• Lunniz

bebis växer onormalt snabbt, ngn annan?

Hmm, min lilla tös är 3 veckor snart..
    Hon var 53 cm när hon föddes och när vi var på BVC förra veckan hade hon redan växt tre cm. Och när jag försöker mäta henne själv här hemma tycker jag nu att hon är närmare 58 cm.
    Känns så läskigt, vill inte att hon ska bli 2 meter lång när hon blir stor.

Jag är 175 men var inte alls så lång när jag var bebis.

Någon annan som haft en bebis som växer så snabbt? Har det planat ut sedan för er? Sätter man in hormonbehandlingar eller ngt om man misstänker att bebisen kommer bli onormalt lång?

Tacksam för svar.

• Svar på tråden bebis växer onormalt snabbt, ngn annan?
  • AnneSophie

Emmy var 54 när hon föddes och dryga tre veckor senare så hade hon växt 3 cm. Hon växte en cm i veckan.
    Jacob var bara 43 cm när han föddes, men en månad senare hade han växt tre cm han med.

Det låter helt normalt.

Taking the long way around
  • Annamaja

Det är så att när dom mäter bebisarna på bb så får dom inte riktigt ut den fulla längden då bebisarna ligger så i hop tryckta i magen så länge. Så det är fullt normalt att dom "växer" så mycket första veckorna. Det är ryggraden som rätar ut sig. Att mäta ett barn själv är inte det lättaste och det är väldigt lätt att det blir ett par cm fel åt något håll. Be om en extra tid för väg och mättning om du är orolig.

• Thessia

när min son föddes var han 47 cm lång, 2 veckor senare var han 50 cm alltså 3 cm på två veckor

• cicci85
    Annamaja skrev 2007-09-04 11:39:27 följande:
    Det är så att när dom mäter bebisarna på bb så får dom inte riktigt ut den fulla längden då bebisarna ligger så i hop tryckta i magen så länge. Så det är fullt normalt att dom "växer" så mycket första veckorna. Det är ryggraden som rätar ut sig. Att mäta ett barn själv är inte det lättaste och det är väldigt lätt att det blir ett par cm fel åt något håll. Be om en extra tid för väg och mättning om du är orolig.
    precis vad jag tänkte skriva!
  • miababia

på 4 v hade min son växt 5 cm
    och mäta hemma själv tycker jag är jättesvårt så det har jag gett upp, brukar vara ganska många cm olika för mig fastän jag mäter vid samma tidpunkt.
    mäta hemma får man nog vänta med att göra tills de kan stå själva, då blir det nog lite lättare-tror jag-
    vänta till nästa mätning på bvc eller hör om du kan komma tidigare och mäta.

• Angel80

Min kille var 52 cm när han föddes vid två veckor 55 cm lång, vid fyra veckor 58 cm lång.

När vi mätte honom en veckan innan hans ettårsdag så var han 82 cm lång. Alltså har han vuxit 30 cm på ett år, det är ganska mycket. Fast helt normalt enligt bvc enligt hans kurvor.

Tror inte att du behöver vara orolig, om de är oroliga för hennes längdökning så säger de garanterat till på bvc, kan inte tänka mig något annat, alltså om hon skiljer sig från mängden så lär ni nog få höra det.

Jag anar ugglor i potatisåkern och har många bollar i elden.
  • PINGU 78

På 2 veckor hade min dotter växt 4,5 cm

När hon var 6 månader hade hon redan växt 20 cm sen födseln, men ingen på bvc säger att det är onormalt.

• Jossisen

Min son växte väldigt fort i början. Det gör nog många. Han hade ökat 3 cm på två veckor, 6 cm på fyra veckor, 21 cm på 6 mån. Nu är han 15 mån och är 80cm lång, alltså inte alls lång för sin ålder så det har redan lugnat ner sig.

• vill bli mamma meddetsamma

de växer ju välsigt mycket i början men det planar ut efter några månader. vår son var 52 cm när han föddes, vid tre månaderskontrollen var han 63 cm, alltså nästan 1 cm per vecka.

• Sara K

Ca 1 cm i veckan är väl precis jättenormalt??!!
    Vissa veckor mer o andra mindre..
    Mina barn hade båda två vuxit ca 7 cm första månaden, alltså i genomsnitt drygt 1 cm/vecka! Dom växer fort i början, när dom rätar ut sig och allt. Sen lugnar det ner sig!

(Dottern växte 27 cm första året och sonen 25 cm.)

Sara, stolt mamma t. Stella -05 o Wiggo -06!!
  • Mizzz

Min son hade växt 6cm på 3 veckor, om man ska tro på mätningarna. Men hon på bvc sa att det är omöjligt och att de måste ha mätt fel på BB. Så det kan ju vara fel från början så att säga.. Fast 3 cm är ju ganska normalt om man ser till vad andra har skrivit här.

Svar på tråden bebis växer onormalt snabbt, ngn annan?