ägglossning, ont innan
brukar nån utav er ha "ont" i äggstockarna ca 1 vecka innan ÄL?
brukar nån utav er ha "ont" i äggstockarna ca 1 vecka innan ÄL?
Jag har ont några dagar innan äl, under och några dagar efter. Det är för att den mogna äggblåsan svullnar och blir till en cysta under äl och det är helt ofarligt att känna av det även om det kan vara lite obehagligt.
Efter äl sjunker äggblåsan ihop igen, men ibland gör den inte det utan fortsätter att växa. Ägget har alltså släppt och man kan bli gravid precis som alla andra månader, men äggblåsan i äggstocken fortsätter att svullna och kan bli blodfylld. Förr eller senare sjunker äggblåsan ihop, alternativt spricker (om inte innan så vid menstruationen). Då kan man få väldigt ont och lite feber, spricker den kan man också få en liten vätskeblandad blödning. Att få cystor i äggstocken är HELT ofarligt och vanligt.
De är inte roliga och de gör ont och är man orolig ska man kontakta sjukvården, men 99.9% av fallen är helt ofarliga.
Jag har ont vid varje ÄL, börjar några dagar innan ÄL och håller på fram till mensen kommer. blir uppsväld i magen, gasig och lösare avföring än vanligt, grymt ont i den äggstocken där ägget släpper (oftast vänster) och får små kramper. Har sökt gynakut mååånga gånger för jag trott att jag har haft ngn infektion eller nåt, men det har varit ÄL varje gång.
Okej!
då kan det alltså vara Äl jag känner börja komma alltså..slutade med p piller och fick min senaste mens den 25:e augusti...hade den i ca 4 dagar tror jag..åt dock inte färdigt kartan utan slutade efter 2/3 ungefär..men det kan vara så att kroppen ställt om sig så snabbt att det är Äl jag känner av?
Anonym (Alltid) skrev 2007-09-04 13:33:11 följande:
Okej..då är det säkert ÄL..lös i magen är jag också:) inte så mkt men det är inte hårt..haha
Jodå, det kan vara ÄL, en del får ÄL snabbt efter senaste mens och om du precis har slutat med pillren så funkar kroppen ofta lite mysko en tid efter.
Det kan också vara så att du inte har ÄL ännu, men att du känner av hur dina äggstockar förbereder sig, flera äggblåsor mognar ju nu efter att ha "legat i ide" under en period. Är man känslig som jag och evaviola så känner man mycket av det som händer i magen (inklusive graviditeten
).
Anonym (Alltid) skrev 2007-09-04 13:46:10 följande:
okej..men det kan lika gärna vara ÄL?
vill inte att det ska dörja 6 månader innan min mens kommer igång som vanligt:(
Anonym (Alltid) skrev 2007-09-04 13:46:10 följande:
det är sant..men som sagt så känns det som att det kommer rulla på som "vanligt":)
får hoppas på min kännsla..