• Miss Love

Vår 1-åring behöver glasögon. Tips på bra optiker med bra priser i Stockholm.

Har precis fått veta att vår 1-åring behöver glasögon. Han ska få gå till en ögonläkare för att göra en grundlig koll. Min fråga är dock vilka optiker i Stor Stockholm som är bra och har bra priser. Synsam är ju bra men så dyra. Ni som har köpt glasögon till era småbarn vad har ni fått betala och till vilken optiker har ni fått gå?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-05 16:49:30:
    Alla tips och råd kring glasögon och småbarn är välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-05 16:57:28:
    Alltså jag menar vilken optiker har bra priser på glasögon till barn?

• Svar på tråden Vår 1-åring behöver glasögon. Tips på bra optiker med bra priser i Stockholm.
  • LyckaJones

Man behöver ingen optiker, ni får ett recept när ni varit på ögon.
    Priserna i stockholm har jag ingen koll på dock.

• Miss Love
    LyckaJones skrev 2007-09-05 16:49:51 följande:
    Man behöver ingen optiker, ni får ett recept när ni varit på ögon.Priserna i stockholm har jag ingen koll på dock.
    Fast man måste väl gå till en optiker när man ska köpa glasögonen?
  • goldcoast

Vilken som kan du välja.
    Efter ditt tycke och smak.

Till opiker får inte barn gå när dom är under 8 år.

Dom hänvisas till ögonläkare på sjukhuset.

Där får barnet droppar i ögonen som förstorar pupillen.

Sen har dom en maskin som läser av ögonens behov av styrka.

Du får ett recept med dig att lämna till tex synsam eller vad du nu väljer.

Dom vet vad som passar bäst till ditt barn i båge.

Min dotter har glasögon. Vilket har fungerat bra hela tiden.

HEJ HEJ

• LyckaJones

Ja, men du behöver inte hjälp av själva optikern.
    Du har redan receptet klart så du behöver bara beställa glasögonen.

• Miss Love
    LyckaJones skrev 2007-09-05 16:55:34 följande:
    Ja, men du behöver inte hjälp av själva optikern.Du har redan receptet klart så du behöver bara beställa glasögonen.
    Ja, jag vet att vi ska till ögonläkaren jag menar vilken optiker som har bra priser på glasögon till barn.
  • blackangel

Vi köper glasögon till sonen på synsam här i Götet. Men synsam finns ju även i huvudstaden.

Kolla upp bågar i titan då de är väldigt böjliga och tåliga om barnet slänger dom eller försöker bända dom.

Lägg även till extra reptålighet på glaset. Kostar ca 250 kr extra, men det är det värt. Det blir repor lätt när barnet håller på med glasögonen. Vet inte hur sonens glasögon skulle sett ut om vi inte betalat extra för det?!

Be dom böja glasögonen så de sitter bra runt öronen. Köp inte sådana böjliga grejer man kan sätta på. Då knipsar de av bågen och sätter på den böjliga saken. Vår synsam sa att det var INTE bra, utan bättre att böja själva bågen.

• blackangel

Glömde säga... Be om att få med ett extra par sådana genomskinliga grejer som sitter mot näsan. Glömt vad de heter. Fundersam

Min pojke brukade bita sönder dom ibland när han var mindre och då var det bra att ha ett extra par hemma man kunde sätta på själv.

• LinSar

Har du medmera kort så har du ju 10% rabatt på optikern där och har du även en rabatt kupong så har du ju ytterligare 10% rabatt.Du får ju även bidrag från dit lansting.I Värmland så är det 500kr.Men det är olika beroende på var man bor.Själv har vi synsam till våran tös för det är det som är närmast(bor på landsbyggden)Kolla upp flera olika du som har möjlighet till att välja ställen.

• guldklumpen

Vi fick våra glasögon gratis från syncentralen. Det var en optiker från syncentralen som fixade detta. Dem hade massa fina bågar att välja mellan. Syncentralen är kopplad till sjukhuset. Jag trodde att alla glasögon till barn betalades av sjukhuset.

• Miss Love

Tack blackangel! Guldklumpen var bor du? LinSar i Stockholm får man tydligen inte bidrag till glasögon tyvärr....Fler?

Svar på tråden Vår 1-åring behöver glasögon. Tips på bra optiker med bra priser i Stockholm.