• Mamma Léa

när kommer ljung ut till affärerna?

och när kan man börja sätta ut dom..hänga ut dom..hur länge håller dom?

• Svar på tråden när kommer ljung ut till affärerna?
  • Cassanna

Vi har redan köpt och dom kan hålla sig bra långt in på vintern beroende på hur vädret är. Vi köpte våra på plantagen!

• En bebis i magen

Jag har också sett ljung i affärerna. Tycker ljung är fantastiskt. Förra vintern stod min ljung så fint på trappen hela vintern. När jag skulle byta ut den mot vårblommor insåg jag att den torkat... Men fin var den;)

• Diablo

Det finns olika sorters ljung, det finns härdiga sorter som är perenna och håller i flera år. Dessa brukar vara lite dyrare.

• alchemilla mollis

Ljung kan man plantera så fort sommarvärmen har försvunnit. Det är bättre att vänta lite extra, eftersom ljung torkar väldigt lätt när det är varmt. Det finns flera sorter, men de vanligaste är höstljung(Erica) och perenn ljung(Calluna). Calluna-ljungen håller sig som regel fin lite längre då den "vanliga" höstljungen ofta blir brun framåt vintern.

• Lilla Skruttan

Vi har nyss köpt hus och jag har några funderingar som är lite dumma, men jag måste fråga då jag inte vet.

1) Ska jag ta bort plastkrukan kring ljungen och sen plantera dem i utomhus blomjord i blomlådan?

2) Hur ofta ska man vattna dem?

3) Ska man bara hälla på vatten sen även nästa första snön har kommit och täckt dem med snö?

4) Har sett att någon har lagt granris över blomjorden? Är det bra? Gör den någon nytta?

Vore tacksam om någon kunde svara mina konstiga frågor...

• lbt

Grattis till nya huset!
    Ta ur dom ur krukan o plantera i tex blomlåda med blomjord.
    Jag vattnar mina nån gång i veckan om det inte regnar eller snöar.
    Ljung verkar vara väldigt enkla blommor som inte kräver så mycket pyssel. Köpte ett gäng billiga på marknaden i förra veckan, står på dom att dom är perenna, men är dom inte det så gör det ju inte så mycket.
    Granris kan man lägg för att skydda mot lite frost, men läggaer man det i blomlådor så är det nog mest i dekorativt syfte.

Svar på tråden när kommer ljung ut till affärerna?