• NAJ

Hur få bort fästing?

När dom e s¨microskopiskt små för pincette.
    Vad kan jag ta för att dom ska trilla av/gå bort?

• Svar på tråden Hur få bort fästing?
  • nortan

Testa att dränka den med flytande smör eller olja

• NAJ

ska jag ha smör och olja på mig där de är?

• Vonkan84

Använd inte pincett utan en fästingplockare!
    Helst ska man ju få bort dem så fort som möjligt.

*3 Februari 08, Mamma & Pappa längtar efter dig *
  • Tesssan

jag har hört att smör å olja kan få fästingarna å spy.. så d kanske inte e så bra. men jag vet ju iofs inte om det e sant.
    jag tycker inte du ska vänta heller. ta bort den med en fästingplockare. eller med naglarna om d går. d brukar jag göra

• Teskedsmamman

Skaffa en bättre pincett, jag har plockat fästingar som precis satt sig på både mig och killarna i sommar, iofs satt den på underarmen på mig så den var ju lätt att ta...

Man ska INTE kleta något på fästingen!!!

Magdis med pojkar 0402, 0510, 0707
  • jonnysbrud

Lägg inte något på fästingen. det hjälper inte, som tesssan sa så spyr färstingen istället.

• NAJ

okidoki men dessa e typ så små så de e genomskynliga.
    mycket små och så brevid den gubben plockade bort men ser ut som huvudet e kvar hur får jag bort det

• RiaRa

Har du ingen som kan hjälpa dig?
    Det lättaste är ju att ta dem med en fästingplockare, men vanlig pincett kan också funka. Försök ta den så nära huden som möjligt utan att klämma den alltför hårt.
    Smeta absolut inget på den. De kan spy upp det som sedan orsakar tbe el vad det var.
    Annars kanske du jan göra en stypögla av en sytråd. trä om och dra utåt.

• RiaRa

netdoktor.passagen.se/

Vad gör jag om huvudet blir kvar?
    Om huvudet sitter kvar finns det risk att man får infektion med andra mikroorganismer, precis på samma sätt som man kan bli infekterad efter en sticka eller någon annan främmande kropp i huden. Denna infektion har inte något med borrelia eller TBE att göra, men kan vara farlig eller obehaglig ändå.

Vänta ett par dagar så att kroppens egen infektion, rodnad och svullnad, driver fram fästingens huvud. Då ser du det tydligare och kan pröva att plocka bort igen.

Om man inte lyckas själv kan man kontakta distriktssköterska/läkare för hjälp.

• Gyllan

Jag tycker det är enklast att bara ta tag runt fästingen med naglarna, snurra till och dra rakt upp. På så sätt får jag alltid bort hela fästingen oavsett hur små de än är. Funkar på både människor och djur!

• NAJ

ok ja jag ser ju en svart prick (antar det e huvudet).
    Ska be gubben hjälpa barahan lyckas bättre denna gången så han ej mosar dom istället.

Svar på tråden Hur få bort fästing?