030510 ღ ¸.?°´¯)
  • Chaia

Min dotter äter inte alls om det blir för många måltider på en dag. Vi kör med frukost, lunch, mellanmål och middag. Det räcker gott och väl! Middagen äts vid 18.00 ca och dottern kryper till sängs vid 19-tiden.

Oh you dark one - Eternal outsider - Caught in the spider's web you've spun
  • Tant Green

Vi äter middag vid 18-tiden och dottern somnar senast kl.20 (ibland tidigare). Tidigare fick hon välling innan hon somnade (hon har precis fyllt 2 år) men sedan i somras vill hon inte ha det längre och eftersom vi äter middag så pass sent så har vi inte infört någon annan kvällsmat. Men hon är ju hungrig nästan direkt när hon vaknar på morgonen (vid 6.30).

• Annamaja

Barn (och vuxna) behöver 5 mål mat om dagen, Frukost, lunch, mellis, middag och kvällsfika. Två lagade mål mat om dagen. Det har jag fått lära mig av en dietist från sjukhuset.

Om man ger kvällsfika har man blodsockret på en jämn nivå. Och ett mätt barn är mycket läggare att lägga en ett barn som är hungrig. Så jag tycker verkligen att du borde fortsätta med kvällsfika till ditt barn

Svar på tråden Måste barn äta kvällsfika?