Någon som brukar göra fondue på olja?
Ni som gör fondue på olja, hur gör ni? Kan man värma olja med vitlök i o hepp så är det klart?
Ni som gör fondue på olja, hur gör ni? Kan man värma olja med vitlök i o hepp så är det klart?
Med vitlök i?Kan man det ? Smaskigt! Det har jag aldrig provat!
Ja tar man inte o pressar lite vitlök i bara? Hur gör du?
med vitlök i? aldrig testat.
med olja värmer jag bara och lägger över i foundugrytan.
Är det nån idag som har provat detta?
Jag får för mig att vitlöken kommer att bränna o bli besk om man skall ha i den i oljan? Vi har fonudat mycket, men tatt i löken på spett precis som med köttet o de andra grönsakerna.
Tror som Majsan70 att den kan ge en mer bränd smak än en smakförhöjning... Bättre då att ha marinerat köttet i vitlök, eller ha vitlökssås till. Det brukar vi ha.
När jag har gjort fondue så använder jag oftast buljong, som dels är nyttigare och jag tycker det blir godare. Gångerna med olja är lätträknade. Men med olja så värmer jag oljan till 180 grader, antingen i gryta på spisen eller i fonduegrytan. Provar av rätt temperatur med termometer eller med bröd (blir brödbiten brun på ca 10 minut så är oljan tillräckligt varm). Sedan doppar var och en kött och grönsaker (tex paprika, lök, champinjoner) Kött blir färdigt på ca 1,5 minut, grönsaker längre.
Ha ett lock tillhands om grytan skulle fatta eld, täck grytan med locket, ta bort från värmen och låt svalna. Spola inte kallvatten på!
och inte olivolja då, utan vegetabilisk olja - sådan som man använder till tex fritering
Ha i lite rödvin i oljan! Det är jättegott! Vet att min sambo gör en blandning med olja, buljong och rödbin.
har aldrig provat med olja men med toblerone mmmmmm ssssååååå gott
Vi har enbart olja i vår fondue. Har köpt en termometer som har koll på graderna. För att få smak på köttet har vi två små skålar med flingsalt o nymald svartpeppar framme på bordet.
Alla dipsåser ger en god smak till köttet.
hmm kom på att jag läst man ska gnida in grytan med vitlök