• Dag o natt

Vit Schäfer och Vit Herdehund? Vad är skillnaden?

Förstår det inte riktigt men vill gärna veta...
    Vad är skillnaden mellan Vit Schäfer och Vit Herdehund?

Någon som vill förklara som vet?

• Svar på tråden Vit Schäfer och Vit Herdehund? Vad är skillnaden?
  • Trolltoka

Trodde det var samma hund fast olika namn

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. Novah 13/3-07.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • Nenne 71

Vad jag vet är det ingen skillnad. Men i sverige får du inte regestrera en vit schäfer utan då blir det en vit herdehund.

• Uncia

den vita schäfern klassas idag i sverige som egen ras. "vit herdehund" som jag förstått det.

• Nikitastar

Vit Schäfer reggas i Vit Schäferklubben, Vit Herdehund i SKK. Herdehunden är alltså den enda som har en stamtavla godkänd för utställning, bruksprov osv.
    Sen så har jag fått för mig att Vit Herdehund har blivit lite mjukare och mer "sällskapsvänlig", mentaliteten har blivit lite sämre.

• Dag o natt

Oki, tack så mycket för alla svar. Så det är egentligen samma ras men man kan inte para en Vit Schäfer med en Vi Herdehund och regga valparna som Vit Herdehund?

• Nikitastar

Dag o natt skrev 2007-09-05 12:40:39 följande:

Oki, tack så mycket för alla svar. Så det är egentligen samma ras men man kan inte para en Vit Schäfer med en Vi Herdehund och regga valparna som Vit Herdehund?
    Nej, det kan man inte.
  • Splach

Vit herdehund är i grund och botten en vit schäfer, dock får schäfrar inte vara vita, efter mycke tom och men, då man har försökt att få dom att bli godkända som schäfrar under en längre tid, då dom en gång i tiden varit schäfrar..

Av dom 30 första registrerade schäfrarna var 18 vita eller anlagsbärare till vit färg!

Fördommar om att vita hundar var deffekta, hade dålig syn, hörsel mm, gjorde att dom inte fick vara vita längre, så dom flesta vita avlivades, och man fick inte regga dom som schäfrar längre, detta var dock fördommar, och trots bevis på att det inte var sant, fick dom inte bli schäfrar igen..

Idag är Vit herdehund en egen RAS och har inget att göra med schäfern längre, förutom att det är en schäfer i grund och botten, vit herdehund utvecklas som en egen ras numera..

Det går att mönstar in vita schäfrar till vit herdehund, dock är det numera väldigt svårt och har jag inte fel så år 2010 kommer det inte att gå o göra det längre..

Vit herdehund, blev iår en godkänd ras, förut hade det bara varit på prov, därför har alla vita herdehundar som är födda eller reggade för 2007 AS i början av sitt id nr.

För att Vit herdehund skulle få bli en egen ras, var dom tvungen att ha en egen rasstandard därför är det olika på schäfer och vit herdehund, i schäfer står det att den bör besikta mod, medans för vit herdehund står det att den kan vara något reserverande..
    samma så ska vit herdehund ha rak rygg, medans schäfer något sluttande..

Den egentliga skillnaden är inte så stor, schäfer betyder just herdehund, och därav namnet vit herdehund..

annars är dom väldigt lika varandra till sätt mm..

Ska man köpa en vit schäfer, så är det mycket bättre att köpa en vit herdehund, eftersom den då är reggad som en ras, och det då är lättare att kolla upp dens linjer, AD HD osv..

en vit schäfer, får man heller inte tävla med etc, vilket man får med Vit herdehund, eftersom det är en egen ras numera..

• Splach
    Nikitastar skrev 2007-09-05 12:35:17 följande:
    Vit Schäfer reggas i Vit Schäferklubben, Vit Herdehund i SKK. Herdehunden är alltså den enda som har en stamtavla godkänd för utställning, bruksprov osv.Sen så har jag fått för mig att Vit Herdehund har blivit lite mjukare och mer "sällskapsvänlig", mentaliteten har blivit lite sämre.
    det beror lite på vilka linjer man väljer..

eftersom det idag finns så få vita herdehundar, och enu mindra som gjort MH test mm, så finns det ingen direkt ram eller statestik för hur deras mentalitet ser ut..

För att tex få fram en MH spindel, så lär minst 60 hundar vara testade 30 av varje kön, vilket det idag inte finns, men det kommer mer och mer..

Var själv iväg i Söndags och MH testade min Vita herdehund..
  • Splach

För att göra det lite tydligare, Schäfer är en ras och Vit herdehund en ras..

korsar man dessa, blir det en blandras..

Svar på tråden Vit Schäfer och Vit Herdehund? Vad är skillnaden?