• Black Celebration

Vad menas med "bävernylon"?

Ser att alla pratar om bävernylon eller inte när man diskuterar overalls till småbarn. Vad är bävernylon? Och är det att rekommendera till en kille som blir 18 mdr i vinter och som bor i Stockholmsområdet?

Death is everywhere - there are flies on the windscreen for a start
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-05 19:49:47:
    Sonen går på dagis och som är ute varje dag på fm och ef.
  • Svar på tråden Vad menas med "bävernylon"?
  • Tildes mor

Ja det undrar jag också. Vad är skillnaden på bävernylon och en polaroverall t ex?

• annki72

Bävernylon är extra slitstarkt och vatten tåligt material, perfekt när ungarna är ute och leker.

Kanske inget måste till en så liten, men går han på dagis eller ofta är ute och leker så är det att rekomendera, tycker jag.

Mamma till 4 söner och en dotter som föddes 3/8 -07
  • annki72
    Tildes mor skrev 2007-09-05 19:45:57 följande:
    Ja det undrar jag också. Vad är skillnaden på bävernylon och en polaroverall t ex?
    Det har jag ingen aning om, har aldrig hört talas om polaroverall.
  • Vickan I
    BÄVERNYLON. 50% bomull, 50% nylon.Är slitstarkt, regn- och vattenavvisande.

På Mosjöns väveri i Norge (där ordet kommer från början) menar man att man valt att kalla tyget bävernylon eftersom det är glatt på utsidan, slitstarkt, vattenavstötande, varmt och inte låter fukt tränga in på insidan. På så sätt liknar det bäverns päls.
  • Vickan I

Polaroveraller är väll gjorda av polyester och bäveroverallen av nylon. Men polyester är också vind och vatten avvisande, men kanske inte lika slitstarkt?

• annki72

Haha har visst hört om polaraverall såg jag nu, säljs på cellbes och det har jag beställt till mina grabbar Flört

tycker det verkar vara samma typ av overall, vatten och vindavisande och slitsatrakt meterial

• annki72
    Vickan I skrev 2007-09-05 19:53:37 följande:
    Polaroveraller är väll gjorda av polyester och bäveroverallen av nylon. Men polyester är också vind och vatten avvisande, men kanske inte lika slitstarkt?
    Tror att det är så som du skriver. nylon är nog mer slitstarkt än polyester
  • Tildes mor

Då kanske vi beställt likadan, för det är där jag skickat efter till sonen

annki72 skrev 2007-09-05 19:53:40 följande:
    Haha har visst hört om polaraverall såg jag nu, säljs på cellbes och det har jag beställt till mina grabbar tycker det verkar vara samma typ av overall, vatten och vindavisande och slitsatrakt meterial
Svar på tråden Vad menas med "bävernylon"?