• Anonym

Tvilling abort - kan man behålla en????

Hej!

Sitter och mår jätte dåligt. Väntar nu mitt tredje barn. Fick idag veta att det är tvillingar, är i vecka 9. Jag blev helt förtvivlad för jag vet att vi varker har råd eller plats för två små till. Sambon och jag har hela dagen suttit och vridit och vänt fram och tillbaka, och tyvärr beslutat att vi måste gör abort.

Men är det nån som vet om man kan ta bort en och behålla ena, väntar två äggstvillingar så som har en varsin moderkaka.

Jätte tacksam för svar!

• Svar på tråden Tvilling abort - kan man behålla en????
  • Anonym (ojsan)

VA??? men ska ni ta bort en så ska ni väl ändå ta bort båda???  om ni inte kan ha ett till barn varför då behålla ett?

• Anonym

Kan kan du men det är riskfyllt.

• Ex ungue leonem
    Anonym skrev 2007-09-04 16:03:19 följande:
    Hej!Sitter och mår jätte dåligt. Väntar nu mitt tredje barn. Fick idag veta att det är tvillingar, är i vecka 9. Jag blev helt förtvivlad för jag vet att vi varker har råd eller plats för två små till. Sambon och jag har hela dagen suttit och vridit och vänt fram och tillbaka, och tyvärr beslutat att vi måste gör abort.Men är det nån som vet om man kan ta bort en och behålla ena, väntar två äggstvillingar så som har en varsin moderkaka.Jätte tacksam för svar!
    Va? Är det ena fostret sjukt på något sätt.Så ni har talat med läkare om detta? Att ta bort ett foster bara för att man inte vill ha mer än ett barn..
  • Jazmina

Uschvad jobbigt, lider verkligen med er. Jag har aldrig hört talas om att man kan ta bort bara en, men det är kanske inte omöjligt.

• Peztis

Jobbig sits...

Tror an kan abortera ett men att man då utsätter det andra för risk.

Ni bör nog prata med er läkare om detta.

• olympia71

det är nog behäftat med saftigt stora risker även för det foster ni har tänkt behålla.

• Anonym (psykolog)

Det är nog inte helt omöjligt, man kan ju göra reduktion när man väntar många barn (fyrlingar och femlingar och så) så det kanske är möjligt när man bara väntar två. Det kan ju vara så att risken för det kvarvarande fostret blir för stort.
    Det är väl rimligt att diskutera det med läkare för att se vad ni har för alternativ. Jag hoppas ni kommer fram till ett bra beslut för er!

• LeWi

Det beror kanske på vilken typ av abort man gör.
    En medicinsk (som jag tror är vanligast så tidigt) tar nog bort båda.
    Det kan ev vara så vid en kirurgisk abort att man kan välja att ta bort bara det ena fostret...

Ni får nog fråga läkaren som Anonym säger.

Vilken jobbig sits ni har hamnat i...
    Jobbigt att göra sig av med båda och jobbigt att nån gång i framtiden förklara för sitt barn att man valde bort dess syster/bror...
    *kramar om*

I reject you reality and substitute my own.
  • Anonym (=()

toro inte det går att fixa så ..
    du får ju ta ett piller som stoppar prossesen går inte att välja
    antingen ha båda eller ingen..

jag tror ni skulle klara av båda
    har ni värkligen bestämt er för abort?
    låter ledsamt om det var planerat..
    förstår värkligen om det är jobbigt

Svar på tråden Tvilling abort - kan man behålla en????