• majyra

barn som ritar på väggarna

Ni som har ungar som ritar, på väggar och möbler (och som gärna ger dem kritor ändå)! Lyckas ni uppfostra dem tillslut???? Min "lyssnar", men så är hon där igen, och ritar- på möbler..., på väggen..., på golvet...SUCK. Lyckas man uppfostra dem till slut? (Hon är ju bara 1 3/4 år, i o. för sig!)

• Svar på tråden barn som ritar på väggarna
  • Annelie81

Hejsan....Tänkte bara dela med mig lite erfarenhet. Jag jobbar på en förskola med barn från 1-3 år. Vi har som en "regel" att kritor används bara sittandes vi bordet. Nu är det inte så himla enkelt för dem att just rita på pappret...det slinter ju lite men ritar dem med vilje på bordet så får de gå i från! De funkar utmärkt!

• cia75

Jag har kört med samma regler här hemma. Kritor och tuschpennor används vid köksbordet och ingen annanstans. Jag köpte en bit vaxduk som jag täcker bordet med så gör det inget om det kommer lite utanför
    Det enda han har fått rita med på sitt rum är sån där magnettavla.. eller vad det heter..

• Molle

Har kört med samma regler som cia75 och Annelie81 och det har fungerat alldeles utmärkt.

• majyra

Tja, jag har väl en framtida klottrare i mitt hus. Nej, jag skämta bara! Förskolan och hemma är lika olika saker hur barn beter sig!!! Hemma kan de ofta "leva om". Inte ovanligt, eller hur!
    Skämt o sido med klottrare, "jita"(rita) säger hon, då vi är ute på T-banor och dylikt (och ser allt klotter). Det finns äldre "barn" som tydligen aldrig lärde sig det där med att inte rita på väggarna. Undrar om småbarnen får intryck/inspiration delvis av "detta" när de "ritar på" hemma. Lite svårt att förklara detta: "så får man inte göra" (om klottret offentligt) när de är små.

• Tossan79

Jag kom att tänka på en grej.... Jag målade vår schäferhund + min klänning med vit målfärg när jag var fem år. Men mina föräldrar lyckades uppfostra mig, och idag är en jag en helt normal, lycklig vuxen blivande mamma!

• Fenja

...och jag målade mustasch och helskägg på mig själv, med svart spritpenna (!), när jag var fem år...och nu tjugo år senare är jag en normal(?) och glad småbarnsmamma med bebis i magen!:)

• ebbasmamma

Hahaha min Ebba malar overallt t.o.m den nya dyra damsugaren har fatt fin farg! Jag tror att de behover uttrycka sig men visst sager jag till att hon inte far men nasta dag ar det likadant sa jag har gjort en tavla jag hangt upp pa vaggen dar hon far kladda hur mycket hon vill och det funkar!

• Tezz72

Min dotter som nu är 9 år och hon är ingen framtida klottrare, men hon ritade överallt där hon kom åt från det att hon var 18 mån tills hon var 5 år, då vi skulle tapetsera om i lägenheten då ssa jag till henne att hon fick rita så mycket hon ville på sina tapeter i sitt rum, men efter renoveringen sa jag att om hon ritar då, då blir det dyrt för henne, då blir det inget lördagsgodis inga nya kläder(då ska ni bara veta att hon är tokig i kläder) Så det tog nog bäst, så efter omtapetseringen så har hon inte målat något mer på väggarna!

Jag lovar det går över! Det går aldrig att plocka bort kritor och alla andra pennor, dom hittar dom bara hela tiden eller så glömmer man själv att lägga under en bläckpenna eller någon annan penna!

Svar på tråden barn som ritar på väggarna