• Anonym (Uma)

Jättelös i magen...

Jag är en tjej som är 19 år och sen i söndags varit lös i magen. Men imorse och nu är det inte mkt som kommer ut men på 2 timmar har jag varit på toa ca. 10 ggr...

Jag har ätit en banan å drickit lite vatten. Just nu äter jag havregrynsgröt med blåbär, är det bra?

Vad ska jag äta? Göra?

• Svar på tråden Jättelös i magen...
  • Fia Lundbom

Ring en läkare och fråga.

• Ch Belair

Ring VC och hör om de tycker du bör komma in. Ät inte för mycket fibrer, de sätter igång magen ännu mer. Drick mycket vätska, gärna vätskeersättning eftersom man förlorar massor av vätska när man har diarré.

• yava

kokta morötter, ris och avkoket från ris är super för magen. blåbärssoppa oxå men då ska det va vanlig osötad och inte provivas det är för mycket fiber i den.

Anton 2000 , Elias 2004 , BF dec-07
  • crasygirl

Har du testat tabletten dimor från apoteket den är för diare

• NadiaMi

Vad hade du ätit/druckit innan du blev dålig i magen?

Enklast är väl att äta som du brukar och undvika det som du misstänker har orsakat magproblemen. Och blir det inte bättre eller om du inte har någon logisk anledning som ovan mat, matförgiftning eller annat så bör du ta kontakt med läkare.

Det har ju redan gått några dagar så tänk igenom vad du har ätit innan, vad du har ätit under de senaste dagarna och om du gjort något annat än du brukar.

Du kan även prova med att undvika gluten och laktos (mjöl- och mjölkmat) då intolerans mot dessa kan yttra sig i lös mage, krånglande matsmältning mm.

• Anonym (Uma)

Ok Tack för alla svar! Jag tror inte att ja kommer att kontakta läkare idag allafall. Nu e det allafall en halvtimme sen jag gick på toa Jag hade tänkt fara å handla men vet inte om jag vågar. Tänk om jag blir jättenödig och måste ha en toalett direkt? Nja, jag tror jag väntar allafall en timme får se...

• Anonym (Mill)

SAMMA problem är! Har haft det i 8 dagar!! Pratade med sjukvårdsrådgivningen igår,skulle lägga om min kost.Ris,kokta morötter m,m
    Sitter på jobbet nu och halsar blåbärssoppa!! Hahaha! Om det inte går över nu i veckan så skulle jag åka in till vårdcentralen. Jag hadde inte ätit något dåligt eller stark mat innan men det gick tydligenm mkt nu när alla skolor och jobb är igån igen efter semestern! Hoppas det går bra för dig.. Måste kila.. :-S

• crasygirl

Känner du att du klarar av att åka iväg, så gå till apoteket köp tabletterna dimor, för 25kr.. Ta två st på en gång, om du fortfarande efter en timme typ går på toaletten så tar du en efter toalettbesöken. Det brukar hjälpa om magen är ur balans, och samtidigt så äter du det som tidigare skrivare har skrivit.

• Anonym (Uma)

Nu har jag inte varit på toan på 1½ timme :-O Coolt! Ja ska ¨å och tvätta och handla nu.

• Anonym (jag också)

Undrar om det är något som går nu för jag har också vart kass i min mage ett par dagar.

• Anonym (Uma)

När jag var på affären ca. 12.00 så köpte jag extra mjukt toapapper. Så himla skönt!! Nu behöver jag bara bajsa (och då är det såklart jättelite men det är ungefär lika löst som kiss) var 3:dje timma

Svar på tråden Jättelös i magen...