Ta emot en ny klass
Jag ska ta emot en ny klass nästa vecka, det är en 5:a. De känner varandra men jag känner inte dom.
Någon som har tips på aktiviteter man kan hitta på för att lära känna varandra??
Jag ska ta emot en ny klass nästa vecka, det är en 5:a. De känner varandra men jag känner inte dom.
Någon som har tips på aktiviteter man kan hitta på för att lära känna varandra??
En jätte bra namn lek är en bra idé
men om nu alla kan varandras namn så är det inte roligt.
Men man börjar med att presentera sig själv, o näste pers 1 ska säga ditt namn + sitt namn sen nästa ska säga ditt namn och den andres namn o sen sitt eget o så ska det sluta med att den sista ska säga allas namn o sist sitt eget,
bra minnes lek,
Säg också vad du gillar: Hej! Jag heter nn och jag gillar hundar... etc så får du lite extra information.
ja så kan man osså göra.
När ja gick i skolan så fick vi säga vårt namn efternamn och vad ens mamma heter, oj vad det blev rörigt efter halva vägen, men de va skoj.
Kolla i SET-böckerna av Birgitta Kimber! Massor av goda råd och tips! Se även i boken Gruppens om Grogrund! Hur har det gått?
Tack för alla era tips...
Jag ska träffa klassen första gången på måndag... är lite nervös. Men det går säkert bra...
googla på ice breakers så får du upp mycket användbart!
Olika namnlekar är väl bra.
mördarleken
maffia
lära-känna-varandra-bingo!
elims: lära-känna-varandra bingo, vad är det för nåt?? Det lät lite roligt..
En rolig sak att göra, är om alla tar med sig en personlig sak var som de berättar om inför klassen. Jag gjorde det när jag tog emot en trea en gång. De kände också varandra sen innan, men fick lära känna nya sidor hos varandra.
Lycka till!
Bli medlem på sidan lektion.se så kan du få MASSOR av tips! Jag har lagt in en del där.
ma mma
Det finns nog en mängd olika varianter och du kan nog anpassa det lite som du vill men lära-känna-varandra-bingo går ut på att varje deltagare ska försöka få ihop en full bingotavla på så kort tid som möjligt.
Man delar in en A4 i ett visst antal rutor, sen skriver du i varje ruta olika påståenden, tex: har en moster, har varit på Åland, tycker om saltlaktits, har bra bollsinne osv osv.
Varje deltagare får en sådan bricka och ska sen gå runt till de andra i rummet och fråga om de tex har varit på Åland eller tycker om lakrits?! Svarar personen ja, då får de kryssa för den rutan (alt skriva upp personens namn i rutan - bra sätt för dig att komma ihåg namnen tex och vad elevernahar för egenskaper, intressen osv). Du kan tex bestämma att de bara får fråga samma person högst två frågor, det tvingar alla behöva gå runt och fråga alla.
Den som först har kryssat för alla rutor på sin bricka vinner!
oj, jag skriver som en kratta ser jag! hade lite bråttom...
"Hitta någon som.." leken brukar vara poppis. Alla får ett papper där det står Finn någon som... och så en lista med typ 15 olika grejer, t.ex ...har mer än två syskon, har blåa strumpor på sig idag, älskar musik, hatar matte. Alla går runt i klassrummet och ska hitta så många som möjligt som stämmer in på det olika påståendena. Läraren också!Den med mest namn vinner. Samla in pappren efteråt så får du veta vad eleverna är intresserade av och vilka de är! Obs! det blir lite stökigt och bullrigt, men det är också meningen Lycka till på måndag!
Ser nu att min lek är en annan variamt an den elmis tipsade om. Hade inte läst tråden innan.
kanske kan du få ut en lista med namn och fot från skolakontoret och plugga på lite exta hemma
Nu har jag haft min lärakänna dag med eleverna. Började med att presentera mig och sen fick eleverna presentera sig också. Sedan lekte vi lite grann och hade jätte roligt.
Har även fått en bild ur skolkatalogen så jag kan träna på namn, men tror redan att jag kan alla namn...
Tack så mycket för alla tips och ideér...