• Anonym (korkad)

Vad kostar det att göra ett faderskapstest?

ja som rubriken lyder.
    jag har en son på snart 15 månader och runt den tiden jag blev gravid hade jag en "affär" en en annan än min man. nu har tanken slagit mig att min man kanske inte är far till vår son. har fått för mig att det kostar skjortan att göra ett faderskapstest men vill ju ändå inte gå runt med detta på mitt samvete. självklart ska jag berätta som det är för min man och han kommer ju vilja göra ett test så fort som möjligt.

någon annan som är i samma sits som kan hjälpa meig med alla mina frågor?

• Svar på tråden Vad kostar det att göra ett faderskapstest?
  • Mizz Turko

Kostar runt 30-40000 kr

men det görs aldrig privat, utan måste gå via tingsrätt/domstol etc

• Hannah76

Hittade detta på en sida:

Socialnämnden är skyldig att utreda och om möjligt fastställa vem som är far till de barn som bor i Sverige och vars föräldrar inte är gifta med varandra.
    På begäran av modern eller mannen har socialnämnden i kommunen skyldighet att utreda faderskapet.
    Först görs en förhandsprövning för att ta reda på om det inte är uppenbart obefogat med en faderskapsutredning. Modern och mannen kallas till samtal med socialnämnden.
    Är det befogat med en faderskapsutredning omfattar utredningen bland annat om modern och mannen har haft sexuellt umgänge med varandra under konceptionstiden, det vill säga under den tid modern blev gravid. Vidare jämförs blod från mannen med barnets och även moderns blod för att analysera sannolikheten för faderskap.
    Mannen kan godkänna faderskapet genom en faderskapsbekräftelse om socialnämnden finner att det stämmer med de verkliga förhållandena. Annars fastställs faderskapet genom dom i tingsrätten, om tingsrätten genom full bevisning övertygats om faderskapet.
    Utredning om faderskap är hos socialnämnden omgärdade av sekretess.
    Faderskapsutredningarna ska vara så fullständiga att frågan om faderskapets riktighet aldrig ska behöva omprövas.
    År 2003 fastställdes 55 000 barns faderskap genom en faderskapsbekräftelse.
    En utredning hos socialnämnden kostar ingenting. Men att driva ett mål om faderskap vid tingsrätten kan däremot kosta. Om det skulle vara aktuellt kan man ta reda på i förväg vad det kan handla om för kostnader.

• Anonym (korkad)

är jätte tacksam för alla era svar.
    hoppas att detta klarnar upp snart så vi kan försöka gå vidare.

• Anonym (svårt)

Det här är ju en känslig fråga. Nu är din son liten, men han har ju redan en relation till sin pappa. Och om det visar sig att din man inte är biologisk far så kanske han väljer att helt säga upp bekantskapen med er. Svårt!

Jag är inte helt säker på att min dåvarande man är biologisk far till ett av mina barn. Även om jag på ett sätt tycker att alla har rätt att veta sitt ursprung så kan jag bara inte tala om att risken finns att pappan inte är biologisk far. Barnet älskar sin pappa över allt annat på jorden och världen skulle gå i kras om h*n fick veta att det är någon annan som är "riktig pappa". Nej, jag klarar inte av att göra det mot barnet, oavsett om det är rätt eller inte.

Jag har en bekant som fick det slängt i ansiktet under en vårdnadstvist, att han nog inte var biologisk far. Efter tester visade det sig att han inte var biologisk far. Barnet hade levt med sin pappa i tio år och så plötsligt över en natt så fick han inte träffa eller ens prata på telefon med pappa längre (mamman fick EV och vägrade låta exmannen träffa barnet). Snacka om trauma för barnet!

• Anonym (Knasen)

Alltså, på min skola gjorde vi blodtester på biologin och en tjej sa att hennes pappa hade blodgrupp si och så och läraren sa att "Nä det går inte osv" så visade det sig att tjejens pappa inte var pappa och hela familjen blev tagna på sängen, ingen hade vetat nåt utom mamman som misstänkt men inte vågat säga nåt.

Tänk om barnet blir sjukt och pappan vill donera en njure eller vad som helst och så uppdagas att han inte är släkt med "sitt eget barn" som dessutom är dödssjukt. Nu drar jag detta till sin spets och det är bara "vilda fantasier" men tänk vad hemskt!!!

