• xxmeyaxx

ÄR det farligt att andas in helium?

Bra många har nog provat på det. Att andas in helium och prata sådär förbannat roligt.
    Jag har gjort det. Mina kompisar har gjort det. Senast nu i våras. Det är sååå roligt att stå där och låta som en smurf samtidigt som man pratar om viktiga politiska frågor t.ex.

Rykten säger dock att helium kan "fastna" i halsen / lungorna. Och sedan kan man riskera att låta sådär en längre tid. Andra säger att man låter sådär resten av livet.

Föräldrar är väldigt duktiga på att nämna det bl.a.

Nu undrar jag - ÄR det verkligen farligt att andas in helium?
    KAN det faktiskt fastna sådär? Eller är det bara en myt som föräldrar hittar på för att få deras barn att undvika detta?

När man föder barn får man en extra hjärna. Man blir tydligen jättesmart då. *Ironi?*
  • Svar på tråden ÄR det farligt att andas in helium?
  • xxmeyaxx

Jag tror det också.. Men är ändå inte säker.

När man föder barn får man en extra hjärna. Man blir tydligen jättesmart då. *Ironi?*
  • SeTa

Jag har aldrig hört att det kan vara farligt.

• Miot

Då skulle jag gå omkring o låta så nu då isåfall :P

• Sencha

Det låter väldigt konstigt... Ädelgaser är ju inte alls benägna att reagera.

• giftgrodan

"Helium är inte bara en gas som man kan andas in för att få en rolig Kalle Anka-röst. Det finns även en medicinsk användning för gasen. Patienter med kronisk obstruktiv lungsjukdom (KOL) får lättare att andas och utföra fysiska aktiviteter om de andas in en blandning av syre och helium istället för den vanliga syrgas-behandlingen.

KOL är en lungsjukdom som ofta drabbar rökare och deras lungemfysem och kronisk bronkit gör att de måste kämpa för varje andetag. Patienterna har ofta väldigt svårt att andas ut ordentligt och ”gammal” luft blir kvar i lungorna efter varje andetag. Genom att andas in en blandning av 40% syrgas med 60% helium ökade patienternas kapacitet att utföra fysisk aktivitet med över 200% och de fick betydligt lättare att andas jämfört med om de andades vanlig luft (21% syre, 79% kväve). "

Om det stämmer verkar det snarare tvärtom

• xxmeyaxx
    siamusen skrev 2007-09-05 19:14:14 följande:
    Hur skulle det fastna?
    Jag vet faktiskt inte. Därför jag kollar
  • xxmeyaxx

giftgrodan,
    så egentligen borde man få t.ex. BÄTTRE röst / lungor? :-F

• Fluffguf

Det enda jag kan tänka som skulle kunna vara farligt är om man bara andas in helium så länge att man får syrebrist, men det är väl knappast någon risk. Gaser kan inte fastna i lungorna, de sprider sig jämnt åt alla håll. För varje andetag minskar koncentrationen av helium.

• Vildtjärn

Hej!

Observara att det kan vara mycket farligt att andas in helium från ballonger. Eftersom det inte finns något syre i den ballonggas som finns i ballongen. Bara efter några andetag kan man få så stor syrebrist att man svimmar. Det är inte självklart att andningen startar av sig självt igen . Att andas in gas som inte innehåller något syre är farligt och något som vi bestämt avråder ifrån. Har man otur och ens omgivning inte förstår vad som har hänt så befinner man sig i stor fara. Att andas in gas utan syre kan sluta väldigt olyckligt.

• HGfeedback

Jag skulle inte råda någon att andas in helium eftersom det kan vara farligt att andas in gaser som inte innehåller någon luft. Detta kan inte göra att din röst fastnar så på något sätt men du kan få svår syrebrist som i vissa fall kan vara livsfarlig om du inte har andra folk i din omgivning som märker vad som händer och kan ta dig till ett sjukhus

Svar på tråden ÄR det farligt att andas in helium?