• Mamma och Mor

    I vilken ålder börjar barnen vanligtvis krypa?

    Börjar bli en smula fundersam angående min dotters motoriska utveckling:
    Hon blir nästa vecka nio månader men har ännu inte ens gjort ansats till att börja krypa. Inget gungande på alla fyra osv. Hon förflyttar sig lite genom att dra sig fram på armarna, alternativt knuffa sig bakåt. Sitta kan hon men inte sätta sig upp själv.

    Är detta ovanligt sen utveckling?
    Det heter ju att man inte ska jämföra barnen, men när alla andra jämnåriga barn i närheten, kryper, ställer sig mot saker, sätter sig upp etc och ens eget barn bara sitter där så blir man ju lite frågande till det Fundersam


    ~Min fina tjej - Miriam 061213~
  • Svar på tråden I vilken ålder börjar barnen vanligtvis krypa?
  • carola1977

    Min dotter var 8,5 månad men det tyckte jag var ganska tidigt, men inte om man jämför med FL-barnen . De andra barnen i bvc-gruppen började krypa senare, men alla kröp på återträffen kring 1-årsdagen. Så kanske hade de börjar vid 10-11 månader.

  • göteborgslärare

    hej, tror inte alls att du behöver oroa dig för din lilla tjej. Men är du orolig så prata med dem på BVC. Jag har träffat många barn och det kan vara så olika med deras utveckling. Min lilla tjej kryper nästan redan, hon är bara 6 månader. Men vänners barn som är tio månader har precis börjat krypa. Ibland är det negativt att jämföra barnen för det kan skapa en stress hos oss att tro att det är något fel på vårt barn. Man brukar säga att mellan 9-11 månader bör barnet åla, krypa eller hasa sig framåt. Tror du kommer att se en utveckling hos din tjej den framöver :)

  • Tant Green

    Min tjej var 11 månader innan hon kröp. Det var sent, men inte onormalt sent, och hon gick osv i normal tid sen. Hon var bara lite trögstartad

  • Mamma och Mor

    *skrattar* Nä, jämfört med många FL-barn så är det nog sent - för de barnen tar ju cykeln hem från BB Flört

    Verkar som om min föräldragrupp är fylld av superbebisar, för där kryps det redan sedan 6-8 månaders ålder Förvånad

    Min dotter var å andra sidan rätt tidigt med ljud som bababa, dadada osv - så hon satsar väl kanske på det i första hand.

    Det är väl bara att avvakta och se hur det utvecklar sig. Vissa barn börjar visst aldrig krypa, utan ställer sig upp och går istället så vi får se hur det blir.


    ~Min fina tjej - Miriam 061213~
  • Majsan70

    Alltså det varierar ju stort. Vissa barn hoppar helt över krypandet o vissa ålar eller rumpar sig fram.

    Alla åldrar är i stort sett "normalt" Mina barn har gått tidigt och alltså även krupit tidigt då.

    Men kanske lite fult att säga det här på FL?

  • Smilla0608

    Skryter då med att min tös kröp vid 7 månader

    Men JAG kröp inte alls när jag var liten o jag mår prima ändå


    Hooyo macaanto An´isa ~~
  • Leksand7

    Min son började krypa på sin 10 månaders dag och är nu 10 ½ månad gammal. Han satt still först och ålade bara bakåt. Vips en dag så kunde han krypa, visserligen inte i traditinell stil men fort går det ändå. Från det att han började krypa tills nu, ½ månad så har det gårr så fort. Han går utmed alla möbler, klättrar, ställer sig upp överallt och vågar tom gå några steg själv.
    När de väl börjar röra på sig så går det så himla fort!!! Snart ska du se att hon sätter fart!

  • mludvigs

    Min son kunde sitta utan stöd vid runt 8 månader, och började i samma veva dra sig fram med hjälp av armarna,. Runt 10 måander började han krypa och lärde sig samtidigt att sätta sig själv.

    'Spannet' för när man lär sig de olika sakerna är ju ganska stort. 1 månad i deras korta liv är ju en ganska stor del.
    Jag tror min sons utveckling på de grejerna höll sig inom det normala men åt något senare (om du förstår vad jag menar).

  • drakvinge

    En del hoppar ju över krypandet helt, så det är nog inget att oroa sig för. Kolla med BVC, de kan ju lätt se om det ser normalt ut med övriga rörelser.

  • stjernan

    Jag har läst i en artikel nyligen att krypandet är jätteviktigt för barns utveckling av de båda hjärnhalvornas samspel, som i förlängningen är viktigt vid tex läsinlärning och synens utveckling.
    Men i vilken ålder man bröjat krypa har mindre betydelse.

