• Faster M

Den mörka tvätten luktar JÄTTE-ILLA!!!!!! Varför...? Vad göra...?

Jag inser att detta är en mycket märklig fråga, men hoppas att någon har något svar...

Sedan några månader tillbaka är det så att all vår svarta tvätt luktar jätte-äckligt. Alltså, det luktar som en blandning av mögel och källare. Jag har inte glömt tvätten så den har möglat och jag hänger upp den direkt det är färdigtvättat. Tvätten hänger inte på tork i källaren.

Är det nån som har nåt bra husfru-tips på hur man kan få bort äcklig lukt från kläder eller bara nåt tips.

Please...

• Svar på tråden Den mörka tvätten luktar JÄTTE-ILLA!!!!!! Varför...? Vad göra...?
  • norrpann

ha ha shit vilken rolig fråga! jag har varit med om precis samma sak! helt sjukt ju. men det gick över utan att jag gjorde nåt. men jäkligt skumt är det... hoppas nån har nåt bra svar.

• trollmammsis

brukar också uppleva det.... tvätta rent tvättmedelsfacket ordentiligt sen kör du en tom maskin på HÖGSTA temperatur, dosera med lite tvättmedel, ej sköljmedel... maskinen måste köras i lite högre temperaturer för att få bort smutspartiklar m.m.  fortsätt med detta kanske 1-2 ggn/mån

• Cecci78

EXAKT så luktar vår svarta tvätt också, även att jag nästan alltid kör 60 grader!! En gång köpte jag ett speciellt medel och körde med maskinen tom och då gick det bort men man ska kunna hälla i nåt annat också, var det ättika???? Måste också göra något åt detta.

• vilda83

kör maskinen tom på 90 grader, det skall göras en gång i månaden...går ju att köra handukar eller lakan eller annat som man tvättar så varmt..
    citronsyra ska vara bra oxå..
    varför det bara är den svarta tvätten är ju dock ett mysterium..
    nu ska ja tvätta lite..:=)

Sandra + Mattias = Lycka
  • Faster M

Hahaha

Tänk att det är fler som haft samma problem...

Det kan nog stämma att det kan vara dags att rengöra tvättmaskinen, men hur kommer det sig att det bara är den svarta tvätten som luktar illa?

Tack för tips. Ska prova ikväll

Fler med tips?

• Cecci78
    Faster M skrev 2007-09-05 10:09:45 följande:
    HahahaTänk att det är fler som haft samma problem... Det kan nog stämma att det kan vara dags att rengöra tvättmaskinen, men hur kommer det sig att det bara är den svarta tvätten som luktar illa?Tack för tips. Ska prova ikvällFler med tips?
    Ingen aning, jag har varit arg på sambon för att jag trott han lämnat tvätten i maskinen eller för att jag trodde det var lukt i källlaren som satt sig i kläderna;))
  • TheMilky

Läste just om det igår.
    Ioch med dagens miljövänliga produkter, och minskade vattenmängd i tvättmaskinen, så klarar tvättmedelet och vattnet helt enkelt inte att göra rent sig själva, utan det bildas mikroorganismer runt om i maskinen, som luktar mögel och unket. Just att mörka kläder luktar mer är att man oftast tvättar dem utan blekmedel, som har en viss dödande effekt på detta.
    Så, tipset är då att köra diskmaskinsmedel i 90 grader genom maskinen ibland. Och att låta luckan stå öppen när maskinen inte används.

• Mate

Jag läste någonstans att det är en bakterie som gör att det luktar illa! Varför det bara är den mörka tvätten som får bakterien har jag ingen anning om, men ett knep att få bort lukten är att lägga in nytvättad tvätt i frysen och låta den ligga där några dagar, sen ta ut den och tvätta om!
    Har funkat för mig!

• minibulan

Eller köp en Silver Nano maskin från Samsung. Då är problemet borta. Hjälper inte om du har en ny maskin och inte ska byta.
    Lycka till med de andra knepen i så fall.

• SVejsan
    minibulan skrev 2007-09-05 10:24:37 följande:
    Eller köp en Silver Nano maskin från Samsung. Då är problemet borta. Hjälper inte om du har en ny maskin och inte ska byta.Lycka till med de andra knepen i så fall.
    Men är du någorlunda miljömedveten och dessutom tycker att bakterier inte skall bli silverjonresistenta så låter du bli SilverNano-maskinen!
    www.chemicalnet.se/iuware.aspx&ssoid=44390

Silverjoner används i sjukvården vid svåra fall, att släppa ut sådant från ett vanligt hushåll på daglig basis kan orsaka problem i framtiden!!

www.chemicalnet.se/iuware.aspx&ssoid=44390
  • biaw

detta problem.. finnsa att läsa om på konsmentverkets hemsida samt råd o röns hemsida (oj vad vuxet att veta detta;)

ättika och eller citron soda hjälper utmärkt..

• Faster M

Fy f*n vad fl(:are) är bra!

Tack för alla tips. Har varit inne på råd o rön och läst om problemet och lösningar på problemet och ska hem och försöka åtgärda redan idag. Återkommer med resultat.

Länkar till sidan på Råd och Rön till er andra som undrar. http://www.radron.se/templates/news____5966.asp

Kram Malin

• minibulan

Sen att silver finns i moder natur sen begynnelsen....

Att man använt silversked till nyfödda för man märkte att dödligheten minskade sen medeltiden....

Att maskinen släpper ut mindre silver är 0,5g på hela sin livstid. Och att man väljer med en tillvalsknapp när man vill tvätta med silverjoner, annars är det en helt vanlig maskin.

Detta spåra ur lite, lycka till med lukten.

• Cecci78

Nu har jag skickat sambon att köpa citronsyra, ska testa det under dagen!

• Honey B

Jag har haft samma problem.
    Tvättade en tom maskin på 90 grader och med cirtonsyra.
    Sen tvättade jag den tvätten som luktade men ättika i förtvätten.
    Lukten försvann.

Nu försöker jag att tvätta en maskin i månaden med högt gradantal.

Än så länge har lukten inte kommit tillbaka.

Lycka till!

Faster till Edwin och Ludwig
  • mimmi 1

Jag körde en tom maskin på bara 60 grader, och hällde i en flaska ättika, och tog ur tvättmedelsfacket och skurade det med ättika, efter det så luktar tvätten nytvättat igen.

Ett tips om man har vissa plagg som luktar sur disktrasa, lägg dem i en hink med ättiksvatten över natten ex. tvätta sen ur plagget som vanligt, då försvinner den dåliga lukten.

• vis69

Jag tvättar numera även mörka kläder med tvättmedel för vittvätt och slipper problemet. Var rädd att färgerna skulle blekas, men har inte märkt någon speciell skillnad faktiskt.

• Etta med kokvrå

Hmm... Har samma problem med flera av mina svarta t-tröjor. Sannerligen ett mysterium. Har fått slänga några av dem.

• Mystra

Och jag som har anklagat maken för att inte tvätta sig ordentligt alt att hans t-shirts är så gamla så de börjat lukta! Men sen upptäckte jag att även jag luktade disktrasa, fniss!

Nu vet jag vad jag ska göra lite då och då, men det lustiga är att det inte luktat på ett tag nu.

Svar på tråden Den mörka tvätten luktar JÄTTE-ILLA!!!!!! Varför...? Vad göra...?