• mrsgreen

Ni med allergi men har djur

Idag fick jag beskedet jag inte ville ha, jag är allergisk mot både hund och katt.
    Då jag har en hund och två katter så är jag krossad.
    Nu visar sig min allergi i bara snorande så jag kommer avvakta med åtgärder och se hur allergin utvecklar sig men jag tar gärna emot tips från er som lever med de djur ni är allergiska mot och hur ni gör?!

Såå ledsen och rädd för det värsta scenariot.
    Att ducha en hund 1 ggn i veckan är det ok/för ofta ?
    Jag har en blandning mellan pitbull och rottweiler.

Tacksam för tips!!

• Svar på tråden Ni med allergi men har djur
  • kim mi

Hej!
    Tråkigt att du fick det beskedet.
    Nu är det inte jag som är allergisk utan min sambo och vi har hund. Han blir jättedålig om vi inte dammsuger minst 2-3 ggr i veckan. Han nyser,snorar får jättesvårt att andas och blir allmänt sänkt. Men så länge vi dammsuger ordentligt plus att jag duschar hunden ca varannan vecka så funkar det jättebra. Så länge du har ett ordentligt hundschampo så är det ingen fara att du duschar hunden så ofta. men se då till att det är ett milt schampo. Med tanke på pälsen ska det inte vara någon fara, vi har en amstaff och det har ju samma slags päls som eran hund. Lycka till nu! Är aldrig lätt att få ett sånt besked.

• Impreza

Jag är allergisk mot alla djur utom en del hundar. Nu har det tyvärr visat sig att jag inte tål våran hund, en bullterrier, men jag äter allergitabletter så fort jag får känningar och det hjälper. Jag duchar inte henne mer än vanligt. Har du provat medicin? Om inte så gör det och se om det funkar

• mrsgreen
    Impreza skrev 2007-09-04 13:17:48 följande:
    Jag är allergisk mot alla djur utom en del hundar. Nu har det tyvärr visat sig att jag inte tål våran hund, en bullterrier, men jag äter allergitabletter så fort jag får känningar och det hjälper. Jag duchar inte henne mer än vanligt. Har du provat medicin? Om inte så gör det och se om det funkar
    Jag har nässpray 2ggr om dagen, det har hjälpt hittills.
    Ska försöka göra sovrummet kattfritt, hundfritt tror jag inte går.

TAck för era svar!!
  • Månglimt

Jag är enligt pricktest allergisk mot både hund och katt, men har både och här hemma nu. Jag är bara noga med att städa, hunden får inte sova i sängen men sover bredvid på golvet istället. Och så är det mest så att min allergi visar sig genom snorande så jag kan stå ut med det, och med mina egna djur är det inte så farligt, jag har vant mig vid dom så känner inte av dom lika mycket som andra.

• Gestilja

Jag e allergisk mot pälsdjur och har hund (schäfer/labrador/collie korsning) och katt. Lite jobbigt nu när jag ammar eftersom jag inte får ta mina normala allergimediciner men går ändå. Städar ofta, speciellt dammsuger för att få bort så mycke hår som möjligt och försöker hålla våran säng någonlunda djurfri. Med hunden går d väl ganska bra för lite lättare att säga till men katten, ja hon gör som hon vill
    Duscha hunden och ibland katten ganska ofta men se till att ha ett milt schampo, kanske varannan vecka eller så. Och vädra ofta. Skaka täcken och bäddmadrass och dammsugg madrassen.

Lite tips på hur din vardag med djuren kan bli lättare. Så tråkigt när man får såna besked. Men det går med lite extra städning.

Har du varit hos nån läkare ang. medicin? Kan kanske få nån annan lite bättre utskriven. Jag brukar använda (när jag inte ammar) Rhinocort nässpray (efter 2 veckors anv. ger den full effekt), cetirizin tabletter (när jag inte ammar oxå...)och ögondroppar efter behov.

Lycka till!

Theo 070424 + bebis i magen bf 080426.
  • mrsgreen
    Gestilja skrev 2007-09-04 17:09:33 följande:
    Har du varit hos nån läkare ang. medicin? Kan kanske få nån annan lite bättre utskriven. Jag brukar använda (när jag inte ammar) Rhinocort nässpray (efter 2 veckors anv. ger den full effekt), cetirizin tabletter (när jag inte ammar oxå...)och ögondroppar efter behov.Lycka till!
    Jag har en nässpray utskriven som fungerar rätt bra. Har bara använt den i 1 vecka nu. Inga tabletter alls iom att det bara är näsan som rinner.
    Mmm städningen lär jag nog öka på för att underlätta för mig själv.
    Ska se över om vi kan få till ett kattfritt sovrum, hunden måste ju ligga bredvid som vanligt. På nätterna har vi inga djur i sängen med katterna ligger gärna i sängen på dagarna.

Instressant att så många med allergi faktiskt har djur.
  • qenzo

Är pälsdjurallergiker och har idag 2 hundar (alltid haft hund), och har haft katter, möss, kaniner, chinchillor, hästar och arbetat i ladugård.
    Allt går bara man vill.

Jag väljer att leva lite sjuk jämt, än att vara helt utan pälsdjur.
    Äter (när jag sköter medicineringen) 3 mediciner dagligen. 2 inhalationspulver och tabletter som ska tas inför natten.

Får klåda av alla hundar.

