• liin

Fråga ang omställningspension o barnpension?

Jag och min dotter få pension efter hennes pappa som gick bort dec-04. Under en diskution m mina föräldrar kom vi in på frågan - Hur länge få vi pension?
    Jag har fått för mig att det är tills min dotter fyller 18, eller tills jag gifter mig osv.
    Frågan är om det gäller även om jag skulle blir sambo?

Hittar bara meningen - Pensionen avbryts vid giftemål el registrerat partneskap.

Han fanns där ute... Jag fann honom!!!!
  • Svar på tråden Fråga ang omställningspension o barnpension?
  • Skorpan081

Då behåller ni pensionen även om du bor ihop med en annan. Din ev. sambo har ju inte försörjningsplikt. Eller tänker jag fel?

• liin

Jag ahr haft i bakhuvudet att jag mister pensionen om jag blir sambo, men jag tycker du har rätt. Visst borde det vara så? Att man behåller den tills man gifter sig eller om barnet blir adopterat av den i så fall nya partnern.

• cloudberry79

En kompis till mig hade barnpension, tror det var så länge han gick på gymnasiet, men jag kan ha fel. Hans mamma var sambo med en man, men han fick ändå sin pension. Pappan dog alltså efter att föräldrarna skilt sig, och alla barnen fick pension utom äldsta brodern, för han var 20+.

Ängeln Adrians mamma med pyret i magen - BF 6 januari 2008
  • liin

Men min pension hur blir det med den? Jag har garantipension till förlängd omställningspension. kallas det...

• Skorpan081
    cloudberry79 skrev 2007-09-04 20:05:47 följande:
    En kompis till mig hade barnpension, tror det var så länge han gick på gymnasiet, men jag kan ha fel. Hans mamma var sambo med en man, men han fick ändå sin pension. Pappan dog alltså efter att föräldrarna skilt sig, och alla barnen fick pension utom äldsta brodern, för han var 20+.
    Det påminner mig att jag hade en kompis som förlorade sin far i högstadiet, hon fick barnpension och hennes mamma hade en ny sambo.

Vet även en annan ung tjej vars far dog för något år sedan som får barnpension, samma sak där - mamman har en ny familj (ej gifta).
  • cloudberry79

Tyvärr har jag INGEN aning om vad som gäller för omställningspensionen. Det borde stå i beslutet, men annars kan ju handläggarna på FK svara på den frågan förhoppningsvis.

Ängeln Adrians mamma med pyret i magen - BF 6 januari 2008
  • liin

Någon mer som vet något angående detta?

• liin

Jag har nu fått svar på frågan av försäkringskassan.
    Min pension behåller jag tills jag gifter mig eller få barn. Så länga jag endast är sambo få jag fortsatt pension.

• Kloss

Min son har barnpension och det står inget om att den skulle avbrytas för att jag skulle bli sambo eller gift.

Varför en ny partner till mej har ju inget försörjningsansvar för min son?

Den ändras till nåt annat belopp vid 12-års ålder men min son har även pension från sin mors arbetsgivare.

Jag kan inte på rak arm redogöra vilken av pensionerna som skulle justeras vid 12-års åldern.

Den gäller tills han är 18-år.

• Kloss

TS:
    Det är nog inte barnpension du redogör för utan omställningsbidrag som beräknas på ett annat sätt.

Jag reagerar på att du kallar det för DINA pengar...!

Om det är omställningsbidrag förstår jag men barnpension..!?

Som föräldrer har man ändå försörjningsansvar för sina barn och själv bidar jag med mina egna pengar till barnets försörjning och tar bara drygt 1000 kr + barnbidraget in i hushållskassan.

Resten sparar jag till barnets framtid.

• mamma till Liv

Barnpension: Tills barnet har fyllt arton eller tills det har gått ur gymnasiet.

Efterlevnadsstöd/pension: Tills barnet är tolv år eller om man gifter sig eller skaffar barn med någon annan.
    Så är reglerna för mig iaf.

Kloss, jag anser att barnpensionen ska gå till omkostnader för barnet eftersom man mister en hel inkomst när ena partnern dör. Sen kan man ju vara glad om kan spara så mycket, men det kan inte jag!

Svar på tråden Fråga ang omställningspension o barnpension?