• j o n n a h

Är det pinsamt att byta barnmorska?

Hej tjejer,
    trivs inte riktigt med min barnmorska, hon har väl egentligen inte gjort nåt "fel", men jag tycker hon är så långsam, informerar lite dåligt och är rätt nonchalant på telefon.. känns som jag stör när jag ringer. Jag vet, det låter inte så allvarligt, men framöver kommer man ju träffa BM ganska ofta. Är i v 22 nu. Hur är det, man kan väl få be om en annan barnmorska? Ni som gjort det, är det inte pinsamt när man träffar den "gamla" barnmorskan på MVC? tacksam för åsikter..

• Svar på tråden Är det pinsamt att byta barnmorska?
  • MärtaK

Jag bytte, var inte alls nöjd med min första (nonchalant och oengagerad). Ringde och bad att få bli tilldelad någon annan, att vi inte funkade ihop. Går kvar på samma MV och är glad att jag bytte, har träffat den gamla en gång men vi bara nickade år varandra. Den nya är bra mycket bättre. Lycka till. / M.

• MamaKajsa

åh dom är jättevana att man byter tror jag. Klart att personkemin inte kan stämma med alla.

Max, Hugo, Leo, Axels mamma.
  • j o n n a h

nä, precis, det är det där med personkemin, det är nog mest det jag känner! kanske ska ringa imorgon och be att få byta då..

• logg81

Det är bara att byta. Du har rätt att känna dej trygg med din BM!
    Om jag hade bott kvar i hålan där jag bodde i början av min grav hade jag bytt. Den barnmorskan var helt koko... Det enda som jag kände var lite jobbigt när jag flyttade hem till min hemstad var att jag var tvungen att dra hela min sjukdomshistoria för den ny barnmorskan igen... Men o andra sidan är hon skitbra!

• asla01

Jag bytte bm efter att Emil var 6 månader eftersom jag inte tyckte att hon var särskillt engagerad osv. Är glad att vi bytte, ångrar det inte en sekund, däremot så kollade hon väldigt snett på mig varje ggn jag var där, men det struntar jag in! Nu har hon bytt ställe så jag slipper möta hennes blickar.
    Men man har rätt att bya så gör det, ni ska ändå ha rätt mycket med varandra att göra. Gör det som känns rätt, det gjorde jag!

• Mona

Jag bytte tillbaka till min "gamla" bm som jag haft tidigare och det var det bästa jag kunde göra! Känner mig mycket tryggare nu då jag vet att ingenting kommer att nonchaleras...

• j o n n a h

tack för era inlägg! jag bytte faktiskt barnmorska i måndags, har inte träffat den nya än, men det känns faktiskt jättebra. Inser nu hur lite jag gillade den "gamla" BM. tänkte innan att det skulle kännas lite jobbigt att be att få byta, men det var liksom inga konstigheter!

• Fröken Inga

Har bara träffat min bm en gång. Hon var duktigt men oengagerad. Ringde och sa att jag inte kunde komma nästa tid. Hade då turen att få en annan morska.

När man är över femton vårar finns inga känslor kvar...
  • ThereseochLinus

Jag har bytt barnmorska (på bvc) och nu funderar jag på att byta min barnmorska (min) med....alltid lite pinsamt att säga det rakt ut till henne bara!

• j o n n a h

ThereseochLinus: Måste du säga det till henne då? jag pratade med en annan barnmorska på telefontiden och berättade det för henne, och så vidarebefodrade hon det till den personen som har hand om fördelningen mellan BM, hennes chef. jag skulle inte heller vilja säga det rätt ut till min BM..

• Mia77

Jag bytte och det var inget problem. Tyckte själv att var lite jobbigt att byta så min sambo fixade bytet (han tyckte också att pesonkemin var fel). Jag tror att han skickade ett mail bara till receptionen och förklarade att hon absolut inte gjort något fel men att det skulle kännas bättre med någon annan.

Lycka till!!

• MammaLillfis

Hej alla ! När jag bytte BM så fixade jag först en ny på en annan MVC och sen mailade jag den gamla för jag pallade inte ringa och prata med henne, hon var så osympatisk och otrevlig så ett mail fick duga. Allt fungerade kanon och min nya BM är hur trevlig som helst.

Svar på tråden Är det pinsamt att byta barnmorska?