JohnG skrev 2007-09-12 18:42:44 följande:
Hm, är jag farlig? nej, just det:)Nämen, vad menar du med farlig? att vi ber för ickekristna vänner? Att vi försöker ha teologiska diskussioner ibland? Att vi citerar ur bibeln som svar när folk frågar varför vi gör det och det? Gör det oss farliga? För rätt många av oss gör så.
JohnG: Det är naturligtvis svårt att gissa vad som gör att folk sätter farlighetsetiketter på vissa religiösa grupper. Jag tänkte här tillåta mig att "spåna lite". Det blir kanske inte fullt så strukturerat som kunde vara önskvärt. Några säkra svar har jag inte. Jag gissar här att det åtminstone delvis har att göra med en känsla av bristande kontroll. Människan hamnar i en situation där hon själv inte längre upplever att hon förstår vad som pågår eller har kontroll över skede och händelseförlopp. Hon möter mönster hon inte känner igen/tycker känns främmande och så ringer det i varningsklockan. Ibland finns det grund till detta, ibland inte, men känslan är stark och påtaglig och något man måste göra upp med. Ibland blir uppgörandet blott skenbart - man väljer snabbt en förklaringsmodell som verkar bra och så håller man sig till den in i evigheten. Man stannar inte upp igen och gör inte några möjligheter för nya uppgörelser och konfrontantioner. Eller så vågar man alls inte ta ställning - aldrig någonsin. Att man bryr sig om sina nära vänner och reagerar på stora förändringar är förstås i grunden sunt. Vem vill inte ha en vän som bryr sig? En vän som är intresserad av vad som faktiskt ryms där under och bortom allt?
Att man inför denna förändring sedan ser något farligt har säkert att göra med den inställning som finns gentemot karismatisk kristendom i samhället överlag. Pingstvänsdiskussionen (och diskussioner om evangelikala-karismatiska uttryck överlag) är intressant. Detta är ju knappast nya fenomen i samhället, men brukar ofta skörda många kritiska röster. Inte minst i detta sekulära tidevarv. Rädslan inför de karismatiska uttrycken är massiv hos många och överskuggar all logik. Det är uttryck som går "beyond" vad som är lättförklarligt för oss. Vad händer när människor talar i tungor? Vad är det egentligen som händer när människor blir helade (om de nu alls blir det)? Frågorna maler i huvudet hos den icke-troende. För den som då inte kan köpa den teologiska förklaringen, så börjar tankarna mala i huvudet på jakt efter andra logiska förklaringar. Man hänvisas till tankar om placebo och människans egna kraft. Eller förklaringar som lögn och show. Alternativ som inte heller känns helt bra. Det är synd om oss icke-troende. Visst hade det varit enklare att tro på Gud och den kristna frälsningen?
Jag tror att en radikal kristendom också kan upplevas som störande eftersom den uppmanar även omgivningen att ta ställning. Och då inte ta ställning i frågor om små likes and dislikes. Den vill förändra alla människor i grunden och har "fräckheten" att kalla sig själv Sanningen, den ultimata lösningen. En lösning där vi människor heller aldrig får någon del av äran. Något som säkert stör den vanlige egoistiske människan. En lösning som andra kristna fått befallning om att bära vidare till andra. Allt annat faller platt och upplevs på sin höjd som smågivande teologiskt-filosofiskt gnabb och nöje. För den icke-troende kan detta säkert kännas både spännande och störande på samma gång. Att någon vågar hävda en objektiv sanning och ett faktiskt möte med Gud blir upprörande i ett samhälle där religion mest är fråga om relativa sanningar, spekulation och ritual.
Om människor stör sig på att du ber för dem? *harklar sig* ... O yes! Så väldigt mycket. Blotta tanken får människor att skruva på sig av olust. Det är något man själv inte har kontroll över. Kanske upplevs det som integritetskränkande. En gammal vän (ateist och kristendomsfientlig) till mig satte dock i system att låta så många kristna som möjligt be för honom. Detta för att förvissa sig om att de kristna (som han såg ner på) inte skulle ägna sig åt något som faktiskt skulle spela roll för samhället. Ju fler som kastade bort tiden med att be, ju fler fick han bort från den viktiga samhällsarenan. De flesta reagerar dock inte så. Bön är lite skrämmande. Varför tål att tänkas på (och jag kan gissa det kristna svaret

).