    Barn som har olika slags hjärnfel får tex krypträna för att "träna upp" samspelet mellan hjärnhalvorna och blir hjälpta av det.
    Läs gärna mer här:
    www.annawahlgren.com/index.php/view/svenska/s...

  • Mizzz
    stjernan skrev 2007-09-06 12:17:10 följande:
    Jag har läst i en artikel nyligen att krypandet är jätteviktigt för barns utveckling av de båda hjärnhalvornas samspel, som i förlängningen är viktigt vid tex läsinlärning och synens utveckling.Men i vilken ålder man bröjat krypa har mindre betydelse.
    Det där äör ganska intressant.. ALLA barn kommer ju förr eller senare lära sig krypa, Jag menar, finns det nån vuxen person som inte kan krypa? Så åldern måste ju ha betydelse för detta för annars är det ju bara blaj att säga att det är viktigt att krypa (för utvecklingen) men det spelar ingen roll när man lär sig..

    Jag började gå innan jag började krypa , men då gick jag redan när jag var 8 månader. Min son är uppe i krypställning nu (snart 5 mån) men det dröjer nog ett tag innan han kommer på att han måste röra armar och ben samtidigt.
  • Maria R

    Vår äldsta kille kröp först när han var elva månader, och satte sig väl själv när han var 9-10 månaders kanske. Sent, visst, men inget att oroa sig över än i alla fall. Fast det är svårt att låta bli Sen gick han vid 14 månader ca.

  • Yohanna85

    det är nog så olika!

    men när jag var liten var jag "onormalt" tidig, sprang när jag var 9 månader. Så mamma kom inte ihåg när jag kröp, allt gick så snabbt. Plus att jag var kort, så det såg väldigt kul ut. De på BVC sa att, du ska väll inte gå än? såg mindre ut än vad jag igentligen var också.'

    Men min sambo börja gå vid 1år ungefär..

    Idag är våran son 3,5 mån så får se när han börja krypa och gå. Men det finns de som inte kryper utan börjar att gå på direkten istället. Eller de som kryper väldigt länge.

    Men se det positivt med att du behöver inte springa runt så mycket =) och mår ditt barn bra så finns det ingen anledning av att vara orolig.

  • Mamma och Mor
    stjernan skrev 2007-09-06 12:17:10 följande:
    Jag har läst i en artikel nyligen att krypandet är jätteviktigt för barns utveckling av de båda hjärnhalvornas samspel, som i förlängningen är viktigt vid tex läsinlärning och synens utveckling.Men i vilken ålder man bröjat krypa har mindre betydelse.Barn som har olika slags hjärnfel får tex krypträna för att "träna upp" samspelet mellan hjärnhalvorna och blir hjälpta av det.Läs gärna mer här: www.annawahlgren.com/index.php/view/svenska/s...
    Tack för ditt inlägg, men jag håller inte med Anna Wahlgren i stort sett något hon anser....
    ~Min fina tjej - Miriam 061213~
  • Eli06

    vår son är drygt 11 månader och NU har han börjat krypa på alla fyra... innan så ålade han från att han var 8.5 månad, innan dess var han inte ett dugg intresserad av att förflytta sig!! men nu vid 11 månader så går han i stort sätt, vilket ju inte är sent så han har tagit igen det på andra sätt...
    så det är ju så olika! var inte orolig!

  • Liselurvan

    Min son blir 8 mån nästa v och kryper inte, kan inte sätta sig upp själv, ställer sig inte upp mot möbler osv men däremot älskar han att sitta i sitt rum o pilla, leka, studera, läsa o som någon annan sa, han sa mamamamam väldigt tidigt. Det är nog så att antingen är de på ena eller andra sättet.
    Fast o andra sidan har han gått ordentligt när vi håller i han väldigt tidigt.... Ja ja jag vet inte... Barn lär sig i sin egen takt!! YES

  • Lilla Skruttan

    Min dotter är 10 månader och kryper inte... *suck* Hon tycker inte om att ligga på mage, men när hon väl gör det så hasar hon sig bakåt lite.

    Pratade med BVC som sa att jag inte ska oroa mig.

    Jag rullade istället och min sambo satt på rumpan och hasade sig framåt, så det är inte alla barn som kryper innan de går.

    Min kompis dotter var 2 år när hon kröp för första gången, så det är bara att vänta och ta dag för dag...

  • Isadora11

    www.growingpeople.se står det att ett barn vanligen börjar krypa vid 7-10 månaders ålder och att de senast brukar göra det vid 10-12 månaders ålder, men att vissa barn hoppar över det helt.

  • qvist

    Tack för info i den här tråden. Min son är 5 månader och har inte börjat krypa än, men jag förstår att jag inte skall oroa mig för det.

Svar på tråden I vilken ålder börjar barnen vanligtvis krypa?