• Jennysimba

Pingstkyrkan farlig eller inte ??

Jag har en vän som har gått med i denna kyrka o vill veta mer om denna gärna ni som inte gillar denna kyrka så svara gärna varför. Jag är själv inte kristen o har inga planer på att gå med i en kyrka, tycker bara att min vän har förändrats så man snart inte känner igen personen. Snälla någon som vet vad som pågår innanför dessa kyrkliga väggar.

• Svar på tråden Pingstkyrkan farlig eller inte ??
  • Dessie

Min moster är med i Pingtskyrkan och hon är en helt normal person - hon är den enda i närmaste släkten som är kristen.

• flingflong

Ja, inte så mycket mer än "vanliga" kristna kyrkor. Halva min släkt är pingstvänner, inte min familj och de är normala. Det är inga konstiga gudstjänster där de skriker och sånt om du är rädd för det. Sedan finns det ju fanatiker överallt och de finns säkert inom pingströrelsen med.

Livet är för kort för att bråka
  • Clever LG

Att hon har förändrats har kanske med att göra att hon har hittat något meningsfullt i sitt liv samt att hon har hittat likasinnande i kyrkan. Det behöver inte vara pingströrelsen som sådan.

Frikyrkor är kristna samfund och deras kristna tro varierar något från den svenska kyrkan.

• Lilly Li

Pingstkyrkan är inte farlig i sektbemärkelse om det är det du tänker på. Sen finns det ju vissa rötägg som t ex, knutby, men på det stora hela är den svenska pingsrörelse inte "farlig".

Men det är ju inte konstigt att man förändras när man väljer ett liv med Gud om man levt utan honom innan.

• Seven of Nine

Jennysimba: Pingstkyrkor ser väldigt olika ut, vilket gör det knepigt att besvara din fråga på ett rättvisande sätt. Pingströrelsen är i ständig förändring och har ju, till skillnad från många frikyrkosamfund, varit utan centralstyrning (möjligtvis von oben i form av Gud - men den teologiska diskussionen får du ta med kristna istället).

Det finns förstås människor som har bittra erfarenheter från denna del av kyrkligheten, men det blir svårt att kalla det pingströrelsens signum. Inte ens om man anstränger sig till det yttersta att leta problem och svagheter.

Alla förändring är ju inte av ondo. Tycker du att din vän har förändrats till det negativa? Eller är det en förändring du kan se något positivt i?

Jag brukar personligen uppleva pingstvänner som varma, positiva och livsvärnande människor. Och som genuint troende, inte minst. Går du på ett möte där, så tror jag inte att du somnar i alla fall. Det brukar sjuda av aktivitet, beslutsfattande och intensiva känslor. Som hos andra kyrkor fokuserar man lovsång, predikan, tillbedjan och förbön. Har du frågat din kompis om hur saker går till i den församling han/hon tillhör?

Min högst personliga åsikt kring detta med fanatism: Någon grad av "fanatism" och personlighetsförändring tycker jag borde följa automatiskt av en kristen tro. Det är svårt att hävda att Bibeln skulle vara sann och samtidigt förbli som alla andra. Det är inte logiskt och gör det inte särskilt trovärdigt. Här är ju förstås inte alls alla överens med mig, men det bjuder jag på. På mig bara!

Nu tror jag själv inte att kristendomen är sann, men det är ju en annan diskussion.

Lilly Li: Ja, rötägg finns ju lite varstans - i kyrkvärlden och annorstädes. Jag skulle gissa att antalet rötägg är större utanför den kyrkliga sfären. Men det är just en gissning.

• rosita333

vad jag har för erfarenhet och upplevelser om pingstkyrkan kan jag säga att den är "den värsta" utav alla andra frikyrkor. Hade en kompis när jag var mindre (ca 12-13 år)som var med där. Följde med henne på ett nattmöte en gång och det var väl trevligt och så, med ett band som spelade. Sedan var det gudstjänst. Då bröt helvetet löst. Tjejer och killar som inte var äldre än vad vi var då (det var bara ungdomar närvarande) slängde sig framför altaret och bara skrek och hadde sig. Jag blev så j-vla rädd, hade aldrig sett sådant vanvett innan. Jag sprang ut efter en stund och ringde efter mamma som kom och hämtade mig. kan säga att jag och min kompis aldrig umgicks igen efter det. Jag har sedan dess hållit mig lååångt ifrån allt vad frikyrkor heter!! Tycker det är skrämmande vad folk blir hjärntvättade. men det är ju min åsikt...

