• Ingrid

Vill så gärna ha en rex-katt!

Hej!

Jag har hört att en del allergiker klarar av att ha en rex-katt. Och tydligen låter en del uppfödare allergiker komma och sitta med katterna en hel dag för att testa om det funkar med allergin.

Känner någon till en bra uppfödare av rex-katter i Stockholmsområdet? Gärna då någon som låter en allergiker umgås med katten för att testa. Och vad kostar en rex-katt?

Undrar: Stor vän av katter

• Svar på tråden Vill så gärna ha en rex-katt!
  • Knytets mamma

Precis som de flesta andra raskatter kan du räkna med allt från 3000-7000 kronor.
    Enklast är om du söker på nätet efter uppfödares hemsidor, sök på cornish rex eller devon rex.

• E E

Hej!
    Måste bara berätta om min o sambons erfarenhet beträffande rex. Det började när vi träffades så fick jag reda på att han var allärgisk mot katter...Det gjorde ju mig lessen då jag verkligen älskar katter! Började kolla runt lite o stötte på Cornish rex. Vi skaffade oss en sån. Som kattunge så har även dom, som andra katter, uligre päls så sambon visade allergi tendenser o jag var förkrossad!!
    Tiden gick o kissen växte, o nu är det inga som hellst problem!! Nu har vi två stycken o det funkar jättebra! Men detta är dock inget måste. Vissa tål ju inte dom heller.. Men som du skriver så har alla uppfödare jag läst om så att man kan komma och hälsa på. En rex kostar runt 4500 kr. Jag har fått för mig att jag läst att cornish rex är bättre än dewon rex...men det kan bara vara nåt jag fått för mig!
    Gå in på www.katter.nu , sen trycker du på "uppfödare" som finns på övre raden på sidan, sen söksida-uppfödare. Där kanske man kan hitta nåt...! Annars kan du gå in på google o söka eller gå in på katt.nu forumet o fråga.
    Hoppas du hittar nåt!
    Kram Emma

• totten

Jag är allergiker och älskar katter men kan inte ha dom hemma hos mig och en vän till mig har rex-katter hemma då var jag och hälsade på och jag fick allergibesvär av dom tyvärr! ögonen kliade och jag nös och blev snuvig och min föräldrar har en vanlig bond katt som jag tål något bättre än rex-katter men får hålla mig lite ifrån dom ändå.

Så man kan ju inte lova att man kan ha en rex-katt om man är allergisk men det kan ju också variera upp till varje person så jag rekomenderar att ni provar att vara med katten innan ni köper.

• Anne Yone

Som sagt, vissa tål dom och andra inte. Prova hos en uppfödare!

Annars kan du ju alltid köpa en Sphynx...
    Dom har jag inte hört om ngn som är allergisk mot.

• Mewz

Spynx kan man visst vara allergisk emot. Dom ÄR heller inte helt nakna..
    Det man i de flesta fall är allergisk emot är ett enzym som finns i kattens saliv och då katter är väldigt renliga djur (tvättar sig mycket) så finns det enzymet även på rexar och spynxar.

Däremot finns det en semilånghårs-ras som heter Sibirisk katt.
    Enligt vissa källor saknar denna rasen just det specifika enzymet och är då mindre allergiframkallande..

Jag har själv devons samt några devon-hybrider. Dom funkar bra trots allergin. Är dock NOGA med att aldrig klia i ögonen utan att tvätta händerna först.. Likaså försöker jag undvika att bli riven (då det svullnar upp) Katterna får inte heller slicka på mig (röda kliande utslag). Sen har jag kattfritt i sovrummet på nätterna.. Dessa åtgärder gör att Det fungerar jättebra för oss att ha katter.

Även om man hälsar på hos uppfödare så är det helt annat än att ha katt hemma.. Att leva med den dygnet runt.. Jag själv har ett par gånger lånat ut en av mina vuxna tjejer (som fixar att åka runt) en vecka eller två just för att dom ska kunna prova på hemma..

• Anne Yone

Mews: Nej jag vet. Men eftersom man duschar dessa katter ofta så försvinner ju mkt av det..
    Det gör det ju iofs om man duschar en "vanlig" katt också, men...

Ahh, är det därför den Sibiriska katten är bättre för allergiker?
    En sån kanske jag skulle prova!

• Mewz

dom är ju dock rätt ovanliga.. och följaktligen inte helt billiga...
    Men helt klart värt ett försök! *ler*

• Morfen

Jag vill också vara med på ett hörn. :)
    Jag har en Devon Rex och det är en underbar lite katt, full av energi men är otroligt sällskapssjuk, kelen och med hela tiden i allt som händer.

Att skaffa en rex för att det är en allergivänlig katt vore väldigt fel. Som Mewz sa så finns ett enzym i saliven som allergiker oftast reagerar på.
    Att de har mindre hår underlättar ju att håret inte irriterar, men de som är helt utvecklat allergiska mot katt reagerar även på min katt.

Men, är man kattälskare så är man och det är klart att man försöker hitta alternativ om man gärna vill ha en katt.

