• Tilde å Nova

Ni som behandlat huvudlöss tidigare...

När jag kom till dagis idag och hämtade Tilde så berättade fröknarna att de upptäckt att hon hade fått löss..

Gick till apoteket och köpte lusschampo och ska strax tvätta håret på henne och så, men jag är inte hundra på om jag fattat rätt?

Efter att man torkat håret (efter att man haft i medlet, låtit det verka i 10 min och sedan sköljt ur det) så ska man alltså kamma håret med luskammen?
    Följer lössen med då? Och vart gör man av dom? Kan man kamma ut dom på ett papper?

Är det klart sedan? Då ska man bara göra en behandling till sen om 7-10 dagar eller?
    Kan Tilde gå till dagis imorgon igen eller måste hon stanna hemma för säkerhets skull?

Tilde juli 2003 & Nova maj 2007
  • Svar på tråden Ni som behandlat huvudlöss tidigare...
  • susye

du kammar bort eventuella lusägg också o du kan kamma ner det på ett papper om du vill
    du skulle frågat p dagis om de tar emot henne men det tror jag de gör
    kolla er andra hemma också för det smittar

• Tilde å Nova

Okej tack..
    Ja, försökte få tag i dagis sen när vi kommit hem men de svarade inte (var väl kanske ute eller nåt..)
    Men kan ju ringa innan vi eventuellt ska gå imorrn å höra med dom vad de anser..

Ja, ska passa på å kolla oss också..

• singstar76

När du har behandlat ska lössen dö. Du måste dock kamma igen håret när du behandlat för att se att det inte finns kvar några löss (eller ägg).

Det är bra om man kollat upp helt att lössen är borta innan man skickar tillbaka dem till dagis och Fritids/skola. Många struntar i det och skickar tillbaka dem "för tidigt". Då går lössen bara om och om igen. (Jobbar i skolan)

Behandla inte håret i onödan om du inte hittar löss! de blir resistenta då,dvs, att behandla håret hjälper inte till slut!

• bodica

De dagis jag haft mina barn på har haft som regel att då man genomfört första behandlingen kan de gå tillbaka till dagis. Även skolan har haft denna regel. Tills det är dags att behandla igen skall man kamma varje dag, detta för att få bort ev ägg. Sedan ska man om jag inte minns fel kamma efter sista behandlingen också.

• Tilde å Nova

Okej, tack för alla svar!!

• Spanaren

Ja du det där är inge roligt!
    Vad köpte du för lusmedel för det jag hade skulle man ha i 10 eller 12 timmar sen tvätta ur.
    Sen kan jag rekommendera en kam som heter Nitfree finns på Nitfree.se Den bästa kam jag vart med om för dom på apoteket går inte att jämföra har man provat nitfree så förstår man varför!

• menilla

Ang lusmedel.
    Prioderm finns i lösning som skall sitta i i 12 timmar. Finns även som schampo som tvättas ut fter några minuter.
    Prioderm dödar levande löss, inte ägg som redan är lagda.

Finns ett annat medel som heter paranix- detta kväver levande löss, inte ägg.

Det är därför man behandlar 2 gånger.

Mellan behandlingarna är det viktigt att kamma, kamma och kamma.

• Tilde å Nova
    Spanaren skrev 2007-09-04 21:13:47 följande:
    Ja du det där är inge roligt!Vad köpte du för lusmedel för det jag hade skulle man ha i 10 eller 12 timmar sen tvätta ur.Sen kan jag rekommendera en kam som heter Nitfree finns på Nitfree.se Den bästa kam jag vart med om för dom på apoteket går inte att jämföra har man provat nitfree så förstår man varför!
    Okej, ska kolla upp den där kammen!
    Jag gick bara ner till apoteket och frågade om lusmedel å så plockade hon fram Nix schampoo..
  • Tilde å Nova
    menilla skrev 2007-09-04 21:29:34 följande:
    Ang lusmedel.Prioderm finns i lösning som skall sitta i i 12 timmar. Finns även som schampo som tvättas ut fter några minuter.Prioderm dödar levande löss, inte ägg som redan är lagda.Finns ett annat medel som heter paranix- detta kväver levande löss, inte ägg.Det är därför man behandlar 2 gånger.Mellan behandlingarna är det viktigt att kamma, kamma och kamma.
    Okej..yes..vi ska kamma å kamma för att se om vi hittar nåra fler..tack för infon!
  • Kathen

Aggen ar genomskinliga o sitter superhart fast i harstrana. Nar du kammar o far ut sma svarta, sa ar det loessen (doeda saekert). Problemet ar att aeggen klaecks efter upp t 10 dagar, sa om du inte har lusmedel som doedar aeggen, sa ar det svart att bli av med det....

Jag testade 2 olika medel som inte doedade aeggen o kammade som en galning. Efter nga dagar var loessen daer igen. Koepte sedan ett medel som verkligen doedar bade aegg o levande loess. Det funkade tack o lov...

Svar på tråden Ni som behandlat huvudlöss tidigare...