• Odessa

Hjälp! Potatisgratäng på matlagningsgrädde?

Jag har aldrig gjort potatisgratäng själv (kört med mix) men nu hade jag skivat potatisen redan, innan jag märkte att vi inte hade någon mix hemma.

Googlade efter recept och hittade ett som jag följde. Nästan. *host* Det stod 5 dl mjölk och 3 dl vispgrädde. Jag tog matlagningsgrädde istället.

Nu kikade jag in i ugnen och det ser klart ut. Förutom att det inte alls har blivit sådär krämigt och härligt, bara vattnigt..

Såå..potatisen simmar runt i nåt vattnigt, vitt nu och vi är superhungriga! Kan jag rädda maten på nåt sätt? Vad har jag gjort för fel? Jag har klara minnen av att jag läst att någon till och med gjort typ viktväktarrecept på potatisgratäng med bara mjölk. Hur kan det då bli så illa med lite matlagningsgrädde?

*magen kurrar*

• Svar på tråden Hjälp! Potatisgratäng på matlagningsgrädde?
  • Josephine

Vet inte riktigt hur du ska "rädda" potatisgratängen, men hade du 1,5% mjölk? Den skär sig.

• Miss Mumin

du kan ta tagit för mkt grädde, häll av lite å låt den stå inne en stund till!

• Nenne 71

Beror på hur mycket du gjort men i mina ögon låter det som om det var förmycket vätska i. Skulle det verkligen vara 5 dl mjölk OCH 3 dl grädde? Annars brukar matlagningsgrädde funka.

• Odessa

Jag använde röd mjölk..

Josephine skrev 2007-09-04 18:57:36 följande:
    Vet inte riktigt hur du ska "rädda" potatisgratängen, men hade du 1,5% mjölk? Den skär sig.
  • Odessa

Hmm, ska prova hälla av lite, måste ju äta men det vore kul om det såg "ätbart" ut. *s*

Bumbi bönan skrev 2007-09-04 18:57:58 följande:

du kan ta tagit för mkt grädde, häll av lite å låt den stå inne en stund till!
  • Odessa

Ja, det stod så i receptet. Iof var det på internet, där allt inte är "sant".. Måste köpa kokbok snarast.

Nenne 71 skrev 2007-09-04 18:59:10 följande:

Beror på hur mycket du gjort men i mina ögon låter det som om det var förmycket vätska i. Skulle det verkligen vara 5 dl mjölk OCH 3 dl grädde? Annars brukar matlagningsgrädde funka.
  • Grebban

Nästa gång, använd endast en förpackning matlagningsgrädde till normalstor gratängform. Det blir krämigt och gott....
    Det du kan göra nu är tipset du redan fått: häll av vätskan, lägg sedan på alminiumfolie som täcker så du inte bränner den och kör på 250 grader i kanske 10 min...Lycka till!

• WhiteTrash

Jag använder bara grädde i min potatisgratäng. Ibland matl.grädde men helst vispgrädde. Krämigt ska det vara
    Aldrig mjölk, tycker det blir för "vattningt".
    Det lät mycket med 5 dl mjöl + 3 dl matl.grädde!!
    Jag brukar bara använda omkring 3 dl. grädde men det beror i och för sig på hur mycket jag gör...

• mamma till Alexander

Låter väldigt mycket med 8 dl vätska, tror att det är det som är felet. Jag brukar använda 5 dl grädde när jag gör potatisgratäng och då är den en riktigt stor form. Som alla andra skriver: Häll av överflödig vätska!

• Odessa

Tack för alla tips! Hm, vi var ju tvugna att äta så den är redan slut (förutom sambons portion, han är på jobbet). Den blev..intressant. Det såg ut som det skurit sig, eller så var det osten som runnit ner i mjölkblandningen på ett synnerligen intressant sätt. Hällde ju bort nästan all vätska och lät stå inne ett tag men..den såg för sorglig ut.

Dock var den ganska god! Så, om jag kryddar likadant men kör på endast matlagningsgrädde nästa gång, lär det bli jättebra!

Denna gången slank der ner, mycket tack vare att jag dekorerade den så fint så fint. Dottern fick lite sallad och rödbetor på, som hon älskar. Sonen fick sallad, gurkbitar och piffi.

Jag ser det här som en första lektion i potatisgratängsskapande, nästa gång blir den säkert fin och krämig _också_!

• Skruttiplutt

om man vill använda matlagninggrädde och mjölk så koka potatisen tillsammans med mjölk, grädde och kryddor tills den är nästan färdig och kör sedan in den i ugnen för att gå färdigt tills den fått fin färg. Grädden skär sig inte och man får en krämig gratäng som inte är jättefet. Ett tips är dock att koka i teflonbelagt kärl, det bränns vid väldigt lätt!

• Odessa

*fniss* Jag sparade ju mat till sambon som kom hem på natten. Eftersom maten inte kändes helt "ok" när vi åt (kunde gott ha mojsat till sig ett tag till i ugnen) lät jag det som blev kvar stå inne på eftervärmen lääääääänge.

Nästa dag vaknade sambon superglad och tackade så jättemycket för maten? Jag trodde han var ironisk, men han tyckte det var det godaste jag lagat på länge och vill gärna att jag gör just likadant fler gånger! Hahaha, från flopp till flipp.

Såå, jag ska absolut laga det fler gånger, dock vara sparsam med mjölk och låta det stå inne längre (med folie över kanske, hade ingen hemma den här gången så det såg ju "klart" ut ganska tidigt).

Det här var en potatisgratäng men med stekta falukorvsstrimlor i. En "allt-i-ett-rätt". Som nu tydligen ska bli ett stående inslag i det Odessianska köket.

Svar på tråden Hjälp! Potatisgratäng på matlagningsgrädde?