• Anonym (jaha.)

Blir man hög på lugnande xanor?? behöver ett snabbt svar.

Visste inte vart jag skulle lägga den här tråden då detta kanske inte handlar om missbruk, men vill vara anonym för att inte hänga ut mig själv eller min syster. Tycker att detta är jätte jobbigt. Jag kom på min lillasyster (hon är 16 år) med att ta piller i helgen med hennes "vänner". Dom hade tagit från ena tjejens mammas lugnande medicin xanor/alprazolam. Hon sa att dom har tagit från den här tjejens mamma ett tag och att dom dricker några få öl (eller inga öl alls) och tar 1-2 av dessa tabletter så blir dom "höga och flummiga" som hon uttryckte det. Kan man verkligen bli "hög" på en sådan medicin? Är riktigt orolig för henne, behöver svar fort! Vet ingenting om dessa mediciner men jag förstår ju att det här är ett stort problem att hon ens tar detta, att hon gör såhär. Känner mig så ledsen och besviken. Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Blir man hög på lugnande xanor?? behöver ett snabbt svar.
  • Jadie

Man blir ofta lite dimmig, vilket är meningen med sådan medicin. Man SKA bli lugn och stillsam och man blir alltså ofta lite lullig.
    Att blanda med alkohol kan vara LIVSFARLIGT eftersom tabletter och alkohol påverkar centrala nervstystemet...

• Anonym (jaha.)

tack så mycket.. glömde helt bort att jag kunde läsa på fass.se.

• Anonym (Varnar)

Xanor är ett bensobaseat läkemedel som delas ut vid svår ångest. Otroligt beroendeframkallande. Har själv ätit det enligt läkarordination och man kan få totala blackouter i samband med alkohol (har av misstag prövat det)
    Kan säga att Xanor är så pass beroendeframkallande att vissa läkare inte tycker det borde skrivas ut.

• Anonym (Varnar)

Vill desutom tilläga att det för kvinnan som behöver tabletterna kan bli total katastrof den dagen hon behöver dom!!
    Xanor får du inte ut hur som helst bara för att dom är slut och har man fått dom utskrivna behöver man dom verkligen. Tala om det för din syster.

• Niinii

Anonym (Varnar) skrev 2007-09-05 00:03:11 följande:

Vill desutom tilläga att det för kvinnan som behöver tabletterna kan bli total katastrof den dagen hon behöver dom!!Xanor får du inte ut hur som helst bara för att dom är slut och har man fått dom utskrivna behöver man dom verkligen. Tala om det för din syster.
    EXAKT, eftersom de är starkt beroendeframkallande. Det kanske hon också borde veta!
  • Niinii

Anonym (Varnar) skrev 2007-09-04 23:59:55 följande:

Xanor är ett bensobaseat läkemedel som delas ut vid svår ångest. Otroligt beroendeframkallande. Har själv ätit det enligt läkarordination och man kan få totala blackouter i samband med alkohol (har av misstag prövat det) Kan säga att Xanor är så pass beroendeframkallande att vissa läkare inte tycker det borde skrivas ut.
    haha oj..
  • Anonym (jaha.)

Ja jag läste nyss det att det var ett benzodiapreparat. Vad hände för dig när du blandade xanor med alkohol? du skrev blackout, vad menar du med det? att man blir helt galen och inte vet vad man gör eller att man bara försvinner? Ja jag ska säga det till henne, har nyss pratat med mamma, har inte kunnat prata med henne tidigare då hon har varit bortrest, hon skulle då ta och prata om det här med henne. För det här kan inte fortsätta!

• Anonym (Varnar)

Jag gjorde otroligt dumma saker blev agresssiv och tillsist medvetslös, kan säga att jag har inte ett minne av vad jag gjorde och då drack jag endast två öl.

Det din syster gör är att hon pundar och stjäl narkotikaklassade tabletter för en sjuk människa.

Xanor är en starkar variant av stesolid om det säger dej något.
    Jag blir uppriktigt rädd när jag läser detta du skriver för xanor är sådant som knarkare tänder av med. Det är knark om du inte fått det av en läkare för ångest.

Sen blir jag väldigt oroad för kvinnan som blivit av med sina tabletter. Har hon dom som vid behovsmedicin och dom är borta kan det sluta med total katastrof. *ryser*

Svar på tråden Blir man hög på lugnande xanor?? behöver ett snabbt svar.