• mrsgreen
    qenzo skrev 2007-09-04 17:20:56 följande:
    Är pälsdjurallergiker och har idag 2 hundar (alltid haft hund), och har haft katter, möss, kaniner, chinchillor, hästar och arbetat i ladugård.Allt går bara man vill.Jag väljer att leva lite sjuk jämt, än att vara helt utan pälsdjur.Äter (när jag sköter medicineringen) 3 mediciner dagligen. 2 inhalationspulver och tabletter som ska tas inför natten.Får klåda av alla hundar.
    Wow...respekt !!
  • MosieSassa

Jag är allergisk mot katt, kvalster och gräs (hö) och försöker i största möjliga mån undvika att var att närheten av katter vilket int eär helt lött när flera i min omgivning har en eller flera katter.

Mina symptom för katt är att det kliar och rinner från ögonen samt näsan.

Jag har själv tre hundar, en fågel samt ett varierande antal marsvin (i skrivande stund 18st) och det fungerar bra.
    Känner av symptom när jag ger marsvinen hö (nästäppa).

När jag är förkyld (har lägre imunförsvar) har jag lägre tolerans för de olika sakerna.

Jag har medicin utskrivet men jag känner mig väldigt off när jag tar dem, blir väldigt trött och allmnänt grinig, så jag tar dem bara när det känns absolut nödvändigt.

Mina tre hundar är långhåriga (nu nerklippta men en är på "utväxt") och när de har lång päls så badas de var 7-10 dag utan någr aproblem. Det gäller dock att ha ett bra schampoo som inte torkar ut huden. Jag köper mitt schampoo och alsam på djursjukhuset eller alt. påp hundutställningar. Jag lägger hellre mer pengar och får ett bra schampoo som fungerar bra för huden så att jag kan bada dem när jag känner/tycker att det behövs.

Mellanhunden är även han allergisk mot kvalster och katt och SKA enligt veterinärens rekomendationer badas en gång/vecka i Epi-sooth schampoo.

Jag är rädd för att utveckla allergi även mot marsvinen och hundarna så hundarna får inte sova i mitt rum (sover hos mina föräldrar som vi bor hos) tex, sitter inte inne hos marsvinen (där jag blir utsatt för hö) några längre stunder heller.

Lycka till!
    Hoppas verkligen att det fungerar för dig att ha kvar dina djur trots allergin.

mrsgreen skrev 2007-09-04 11:37:16 följande:
    Idag fick jag beskedet jag inte ville ha, jag är allergisk mot både hund och katt. Då jag har en hund och två katter så är jag krossad. Nu visar sig min allergi i bara snorande så jag kommer avvakta med åtgärder och se hur allergin utvecklar sig men jag tar gärna emot tips från er som lever med de djur ni är allergiska mot och hur ni gör?! Såå ledsen och rädd för det värsta scenariot. Att ducha en hund 1 ggn i veckan är det ok/för ofta ? Jag har en blandning mellan pitbull och rottweiler. Tacksam för tips!!
  • qenzo

*s*
    Jag vet inte om jag ska respekt eller en däng i huvvet :D
    De flesta tycker nog att jag är lite väl dum ;)

Men det GÅR att leva med djur även om man är allergisk, även om det inte är att rekomendera.
    Man får städa mer, inte ha hunden i sovrummet/sängen, inte i soffan, man får tvätta sig oftare osv osv.

Men jag lever ett bra liv, och det är ett par år sedan jag var riktigt sjuk med sjukhusvistelse som följd.
    Men även efter det, så vaggar svansen glatt och man åter igen inser... "Nej utan djuren är jag ingen."

mrsgreen skrev 2007-09-04 18:56:08 följande:
    Wow...respekt !!
  • Impreza

Kan inte visstas bland ladugårdsdjur pga av min astma och där hjälper inga mediciner inte. Har aldrig kunnat gå på cirkus med mina barn pga min astma. Men med hundar går det bra, för av dom får jag ingen astma, som tur är.

• aprikosa

Jag är allergisk mot våra två bondkatter. Men bara jag dammsuger varje dag, och borstar den stora kattens päls varje dag, så känner jag inte mycket. Klart, jag är täppt i näsan och det kliar i ögonen en del, men det är värt det. Jag kan inte leva utan djur!

• kramgrisen

Är allergisk mot Hund.. och har Hund. Läkaren sa till mej att genast göra av mej med voffe.aldrig i livet. har också snuva och lite kli. funkar rätt bra är nog så van vid det så.. men försöker få bort all päls han lämmnar överallt försöker borsta honom med varje dag.

• Nananas

Jag har enligt pricktest allergi mot både hund o katt men har kvar mina två låååånghårga myskatter ändå. Som någon skrev, utan djur är jag inget! Och hund lär vi oxå skaffa.

Hålls i schack med piller någon dag i veckan, städning o mycket frisk luft.

Those three words are said too much.They`re not enough.
  • MER82

Det finns speciella schampon för allergiker som man kan använda i alla fall på hund. Kolla i din lokala djuraffär.

• Impreza
    MER82 skrev 2007-09-05 23:04:57 följande:
    Det finns speciella schampon för allergiker som man kan använda i alla fall på hund. Kolla i din lokala djuraffär.
    Toppen!!!
  • Zelda m 2 Barn

Är oxå allergisk mot katter,men som du säkert förstår kan jag inte leva utan dem(kika i bildgalleriet) så förstår du!! Räcka ut tungan

"Mina" katter är jag immun i mot men andras katter reagerar jag i mot,tar clarityn mot detta nu har jag inte behövt tagit den på 2 år, och anser att mina katter gör mig ingen skada!! Däremot Kattungarna som nu tillkommit har min dotter reagerat på,men då är hon uppi dem hela tiden.Vi löser det med flytande form av Clarityn,det är ju bara en snabb lösning då kissungarna kommer ju att flytta snart.Katterna är ju 5 år nu och är medlemmar i familjen så dom kan vi inte skiljas i från.

*Amanda & Lucas Mamma*
Svar på tråden Ni med allergi men har djur