• Sånglärkan

Du har fått bra svar tidigare i tråden.

Jag döpte mig i pingskyrkan som 16-åring, men trivdes inte så bra i just den församlingen och jag kom i en period då jag "klarade" min kristna tro själv utan församling. Sedan flyttade jag medlemskapet till Missionskyrkan som 26 åring och där trivs jag.

Jag känner att för min personliga del gav pingstkyrkan mig det jag behövde som nykristen. Däremot fick jag mer problem att passa in då jag satt mig mer in i teologin och bytte då församling.

Jag är inte bitter på pingstkyrkan utan har trossyskon där likväl som i andra kristna kyrkor och har både i pingst och mission träffat på "rötägg" för att citera tidigare talare.

Man måste dock komma ihåg att kristna också är människor och kan begå fel, liksom jag kan ha bra och dåliga dagar. Kanske såras man djupt av en förflugen kommentar i all välmening, eller så ser man "flisan i sin broders öga, men inte bjälken i sitt eget".

Var inte orolig för din vän, och ge henne tid att smälta sitt nya liv. Om det är något i hennes beteende som du tycker verkar helt åt skogen kan ni väl diskutera det. Lyssna till hennes förklaring och försök jämföra med att hon fått ett barn eller en ny man i sitt liv. Hon är nu inte längre ensam, hon delar numera sitt liv med Gud. Vissa förändring kommer att ske! Andra kanske inte behöver ske även om man tror det från början.... (förändringen av en vänskap tex )

• Leoella

Jag känner en person som är pingstvän och har tidigare varit vän med en som gått ur pingstkyrkan. Jag känner till en som inte är med, men hennes mor är med.
    Hon som ÄR medlem är som "vem som helst". En MYCKET trevlig person som inte har några problem att umgås med mig eller andra icke-kristna. Hon lever som hon lär skulle jag vilja säga.
    Hon som gått ur kyrkan hade rätt stora problem med dem... hon blev mer eller mindre ansedd som "paria" av sina gamla kamrater o familjen. Att hon dessutom gjorde det valet i samband med en skilsmässa tror jag gjorde sitt till. Det var en tuff tid för henne då hon blev i princip helt ensam i världen eftersom hon uteslöts från allt tidigare umgänge.

Min slutsats är att det är mycket olika hur det fungerar för olika personer när/om de går med i tex pingstkyrkan.

• Sockerkakan81

Min mor är med i pingst... Och det har bara varit till det positiva i hennes liv.

• JohnG

Hm, är jag farlig? nej, just det:)
    Nämen, vad menar du med farlig? att vi ber för ickekristna vänner? Att vi försöker ha teologiska diskussioner ibland? Att vi citerar ur bibeln som svar när folk frågar varför vi gör det och det? Gör det oss farliga? För rätt många av oss gör så.

• snusmumrik531

JOHN G: Både du och jag som kristna vet att det finns kyrkor som tyvärr hamnar snett idag och får sekt tendenser osv

Det var väl det som TS funderade mest på och dem som har svarat har lugnat henne med att pingstkyrkan är en helt vanlig frikyrka.

• Seven of Nine
    JohnG skrev 2007-09-12 18:42:44 följande:
    Hm, är jag farlig? nej, just det:)Nämen, vad menar du med farlig? att vi ber för ickekristna vänner? Att vi försöker ha teologiska diskussioner ibland? Att vi citerar ur bibeln som svar när folk frågar varför vi gör det och det? Gör det oss farliga? För rätt många av oss gör så.
    JohnG: Det är naturligtvis svårt att gissa vad som gör att folk sätter farlighetsetiketter på vissa religiösa grupper. Jag tänkte här tillåta mig att "spåna lite". Det blir kanske inte fullt så strukturerat som kunde vara önskvärt. Några säkra svar har jag inte. Jag gissar här att det åtminstone delvis har att göra med en känsla av bristande kontroll. Människan hamnar i en situation där hon själv inte längre upplever att hon förstår vad som pågår eller har kontroll över skede och händelseförlopp. Hon möter mönster hon inte känner igen/tycker känns främmande och så ringer det i varningsklockan. Ibland finns det grund till detta, ibland inte, men känslan är stark och påtaglig och något man måste göra upp med. Ibland blir uppgörandet blott skenbart - man väljer snabbt en förklaringsmodell som verkar bra och så håller man sig till den in i evigheten. Man stannar inte upp igen och gör inte några möjligheter för nya uppgörelser och konfrontantioner. Eller så vågar man alls inte ta ställning - aldrig någonsin. Att man bryr sig om sina nära vänner och reagerar på stora förändringar är förstås i grunden sunt. Vem vill inte ha en vän som bryr sig? En vän som är intresserad av vad som faktiskt ryms där under och bortom allt?

