• Mizz Turko

Hur känns utomkvedshavandeskap?

Har läst och hört mycket om fosterdiagnostik...

Är det en speciell känsla då, hur vet man förutom då på UL att man har det... finns det några tecken, symtom??

Är orolig, då jag relativt nyligen plussat men inte har några symtom alls (hade bara i 2 dagar och försvann sen)

Någon?

• Svar på tråden Hur känns utomkvedshavandeskap?
  • Änglatuss

om du har ett utomkvedes, får du nog sablans ont vid äggstockarna (då ägget har fastnat i äggledarna) aldrig nått livmodern alltså, hört om dom som fått utomkvedes och dom har haft enorma smärtor... inte gått långt in i graviditeten!

• Änglatuss

eftersom att ett ägg inte kan växa och bli så stort i äggledaren utan att det gör groteskt ont..

så NJUUUUT! en del känner mer än andra!! mina symtom kom i 6 med min dotter i magen, hade väl nått symtom inann BIM men iv 5 mådde jag bra!

• Mizz Turko

jag har ju haft otroliga smärtor i äggstockarna sen nästan 1 månad tillbaka. När jag ringde för att anmäla mig för inskrivning hos MVC så frågade jag henne vad det kan bero på och hon svarade att det är vanligt med såda symtom, att det kan kännas som att det drar, men att det är livmodern etc som gör sig beredda etc...

gud nu blir jag orolig, det är min första grav och efter 4,5 års kämpande vill jag inte att det ska vara umotkveds.

• magganhm

Om man får utomkveds så är det ungefär som med blindtarmen, det är en smärta som hela tiden och på kort tid ökar tills den blir outhärdlig.

Mamma till V och O, *ängeln Elias* och lilla Gurkan i magen
  • Mizz Turko

ok, tack för svaren. Tittade lite i Vårdguiden också och där stod det otrolig smärta och sen att det ska vara blödning...

Har hört att det är så vanligt, så jag blev orolig

tur att FL finns.

• awesome

Jag hade ett utomkveds i mars och det kan bara sitta på en sida då ägget fäster i äggledaren istället för i livmodern. För mig började det som en starkt obehag som snabbt gick över till stark, ökande, ihållande smärta på höger sida. Att det kan kännas som molvärk i början av graviditeten visste jag sedan jag väntade min son, då det är växtvärk. Denna smärta var annorlunda. jag for in akut och jag hade höga halter HCG men inget i livmodern. På mig hittades det i höger äggledare och jag lades in i väntan på vad som skulle göras. Jag ville inte opereras i onödan så jag hölls under uppsikt och jag hade tur att min kropp lyckades ta hand om det själv.

jag tycker inte att du ska oroa dig. med mitt första barn hade jag inga symptom alls förutom lite lätt växtvärk. Njut av din graviditet.

• Mizz Turko

ååå

tack för svaret... har ju bara haft så himla ont nästan oavbrutet i 1 månads tid... och att ha sex,, det går ju inte alls. får så himla ont av det.

• awesome

Jag tror absolut inte att det är någon fara. Så länge du inte får en ökande smärta i samband med en blödning så kan du känna dig lugn. Då din kropp håller på att ställa in sig och livmodern börjar växa så kommer det spänna och dra i ligament och i livmodern. Det här kommer du uppleva under många tillfällen under din graviditet.

Lycka till och njut.

• Eva X

Hej!

Utomkveds behöver inte göra OTROLIGT ont som alla skriver. Mitt satt i höger äggledare och gjorde inte särskilt ont, eftersom de hann upptäcka det och ta bort det innan det sprack, tack och lov. Däremot hade jag bruna flytningar från samma dag som jag plussade och ibland en smärta mot ändtarmen (vanligt vid utomkveds, kommer på grund av inre blödningar). Så har du inga sådana symptom är det nog inget att oroa sig för.

Har du ont i båda äggstockarna eller en? Det är också vanligt att man får ont av gulkroppen på den sida där ägget släppt. Helt ofarligt, men kan bli som en cysta - vilket också brukar vara ofarligt för graviditeten.

Se till att du får ett VUL om du är orolig! Lycka till!

• enilorac

Många är ju symtomfria i sina graviditeter, så det behöver ju inte vara något som är fel. Med min son kände jag mig ogravid till mitten av graviditeten.

Kram C och C

• högbergarna

Man får en jäkla smärta i magtrakten! Det är inte alltid man känner att det är i livmodertrakten.. alltså äggstockar eller så. Ibland tror man att man fått blindtarmsinflammation... Liknande symtom...

Svar på tråden Hur känns utomkvedshavandeskap?