• Gorban

Erfarenhet av ståskal?

Vår son har DS och fyller två år den här månaden. Han går inte ännu men har börjat ställa sig upp i spjälsängen och mot en del möbler som har rätt höjd för att han ska kunna dra sig upp med armarna.

Sjukgymnasten på hab tycker att vi ska prova ett ståskal så att han får vara med och stå och få lite andra perspektiv.

Är det någon som har erfarenhet av ståskal?

• Svar på tråden Erfarenhet av ståskal?
  • anne h

Vet en grabb utanför Halmstad som haft det. Vill du prata med mamman så kan jag höra ifall jag får lämna ut telefonnr.

Vi har dock ingen erfarenhet själva av det.

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • mamman i skogen

cp skadad kille som alskar sitt staskal just for att han far vara med pa samma nbiva som alla andra

varje ar far 200 barn i sverige en cp skada
  • guldklumpen

Vår son älskar också sitt ståskal. Han kan inte stödja på sina ben så för honom är det ett fanstastisk hjälpmedel. Jag är absolut ingen expert men eftersom din son redan kan stötta på sina ben så låter det som om han borde träna på att stå utan skal för att träna upp sina muskler och balans på bästa sätt. Kan han inte stå så långa stunder är det kanske bra med ett ståskal för att på så sätt belasta skelettet lite mer. Min son kan inte stödja på sina ben så för honom är det en perfekt.

• Katja S

Sara hade ståskal en kort period...enkelt uttryckt hon hatade det...gick något bättre när vi fick en "ståvagn" tror den heter apan Vi hade ståskalet en så kort period så jag kan inte säga om det gjorde nån nytta och vagnen fick vi nästan för sent

• Halv brasilianskan

Hejsan min son har ståskal o ståvagn han älskar den roligt när dom kan stå i den min son har en cp-skada han kan inte stå själv så då är ståskalet kanon att ha för träna upp hans höfter o ben :) Sen när han kan stå själv bli det en rollator tro dne heter grodan .

• Lefo

Hejsan

Sjukgymnasten ville ge Linnéa ståskal under en period (tror det var runt 1½ år) men hon åkte ju runt som en galning i sin gåstol så vi tyckte hon hade det bra med den i stället.
    Linnéa kunde då stå i soffan men ville inte stå på golv och hon tog sig inte fram av sig själv (ja utom då i gåstolen).

Linnéa hade sin gåstol tills hon var runt 2½ år (började krypa vid 2 år och gå när hon var 3 år). 

• BabyBoo80

hej! Alva har haft ståskal sen hon var ca 1 och det har funkat super bra....se upp bara för om barnet redan kan stå själv lite så använd INTE ståskalet för mycket så att barnet slutar stå själv av bekvämlighet,kan lätt bli så.

• millie06

min son har ståskal men tycker det är skit då haninte kan springa med barnen på dagis utan blir stående ensam tills de kommer tillbaka

Svar på tråden Erfarenhet av ståskal?