Min katt: medlem.spray.se/morfen/

• milimina

både jag och maken är allergiska (dock jag något kraftigare + att jag har astma) och vi lever med två c-rexar numer utan problem! alla hra inte sån tur, men det funkar för oss. kände av lillkillen i början när han fortfarnde hade sin kattungepäls, men det har gått över nu när han blivit stor och nu är jag faktiskt mer känslig mot dammet som blir av kattsanden eller sågspånet i peewee-lådan.

tyvärr är det så att detta inte funkar för alla, mycket därför att det inte bara är saliven eller kvalstren man är allergisk mot utan kan vara känslig även för ämnen i urinen och hudavlagringarna. det enda sättet att få veta är egentligen att testa, men ett besök under några timmar kan vara bedrägligt för många får inga känningar alls på ett långt tag utan det kan gå mer än en vecka innan man blir dålig.

vi började med att kontakta en uppfödare som vi fick hälsa på i omgångar, just då hade de både en kull kattungar samt en okastrerad hane hemma och vi kände inget alls. sen fick vi låna hem en katt under tio dagar och eftersom det gick bra vågade vi ett tag senare faktiskt skaffa oss en egen och senare utöka med en till.

vi städar något oftare numer, använder mirakelmopp på golven för att fånga upp allt, sover med luftrenare i sovrummet (och katt, eftersom han kan öppna dörrar den lille lurven) och duschar dem utan schampo en gång i veckan. det hjälper till att få bort det mesta man kan känna av och vi har som sagt inga problem!

hoppas du klarar av det du med, för det är verkligen helt underbart att kunna ha en pälsboll eller två hemma fast man egentligen inte borde kunna.

• Liya

Min halvsyster man är allerisk mot det mesta inklusive katter men Rex katt fungerar bra för honom. Dom började med att skaffa en tjej och nu har dom skaffat en hane också. Tycker du ska söka upp någon uppfödare förklara läget för dom och sedan åka dit på besök.

Lycka till nu!

• Ingrid

Hej och tack för alla jättebra svar!

Det är min sambo som är allergisk och inte jag. Båda är dock väldigt kattsugna.

Själv har jag haft vanliga bondkatter nästan hela mitt liv. Katten som var mitt livs stora kärlek dog några år innan jag träffade sambon (katten var alltså mitt livs stora KATTkärlek, andas ut allihopa, sambon och jag är också väldigt kära!)

Och nu undrar jag: de får gånger jag badade mina katter var de så skrikiga, klösiga och sprattliga att det var en riktigt pärs.

Hur går det till när man badar sin rex-katt VARJE VECKA? Blir inte rex-katter lika sura av bad som andra katter?

• Morfen

Ingrid, jag badar inte min rex särskilt ofta.. men då jag har gjort det så har jag tillämpat samma metod som för mina gamla bondkatter - fyllt ett badkar så att det når upp till halsen på katten i skön temperatur. Doppar ner katten så att den blir ordentligt blöt, vilket går väldigt fort med en rex. Sedan schamponerar jag ordentligt och doppar ner katten igen i badvattnet och skubbar så att löddret försvinner. Katten har väldigt svårt att göra motstånd i så fyllt kar. Tömmer ur vattnet sedan och sköljer av eventuella rester snabbt med duschen. Torkar sedan med en handduk som hängt på elementet och blivit lagom varm. Det hela går väldigt smärtfritt och smidigt. En rex torkar väldigt snabbt eftersom den har så kort päls så låt den bara vara sen så torkar den på max en halvtimme. :)
    Så gör jag, finns kanske bättre sätt.. men det verkar som om själva duschen är lite läskig, att den viner och låter eller vad det nu kan vara.. jag tycker det är lättare att regelrätt bada katten.
    Lycka till!

• milimina

inte när de vant sej och vet att det upprepar sej varje vecka. de vet att det går ganska fort och krånglar inte så mycket längre. lillkillen visade dock sina röstresurser de första gångerna.

det hjälper förstås om man är två, så den ena kan hålla i katten och den andra duscha. våra ogillar minst (för det är ju fortfarande inte poppis) när de själva får stå i badkaret, en av oss håller i framtassarna och den andra sköljer av med duschen. det är bara att prova sig fram!

om du duschar katten varje vecka får du absolut inte använda schampo, för då torkar du ut huden på den. det räcker med att bara skölja av den.

jag märker otrolig skillnad om vi inte gör detta varje helg, så det hjälper verkligen mot allergiska reaktioner.

• PrincessOfIce

Jag har en kompis som har Rexkatter.. Och en av hennes honor ska få ungar nu i April..
    Hon är själv allergisk mot katthår men det går jättebra för henne att sitta och gosa med sina Rexkissar..
    Hon bor ute på Färingsö strax utanför Sthlm och hon är godkänd som uppfödare även om detta är hennes första kull tror jag i allafall..
    Du kan ju skicka ett meddelande till mig om du är intresserad så kan jag kolla med henne om hennes kull är fulltecknad...
    *Kram*
    //Helena

• Minne

Hej!
    Jag är allergisk mot bl.a rex, men inte mot perser!!!!! Förklara det!!!! Har två perser och en huskatt, och känner ingenting av dem!!!
    Kelar jag med en rex så börjar ögonen klia och näsan rinna efter ca 5 min...mina katter ligger i sängen alla tre..
    Minne

• Morfen

Minne, man kan bygga upp immunitet mot vissa katter som man träffar ofta. Min lillebror är hyperallergisk men har blivit immun mot min katt och känner inte av den längre. Så.. så värst konstigt är det nog inte.

Svar på tråden Vill så gärna ha en rex-katt!