Esther "magfarmor" kommer på besök på söndag!
Vill gärna dela med mig av en spännande situation som vi befinner oss i. På söndag kommer Esthers ”magfarmor” på besök och stannar i en vecka. Ja nu undrar ni naturligtvis vad ”magfarmor” är. Min kära man, Esthers pappa har två fantastisk föräldrar i Norrköping men är uppväxt i Thailand där föräldrarna var missionärer under c:a 30 år.När Sören som min man heter var 1,5 år blev han adopterad till dessa två missionärer som längtade efter barn men ej fick några egna. Kvinnan som vad tvungen att lämnade ifrån sig min kära man är thailändska och hans biologiska pappa är amerikan. När min man var 30 år så hände det oväntade, den biologiska thailändska mamman som min man kallar för ”magmamma” fick av en datalärare hjälp att leta upp min man i Sverige. Hon hade några år senare gift sig och flyttat till Tyskland och fick där tvillingsöner men tyvärr blev hon änka när killarna var små. Naturligtvis har hon alla dessa år undrat hur det gått för henns förstfödde lilla son som hon var tvungen att lämnade ifrån sig. Mannen hjälpte henne att skriva ett brev till Sörens föräldrar här i Sverigen och frågade i brevet om det var OK att hon skrev till Sören, det tycker jag var fint gjort. Min man har aldrig haft någon längtan att leta rätt på henne, lite konstigt tycker jag men han känner sig trygg och älskad av de föräldrar som han haft under sin uppväxt och känner att hans identitet har en trygghet i Gud som är hans viktigaste ursprung. Någon annat som bidragit till detta är nog också att han är uppväxt i sitt ursprungsland, Thaland. Han kan kulturen, språket, älskar maten och människorna där även om han växt upp med svenska föräldrar och gått på svensk internatskola. Kanske är det det som gör att längtan efter det thailänska biologiska ursprunget inte är så viktigt som för många andra adopterade. Efter att Sören funderat i ett år så tog han kontakt med ”magmamman” och de pratade i telefonen och så åkte Sören ner till Tyskland och träffade ”magmamman” och de två halvtvillingbröderna. En mycket annorlunda sitution tycker, jag men min coola och trygga man berättade att det var en annorlunda situation och att mötet blev avslappnat och betydelsefullt. Halvbröderna hade hela tiden vetat att de hade en storbror som de trodde bodde i Danmark. I bokhyllan stod tre fotoramar med de tre bröderna, det var konstigt men ända fantastiskt tyckte Sören. Att han fanns på bild där nere i södra Tyskland tillsammans med två andra killar som faktiskt har samma biologiska mor. Väl hemma igen har det funnits kontakt lite då och då men när vi gifte oss så bjöd vi henne til vårt bröllop men hon valde att denna gång tacka nej på grund av olika saker. När hon fick veta att hon skulle bli ”magfarmor” blev hon jätteglad och ringde flera gånger för att höra hur jag mådde som gravid. Efter att ha ringt våra föräldrar från BB så ringde min man till Tyskland och berättade att Esther kommit. ” Magfarmor” stickade flera tröjor och sockor och skickade tillsamans med kläder hon köpt. Även ena halvbroderna med flickvän sände en hälsning och en liten söt pyjamas till Esther när hon var nyfödd. Ja när jag går omkring med min älskade lilla dotter i vagnen och tänker på att hon faktiskt har en thailänsk farmor i Tyskland känns världen liten. Vi har sänd många bilder till ”magfarmor och även en DVD-film och den tog hon med till Thailand till hennes släktingar där, som då faktiskt också är min dotters biologiska släktinga och då även mina. Oj vilka annorlunda och djupa känslor jag känner ibland när jag tänker på livet och ur det kan bli. Som sagt, så söndag skall vi hämta henne på Arlanda ock så skall hon tillbringa en vecka tillsammans med oss. Funderar nu mycket på vad vi vill visa henne. Vi kommer att besöka Sörens föräldrar i Norrköping och gå på Skansen med min mamma, sedan får vi se vad hon vill. Ville bara berätta detta som en solskenshistoria, hur det kan bli när olika kulturer och nationaliteter möts. Lägger in fotografier i bildgalleriet från detta möte efter att hon varit här. Kanske finns det någon annan här som har en ”magmamma, magfarmor eller magmormor. Tack att ni ville dela Esthers släkthistoria om ni orkat läsa ända hit. Esthers mamma Ancilla