• Alvi

Fler som blev supersvaga och yrsliga efter förlossningen?

Bägge gångerna jag har fött barn har jag blivit så supersvag och superyr.

Första gången klarade jag inte ens av att duscha pga yrseln, och andra gången fick jag ta med mig gåstolen in i duschrummet och så kröp jag in i duschen efter att ha släppt taget om stolen.

Dagarna efteråt var jag tvungen att gå böjd över och hänga på baby-baljan för att jag var så yr. Kunde inte andas ordentligt heller.

Detta trots relativt korta förlossningar, 16 resp 11 timmar, ingen smärtlindring som har kunnat knocka mig, eller nåt i den stilen.

Fler med liknande upplevelser? Vad beror detta på tro?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-05 20:46:37:
    Förlorade inte särskilt mycket blod...
    Första gången 400 ml sammanlagt, andra typ lika mycket tror jag.
  • Svar på tråden Fler som blev supersvaga och yrsliga efter förlossningen?
  • pulmones

Man förlorar ju en del blod, vad hade du för HB när du yrslade runt?

Det finns lika många olika åsikter som det finns människor!
  • smarties

Jag var så med min förstfödde, förlorade i samma veva 7 dl blod så mycket berodde på det.
    Hade ett blodvärde på 70 så jag mådde väl inte så där toppenbra efteråt.
    Skulle gå på toalette och flåsade som om jag sprungit ett maraton, och i duschen likaså.
    Förlossningen tog inte så lång tid heller, runt 9 timmar, men man tar ju i av bara sjutton..  

• abovo

Jag känner igen mig.Jag förlorade över en liter blod så det berodde på det. Jag är förvånad att man inte fick hjälp med att duscha Och snurrig som jag var så bad jag inte om det heller

• Alvi
    abovo skrev 2007-09-05 20:46:12 följande:
    Jag känner igen mig.Jag förlorade över en liter blod så det berodde på det. Jag är förvånad att man inte fick hjälp med att duscha Och snurrig som jag var så bad jag inte om det heller
    Din man då kunde väl ha följt med?
  • Tuttie

Jag var yr precis efteråt..förlorade iofs en del blod ..Tuppade av på toaletten efteråt...

♥♥Cornelia - älsklings busan 060420♥♥ tuttie.blogg.se/
  • Mizuki

Förlorade bara 1dl blod under hela förlossningen (8h, igångsättning med värkstimulerande dropp, smärtstillande: lustgas)men var ändå sååå yr efteråt, min man var tvungen att hjälpa mig på toa för jag lyckades inte ta mig in på toaletten och sedan trillade jag av den om han inte höll kvar mig på den. Svimmade ett par gånger också.
    Var helt slut, yr och förvirrad de första 24h efter förlossningen, sedan släppte det.
    Mitt Hb, blodtryck osv var jättebra.
    Vet inte varför jag mådde så, men misstänker utmattning(?).

• 3sweathearts

Jag har också varit svag, yr, svimfärdig och illamående efter alla tre förlossningar, trots att jag hade helt normala förlossningar och jag förlorade inte mycket blod.
    Nu efter tredje barnet var nog värst. Jag skakade oavbrutet i hela kroppen i fem dagar efter förlossningen. Även när jag lade mig ner och försökte sova så skakade det i kroppen.
    Det är ju inte så konstigt att man blir utmattad efter en förlossning, det tar ju ganksa mycket på kroppen att föda barn.

• Auris

Det är väl inte så konstigt att man blir yr. 16 eller 11 timmar med värkar - det är ju värsta maratonloppet ju! Man gör en stor fysisk prestation, får vanligtvis i sig alldeles för lite vätska och nästan ingen mat - vem skulle inte vara yr efter det?

Är man yr ska man dock be dem kolla Hb och blodtryck. Beräkningarna på hur mycket blod man förlorat är ju väldigt ungefärliga och dessutom har man ju inte alltid Hb på topp innan förlossningen heller.

• HelenaMaria

Jag var lite skakis när jag skulle duscha några timmar efter förlossningen. Klarade dock att göra detta själv men lite läskigt med svaghetskänsla och hjärtat som slog jättesnabbt. Det är nog inget konstigt att man är svag och yr efter förlossningen. Det är ju en riktig kraftansträngning. Själv förlorade jag bara 200 ml blod totalt och hade ett bra Hb innan förlossningen, så att jag var svag i kroppen berodde helt på ansträngningen.

• abovo

sisu: Han passade ju bebisen Så nej det kunde han inte.

• Mejas mamma

Blodförlust och den otroliga anstränging man är med om kan ju bara göra att man blir helt slut.
    Sen tror jag att många kan klara sig bra på den adrenalin-kick och alla känslor man får som ny mamma, och få bort tröttheten på så vis.

Jag blev av med 2,5 LITER blod och var inte människa förens efter 2 dygn och 2 påsar blod, men det är en helt annan historia.

(Visst var man avis på alla mammor som med lätthet travade iväg med sina barn i korridorerna men, men...)

• solen82

jag blev skakig, matt och yr ungefär ett halvdygn efter förlossningen..var skit läskigt!!!!Vågade inte gå någonstans utan min man..trodde helt ärligt att jag vara när att dö, kände inte alls igen min kropp..låter löjligt nu efteråt men då var jag sjukt rädd!

• Peur

jag var JÄTTEyr men framförallt svag efter min förlossning, den gick väldigt snabbt och jag hade inte fått någon bedövning. Jag blev nog så yr och svag för jag hade en enorm vätskebrist då jag hade kräkts massor under öppningsskedet. Jag svimmade flera gånger efter förlossningen och var inte människa på flera dagar. Förlorade inte mer blod än normalt.

• blackangel

Jag var väldigt yr efter min sista förlossning och kunde inte gå mer än någon meter. Jag sa till om det och då kollade de blodtrycket. Det var högt då, men dagen efter var det normalt igen. Fick även dricka ordentligt med vätska efter förlossningen.

Svar på tråden Fler som blev supersvaga och yrsliga efter förlossningen?