Att man inför denna förändring sedan ser något farligt har säkert att göra med den inställning som finns gentemot karismatisk kristendom i samhället överlag. Pingstvänsdiskussionen (och diskussioner om evangelikala-karismatiska uttryck överlag) är intressant. Detta är ju knappast nya fenomen i samhället, men brukar ofta skörda många kritiska röster. Inte minst i detta sekulära tidevarv. Rädslan inför de karismatiska uttrycken är massiv hos många och överskuggar all logik. Det är uttryck som går "beyond" vad som är lättförklarligt för oss. Vad händer när människor talar i tungor? Vad är det egentligen som händer när människor blir helade (om de nu alls blir det)? Frågorna maler i huvudet hos den icke-troende. För den som då inte kan köpa den teologiska förklaringen, så börjar tankarna mala i huvudet på jakt efter andra logiska förklaringar. Man hänvisas till tankar om placebo och människans egna kraft. Eller förklaringar som lögn och show. Alternativ som inte heller känns helt bra. Det är synd om oss icke-troende. Visst hade det varit enklare att tro på Gud och den kristna frälsningen?

Jag tror att en radikal kristendom också kan upplevas som störande eftersom den uppmanar även omgivningen att ta ställning. Och då inte ta ställning i frågor om små likes and dislikes. Den vill förändra alla människor i grunden och har "fräckheten" att kalla sig själv Sanningen, den ultimata lösningen. En lösning där vi människor heller aldrig får någon del av äran. Något som säkert stör den vanlige egoistiske människan. En lösning som andra kristna fått befallning om att bära vidare till andra. Allt annat faller platt och upplevs på sin höjd som smågivande teologiskt-filosofiskt gnabb och nöje. För den icke-troende kan detta säkert kännas både spännande och störande på samma gång. Att någon vågar hävda en objektiv sanning och ett faktiskt möte med Gud blir upprörande i ett samhälle där religion mest är fråga om relativa sanningar, spekulation och ritual.

Om människor stör sig på att du ber för dem? *harklar sig* ... O yes! Så väldigt mycket. Blotta tanken får människor att skruva på sig av olust. Det är något man själv inte har kontroll över. Kanske upplevs det som integritetskränkande. En gammal vän (ateist och kristendomsfientlig) till mig satte dock i system att låta så många kristna som möjligt be för honom. Detta för att förvissa sig om att de kristna (som han såg ner på) inte skulle ägna sig åt något som faktiskt skulle spela roll för samhället. Ju fler som kastade bort tiden med att be, ju fler fick han bort från den viktiga samhällsarenan. De flesta reagerar dock inte så. Bön är lite skrämmande. Varför tål att tänkas på (och jag kan gissa det kristna svaret ).
  • Kanelflicka

Jag har inga bra erfarenheter av pingstkyrkan. När jag var utbytesstudent bodde jag hos en familj som tillhörde pingstkyrkan.
    Själv upplevde jag att de var väldigt inriktade på att övertyga mig att deras tro var den rätta. Någon kväll deras pastor försökte med sina bibelcitat att övertyga mig att min tro var felaktig.

En ennan negativ sak för mig var att jag upplevde att de har extrem begränsad socialliv. De umgicks enbart med folk från församlingen, barnen & ungdomar var i kyrkcafet hela tiden. Allt annat umgänge var inte "fin". På Valborg gick kyrkmedlemmar ut på gatorna för att samtala med ungdomar och att se till att "de håller sig borta från djävulen".

En anna sak som jag har väldigt svårt för är när de skulle hela varandra med handpåläggning, när det talades i tungor, när det skreks...

Och låt oss inte glömma manliga & kvinnliga könsroller som är så starkt utpräglade i församlingen...

• isisisis

Om man är alkoholist eller narkoman brukar pingstkyrkorna vara bra.
    Det finns massor av alkoholister i pingstkyrkan!

• Seven of Nine
    isisisis skrev 2007-09-14 13:18:48 följande:
    Om man är alkoholist eller narkoman brukar pingstkyrkorna vara bra.Det finns massor av alkoholister i pingstkyrkan!
    Ja, åtminstone om man syftar på nyktra alkoholister. En aktiv alkoholism flödar ju inte direkt. Berusning står ju inte så högt i kurs.
Svar på tråden Pingstkyrkan farlig eller inte ??