• Anonym

för oss är det gratis.. pappan tvivlar på att han är fadern..
    gå till familjerätten.

• Anonym (svårt)

Anonym (Knasen) skrev 2007-09-04 22:55:28 följande:

Tänk om barnet blir sjukt och pappan vill donera en njure eller vad som helst och så uppdagas att han inte är släkt med "sitt eget barn" som dessutom är dödssjukt. Nu drar jag detta till sin spets och det är bara "vilda fantasier" men tänk vad hemskt!!!
    Jag håller med. Men om jag håller tyst så finns i alla fall chansen att barnet slipper få veta om det. Alltså leker jag struts.
  • Anonym (Knasen)

Svårt:
    Men kolla upp vad pappan har för blodgrupp och jämför med barnets och din blodgrupp. Antingen så stämmer det och då kan det oxå stämma med vem tusan som helst som kan va pappa, eller så stämmer det inte alls. Och då är han definitift inte pappa. Det säger ju inte så mycket. Kan man inte skicka typ hårstrån eller gamla tandborstar från hela familjen till USA via nätet och få det utrett hos nån gammal CSI pensionär som har hobby och hemmakontor med dnaprofilgrejor i källaren?
    Eh?! Skitbra ide tycker jag själv!

• Anonym (Knasen)

Förresten så borde det inte heta Faderskapstest utan Fanskapstest. Han som är pappa till mitt barn krävde ett och han själv är ett fanskap!

• KWR

nej det kostar 2500-4000 och kan beställas på internet.
    så det är fel summor. sök på msn eller på googler dnatest så får du massor av alternativ-

Mizz Turko skrev 2007-09-04 14:02:10 följande:

Kostar runt 30-40000 krmen det görs aldrig privat, utan måste gå via tingsrätt/domstol etc
  • Mizz Turko
    KWR skrev 2007-09-05 06:49:05 följande:
    nej det kostar 2500-4000 och kan beställas på internet.så det är fel summor. sök på msn eller på googler dnatest så får du massor av alternativ-Mizz Turko skrev 2007-09-04 14:02:10 följande:
    Fast dem testerna är inte godkända av svenska myndigheter!!! Så visst kan du göra ett sådant själv, men som sagt vid krav av underhåll annat etc i framtiden, så gäller inte dessa svar fr internet-proverna. Jobbar ju själv inom vården och vet mycket om faderskapstesterna...

Fast 30-40 000 kr är inte paret som betalar ifall dem gör det via familjerätt/domstol etc utan det är staten som bekostas den summan.
  • Anonym

Vill inte komma med pekpinnar, men hade detta gjorts i samband med barnets födelse så hade det inte kostat er något.

Hur stor är risken att det är den andre? Hade du haft mens nylige, skyddade ni er etc? Har din man hela tiden kommit inuti dig?

• Anonym (korkad)

oj har har jag minsann fått en massa bra svar! tack!!

min nuvarande man har alltid fått höra av hans mamma att han kan ha svårt att göra en tjej gravid för att det är någt fel på kulorna eller något liknade. alla andra i familjen har försökt i flera år innan dom lyckades och en gjorde till slut en provrörsbefrukting. min när vi berättade för alla blev dom så klart glada men tyckte ändå att vi hade haft "tur" att det lyckades direkt. så jag vet knappt ut eller in längre. och ja den andre killen och jag använde inte kondom och han kom i mig. jag hade sex med dom båda runt den tden så det är svårt att räkna på vem som kan vara min sons pappa....
    en enda soppa....att det skulle vara så svårt att hålla ihop benen

• Anonym (nr 13)

Ts
    *kram* Det var jag som skrev inlägg 13, ursäkta om jag ställde för nyfikna frågor men det var mest för din egen skull så att du kanske kunde tänka lite realistiskt men det verkade bara bli ännu mer snurrigt nu Vill inte oroa dig ännu mer men det verkar som att det finns en stor risk att det är den andre som är fadern. Känner verkligen med dig nu, jag vet hur det känns för jag är i en liknande situation. Finns här om du vill och behöver prata om det här.

• Anonym

Har precis gått igenom en sådan situation med närstående och där kostade faderskapstestet inte ett öre...

Svar på tråden Vad kostar det att göra ett faderskapstest?