• Kallemero79

Födelsedag på julafton-hur gör ni!!??

Min son föddes på julafton och vi har sedan dess funderat på hur vi ska göra så att han dels får en mysig födelsedag OCH julafton på samma dag! Hur gör ni andra som fyller år, el. vet nån som gör det, för att få dessa två speciella dagarna till en superspeciell?!

• Svar på tråden Födelsedag på julafton-hur gör ni!!??
  • Hannah76

En i bakanskapskretsen fick sin som å julafton. De firar förmiddagen som födelsedag, och resten som julafton. Sen har de kalas nån av mellandagarna (för att han verklligenska få bli ordentligt firad).

• Anke

Pernilla wahlgren är ju född på julafton, och i deras familj har hon blivit firad och haft kalas 24 juni. inte så många kompisar som kan kalasa på julafton =)

tycker jag var lite gulligt faktiskt.

.?:*¨¨*:?.Gifter mig, 29 september 2007.?:*¨¨*:?.
  • javalady

Jag har för mig att jag hörde att Pernilla firar födelsedag fram till 12-13 och därefter är det julafton. Men det är klart, hon kanske har kalas för vännerna en helt annan dag.

Anke skrev 2007-09-04 10:07:04 följande:
    Pernilla wahlgren är ju född på julafton, och i deras familj har hon blivit firad och haft kalas 24 juni. inte så många kompisar som kan kalasa på julafton =)tycker jag var lite gulligt faktiskt.
  • ia25

Vet oxå en som fyller år på julafton... fram till klockan 15 är det hennes födelsedag och sen inleds julafton med Kalle på tv. Hon är nu tonåring och de firar fortfarande henne på samma sätt. Hon och hennes familj tycker att det är en bra lösning för julafton blir inte så lång

• Anke
    javalady skrev 2007-09-04 10:09:53 följande:
    Jag har för mig att jag hörde att Pernilla firar födelsedag fram till 12-13 och därefter är det julafton. Men det är klart, hon kanske har kalas för vännerna en helt annan dag.
    jo, det är det med kalaset som hon har en annan dag.
    .?:*¨¨*:?.Gifter mig, 29 september 2007.?:*¨¨*:?.
  • javalady

Vet förresten en annan som också fyller år någon utav juldagarna, de bestämde att istället för att fira födelsedagen jättemycket (iom alla julklappar osv när de var små) så firar de namnsdagen ganska stort istället.

Det finns ju inget som är rätt eller fel - det är ju vad ni gör som blir traditionen senare.

• Anne M

När jag var på kalas i helgen så fanns där en mamma vars son var född på julafton, och de firade hans födelsedag på hans namnsdag, smart tycker jag .

** Jag ska börja gå baklänges **
  • Kallemero79

kalaset blir ju såklart nån annan dag...inte många som har tid på julafton
    våra tankar har oxå varit att det är födelsedag fram tills Kalle börjar å då tar julafton vid. vill ju att han ska känna att i alla fall familjen firar honom på hans riktiga födelsedag!

• Meria

Loke föddes också på julafton Vi har pratat fram och tillbaka om hur vi ska göra. Ett tag tänkte vi fira halvårsdagen den 24:e juni, en annan hans namnsdag den 29:e september. Men tillslut kändes det bara dumt att fira honom nån annan dag än den han faktiskt fyller på. Så på den 24:e december är det hans födelsedag fram till vi äter julmat ungefär. Vi firar honom på förmiddan med tårta, fika och presenter. De släktingar som vill och kan får dyka upp då, eller fira honom i efterhand nån annan dag.

När han blir större kommer vi nog ha kalaset helgen innan de går på jullov, då brukar de flesta vara hemma iaf Men det blir ju bara nån vecka innan han fyller, oftast har man ju inte kalaset på sin födelsedag ändå...

Men trixigt är det när de små bestämmer sig att komma på årets största högtidsdag

♥ Loketok 061224 ♥
  • Kallemero79
    Meria skrev 2007-09-04 17:43:46 följande:
    Loke föddes också på julafton Vi har pratat fram och tillbaka om hur vi ska göra. Ett tag tänkte vi fira halvårsdagen den 24:e juni, en annan hans namnsdag den 29:e september. Men tillslut kändes det bara dumt att fira honom nån annan dag än den han faktiskt fyller på. Så på den 24:e december är det hans födelsedag fram till vi äter julmat ungefär. Vi firar honom på förmiddan med tårta, fika och presenter. De släktingar som vill och kan får dyka upp då, eller fira honom i efterhand nån annan dag. När han blir större kommer vi nog ha kalaset helgen innan de går på jullov, då brukar de flesta vara hemma iaf Men det blir ju bara nån vecka innan han fyller, oftast har man ju inte kalaset på sin födelsedag ändå... Men trixigt är det när de små bestämmer sig att komma på årets största högtidsdag
    Ja, det blir lite trixigt Men det låter som om vi har tänkt ungefär likadant!
  • Trista

Jag fyller år på julafton, samt har namnsdag. Som barn tyckte jag julaftona var mycket mysiga. När jag kom upp i "kalas åldern" Så hade jag oftast kalas innan jullovets början. Sen var det julafton och då var vi alltid hemma. På morgonen fick jag föddelsedags presenter med det sedvanliga uppvaktningen på säng.
    OBS! väldigt viktigt att föddelsedags presenter är inslaget i present papper. Till frukost skulle de sedan vara tomtegröt.

Sen hade jag en lite konstig tradition att jag alltid skulle göra snölycktor/skulpturer på förmiddagen. Var väldigt svårt de år då det var extremt kallt och snön var mest puder.

• 2bmamma

Min kusin fyller på julafton (hon är vuxen nu) och vi har alltid firat henne på fm och sedan har var och en firat jul på em. Har fungerat toppenbra.

• Trissvinnaren

Det här var ju en väldigt användbar tråd inför framtiden, min Lillrulling är beräknad att födas 20 december, men syskonen har inte kommit på utsatt tid, så vi tror på julafton...Det känns faktiskt inte som någon katastrof, man löser det nog när man väl är där, men lite tips om hur andra gör är ju aldrig fel!

• Kallemero79
    Trista skrev 2007-09-06 17:13:02 följande:
    Jag fyller år på julafton, samt har namnsdag. Som barn tyckte jag julaftona var mycket mysiga. När jag kom upp i "kalas åldern" Så hade jag oftast kalas innan jullovets början. Sen var det julafton och då var vi alltid hemma. På morgonen fick jag föddelsedags presenter med det sedvanliga uppvaktningen på säng.OBS! väldigt viktigt att föddelsedags presenter är inslaget i present papper. Till frukost skulle de sedan vara tomtegröt.Sen hade jag en lite konstig tradition att jag alltid skulle göra snölycktor/skulpturer på förmiddagen. Var väldigt svårt de år då det var extremt kallt och snön var mest puder.
    Ja, det där med inslagspapper har vi tänkt på! Att det inte ska vara julpapper, har sagt till släktingarna oxå
Svar på tråden Födelsedag på julafton-hur gör ni!!??