• Fröken Rosenknopp

Åt ej grönsaker & frukt under graviditet och amning. Ok beteende?

Jag har en bekant som varken åt grönsaker, frukt eller tog några vitamintillskott under hela graviditeten och amningstiden. Jag skulle aldrig kunna göra likadant själv, eftersom man idag vet hur pass mycket fostret påverkas av det man äter och dricker.

Finns det fler som slarvar med detta, och vad är egentligen den generella inställningen?

• Svar på tråden Åt ej grönsaker & frukt under graviditet och amning. Ok beteende?
  • Happy Sally

Jag tycker nog inte att kroppen blir allmän egendom bara för att den innehåller ett barn. Om folk blir informerade om vad som är bra och vad som är farligt, så måste väl ändå beslutet vara upp till dem själva?

• Mitt hjärta är hemma

Jag har inte ätit frukt på 29 år ungefär. Vägrade redan som spädbarn, mamma har berättat att det inte gick att mata mig med frukt på något sätt. Avskyr det! Bläää. Under graviditeten har jag dock ffg klarat att se på frukt utan att få äckelkänslor och t.o.m. ätit några, bara för att det sägs vara så nyttigt.
    Är inte allergisk, kliade bara lite i öron och hals av kiwi, men husomhelst så känns det som att man klarar sig ALLDELES utmärkt utan frukt i ett helt liv. Att klara sig utan frukt under en graviditet låter därför inte så farligt i _mina_ öron.
    Så länge man inte konsumerar sådant som är direkt skadligt för fostret så funkar det nog fint. Inte alla har tillgång till kosttillskott eller frukt/grönsaker och ut ploppar friska bebisar ändå.

• jerseyko

Jag verkligen avskyr grönsaker och frukt är väl inte direkt någon favorit. Det kan bli ett mellanmål lite då och då men inte varje dag, tomater går bra, lika så sallad till tacos.

Skall man då tvinga alla som valt att vara vegitarienar att äta kött bara för de är gravida eller ammar?

Lika så med fisk, nu som gravid så blir jag illamående av att bara gå förbi frysdisken och se fiskpinnar! Och jag vet även många som inte klarat av att äta kött alls under graviditeten. Ska man ändå tvinga dem att äta fisk/kött för de är gravida?

Mitt barn växer och mår bra, jag växer och mår bra och alla mina värden är bra.

Jag har inte så långt kvar till BF, får se vad som kommer ut, om det är ett friskt barn eller inte.

• MARIA99

Tycker inte man ska lägga sig i hur andra äter ! Har aldrig käkat vitaminpiller( haft skit bra värden ändå!) & bara vanligt med frukt å grönt inga enorma mängder!Har lyckats amma 3 barn utan problem trots detta !
    Tror inte många lägger om sin kost så mkt för att de är gravida eller ammat

• Fröken Rosenknopp

Oj oj oj... nu vet jag ju mer om folks inställning till detta. Jag tycks ju vara den enda som äter hälsosamt för fostrets skull. ? Knepigt värre... =)

Vill påpeka en sak till er som är lite okunniga: Värdena man tar på MVC har ingenting att göra med vilka vitaminer och mineraler fostret får i sig via mammans kost. Det är hb värde (hemoglobinvärde) samt sockervärde eftersom dagens mammor blir allt fetare. Vad trodde ni att de mätte? =)
    Jisses...

• Lady Dahmer
    jerseyko skrev 2007-09-06 07:20:19 följande:
    Jag verkligen avskyr grönsaker och frukt är väl inte direkt någon favorit. Det kan bli ett mellanmål lite då och då men inte varje dag, tomater går bra, lika så sallad till tacos.Skall man då tvinga alla som valt att vara vegitarienar att äta kött bara för de är gravida eller ammar? Lika så med fisk, nu som gravid så blir jag illamående av att bara gå förbi frysdisken och se fiskpinnar! Och jag vet även många som inte klarat av att äta kött alls under graviditeten. Ska man ändå tvinga dem att äta fisk/kött för de är gravida?Mitt barn växer och mår bra, jag växer och mår bra och alla mina värden är bra.
    Jag har inte så långt kvar till BF, får se vad som kommer ut, om det är ett friskt barn eller inte.
    vegetarianer behöver inte ändra sin kost för att de är gravida de får i sig allt de och bebisen behöver.
  • Abessiniern

ladydahmer, det är väl en sanning med modifikation. Det finns inget som säger att vegetarianer äter en bra sammansatt kost lika lite som andra människor gör det. Däremot finns det inget som säger att en vegetariskkost inte skulle ge alla näringsämnen man behöver, om den är korrekt sammansatt. Men det finns inget som säger att vegetarian är lika med nyttig. Det finns gott om vegetarianer som inte äter hälsosamt, precis som det finns "allätare" som inte äter hälsosamt.

• Emeliela

JAg är allergisk mot nästan all frukt utom bananer som jag åt friskt i början av graviditeten. Så för mig så finns det inte så mycket alternativ än att äta vitamintillskott.. Trist me sant.

• Lilli74

Jag äter inte så värst mycket grönsaker och ganska ensidigt med frukt (kiwi, äpplen och bananer) så jag kompletterar med multivitaminpreparat. Vet inte om det spelar någon roll eller om det är så att barnet tar vad den behöver men tänkte att det kan ju inte skada i alla fall...

• Lady Dahmer
    Abessiniern skrev 2007-09-13 18:31:20 följande:
    ladydahmer, det är väl en sanning med modifikation. Det finns inget som säger att vegetarianer äter en bra sammansatt kost lika lite som andra människor gör det. Däremot finns det inget som säger att en vegetariskkost inte skulle ge alla näringsämnen man behöver, om den är korrekt sammansatt. Men det finns inget som säger att vegetarian är lika med nyttig. Det finns gott om vegetarianer som inte äter hälsosamt, precis som det finns "allätare" som inte äter hälsosamt.
    givetvis... men jag syftade på kött. om vi behövde det eller inte. och det gör vi inte.
Svar på tråden Åt ej grönsaker & frukt under graviditet och amning. Ok beteende?